Akcizai ES ir jų vaidmuo ekonomikoje


Finansų kursinis darbas. Įvadas. Teorinis aspektas. Analizė. Akcizų tarifai ir jų kaita. Akcizo mokesčio įtaka mažmeninei prekių kainai. Akcizo mokesčio reikšmė bei įtaka valdžios biudžeto pajamoms. Palyginimas su Slovakija. Problemos. Akcizų taikymo problemos. Lietuvoje aktualiausia problema. Problemų sprendimai. Išvados. Literatūra.


Dideli akcizai daro neigiamą įtaką šalies ekonomikai. Tai vienas iš svarbiausių ir pagrindinių veiksnių, įtakojančių kontrabandos atsiradimą. Lietuvoje klesti prekyba kontrabandinėmis cigaretėmis, alkoholiu ir automobilių degalais Akcizinių prekių kainų skirtumas Lietuvoje ir kaimyninėse Rytų valstybėse yra didelė paskata lengvai pasipelnyti šešėlinio verslo atstovams. Dėl šios priežasties Lietuvos valdžios biudžetas kasmet praranda milijonus litų pajamų.

Darbo tikslas:

išanalizuoti akcizo mokestį kaip LR mokesčių sistemos dalį;

išanalizuoti akcizo mokesčio poveikį Lietuvos biudžetui;

palyginti LR taikomus akcizo mokesčius su pasirinktos užsienio valstybės analogišku mokesčiu.

Darbo uždaviniai:

supažindinti su akcizo sąvoka ir samprata;

supažindinti su akcizo objektu ir tarifais Lietuvoje;

Aptarti akcizų taikymo problema

Teorinis aspektas

Lietuvos mokesčių sistemą sudaro 25 mokesčiai, kurių mokėjimą ir surinkimą reglamentuoja Lietuvos Respublikos įstatymai. Šalies valstybės biudžeto pajamos yra formuojamos iš šių mokesčių įplaukų. Lietuvoje virš 90 procentų valstybės bei savivaldybės biudžetų įplaukų sudaro mokesčių pajamos. Pagrindiniai mokesčiai, kurie sudaro didžiąjądalį visų valdžios biudžeto pajamų yra:

Pirmajai akcizų objekto grupei priskiriamas etilo alkoholis, alus, vynas, kiti fermentuoti gėrimai ir tarpiniai produktai. Akcizo mokestis skaičiuojamas nuo faktinės alkoholio koncentracijos produkte. Mokesčio sumos apskaičiavimo metodika komentuojama Lietuvos Respublikos Akcizų įstatymo komentare.

Akcizų mokestinis laikotarpis yra kalendorinis mėnuo, kuriam pasibaigus, per nustatytą dienų skaičių mokėtojas privalo Teritorinei mokesčių inspekcijai pateikti akcizų deklaraciją ir jos priedus. Mokestis sumokamas iki deklaracijos pateikimo termino pabaigos. Akcizais apmokestinamų prekių mokėtina akcizų suma apskaičiuojama taikant akcizų tarifus, galiojusius prievolės atsiradimo dieną. Akcizų sumokėjimą kontroliuoja Lietuvos Respublikos Valstybinė mokesčių inspekcija ir teritorinės muitinės.

Akcizo mokesčio suma yra įskaičiuojama į prekės kainą. Apmokestinant šiuo mokesčiu kurą, didėja ne tik degalų, tačiau ir kitų prekių bei paslaugų kainos. Tarifų kaita šio mokesčio administravimą daro sudėtingu, dėl didėjančio mokesčio įmonės negali planuoti savo pajamų ir pelno. Lietuvai stojant į Europos Sąjungą buvo iškelti reikalavimai suvienodinti akcizų tarifus su Europos Sąjungos šalyse taikomais akcizų tarifais. Europos Sąjungoje taikomi privalomi akcizai trims prekių grupėms – tabakui, degalams ir alkoholiui.

Alkoholiniams gėrimams akcizo mokesčiai reikšmingai keitėsi 2008-2009 m. – per šiuos 2 metus akcizo tarifas visiems alkoholiniams gėrimams išaugo 34-112%, tik alaus kategorijoje augimas buvo šiek tiek mažesnis – 34%.

Apdoroto tabako rinkoje dominuoja cigaretės, sudarančios 98-99% suvartojamo tabako kiekio. Cigaretėms taikomas akcizo mokestis iki ES reikalaujamo minimalaus lygio buvo padidintas per 2004-2009 m., per šį laikotarpį mokesčio elementas padidėjo 2,8 karto. Lyginant su 2014 metais gaunasi, kad cigarečių akcizas per dešimt metų padidėjo 3,3 karto.

Akcizams kylant kilo ir cigarečių kainos, todėl cigarečių vartojimas sumažėjo. Bet cigarečių paklausos legalioje rinkoje sumažėjimas nebūtinai reiškia, kad sumažėjo rūkymo mastai Lietuvoje. Tyrimai rodo, kad didelė dalis vartotojų tiesiog perėjo į nelegalią rinką. Be to, išaugo paklausa kitiems nei cigaretės tabako gaminiams. Jiems akcizo mokesčio tarifai 2007-2009 m. nebuvo didinami. 2010 m., kuomet buvo stebimas didžiausias cigarečių rinkos sumažėjimas, cigarilių, kurioms akcizo mokestis išliko nepakitęs, vartojimas išaugo. Tai rodo, kad dalis vartotojų naudojo kontrabandines cigaretes.

Augančioje ekonomikoje, kuomet vartotojų ekonominė situacija gerėja, jie gali lengviau įgyvendinti didėjančius mokestinius reikalavimus, tačiau, jeigu mokesčiai didinami kai vartotojų perkamoji galia mažėja, tai skatina radikalius vartotojų elgsenos pokyčius, pvz., persiorientavimą prie mažiau apmokestinamų prekių ar pasitraukimą į šešėlinę rinką.

Akcizas yra viena iš galutinės prekės kainos sudedamųjų dalių ir kuo didesnę dalį akcizas sudaro galutinėje kainoje, tuo didesnę įtaką mokesčio pokyčiai turi visai rinkai. Nagrinėjant prekių rinkos kainų vidurkį arba populiariausių prekių kainas mažmeninėje prekyboje, išryškėja, kad mokesčio įtaka skirtingoms prekėms skiriasi:

Vartotojų perkamosios galios sumažėjimą pirmiausiai pajunta prekybininkai. Iš komercinės veiklos gaunamų pajamų sumažėjimas neigiamai veikia įmonių finansus. Jie nebepajėgia laiku atsiskaityti su tiekėjais, vykdyti kitų finansinių įsipareigojimų. Prekybos apimčių sumažėjimas verčia įmonių savininkus mažinti darbo jėgos sąnaudas, kartais imtis ir nelegalios veiklos, nuslepiant deklaruotinas pajamas. Tokios situacijos rinkoje pasekmės tiesiogiai įtakoja mokestinių pajamų surinkimą į valdžios biudžetą.

  • Finansai Kursiniai darbai
  • 2015 m.
  • 25 puslapiai (6027 žodžiai)
  • Universitetas
  • Finansų kursiniai darbai
  • Microsoft Word 164 KB
  • Akcizai ES ir jų vaidmuo ekonomikoje
    10 - 6 balsai (-ų)
Akcizai ES ir jų vaidmuo ekonomikoje. (2015 m. Gegužės 06 d.). http://www.mokslobaze.lt/akcizai-es-ir-ju-vaidmuo-ekonomikoje.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 07 d. 12:45