Aukščiausieji lietuvių Dievai


Etnologijos skaidrės. Praamžimas, Ukapirmas, Prakorimas Perkūnas, Andajas Nunadievis Teliavelis Aukštėjas Medeina Žvorūna Zuikių dievas. Įvadas. Senoji lietuvių mitologija. Praamžimas. Praamžimas yra pirmasis ir visuotinai paplitęs dievas. S. Daukantas rašo, kad aukščiausiąjį dievą lietuviai vadino Praamžiumi. Ukapirmas. (Ūkapirmas, Okopirmas). Ukapirmas ir reiškia „Patį pirmąjį". Ukapirmas buvo vaizduojamas kaip žmogus su šventų gyvūnų. Prakorimas. (Prakūrimas). Prakorimas laikomas pradžios. M. Davainio-Silvestraičio žemaičių padavime Prakorimas valdo milžinus ir tvano reikalus. Perkūnas. Perkūnas vadinamas dievu. Perkūnas buvo vaizduojamas taip tvirto sudėjimo vyras. Andajas, Andojas. Manoma, kad tai likimo ir baimės dievybė. Andajas buvo minimas viduramžių kronikose. Nunadievis. Nunadievis laikomas namų. Teliavelis. Teliavelis (Kalvis,Kalvelis) – mitinis saulės sutvėrėjas. Aukštėjas (Visagistis). Jackevičius svarsto, jog tai sinkretinis dievas. Žvorūna (Medžiojima). Lietuvių medžioklės dievaitė. Medeina. Miško deivė medžioklės. Žvėrių, miško dievas( kiškių). Išvados. Dievų vardų reikšmės. Naudota literatūra. Marija Gimbutienė. Senovės lietuvių deivės ir dievai.


Praamžimas, Ukapirmas, Prakorimas Perkūnas, Andajas Nunadievis Teliavelis Aukštėjas Medeina Žvorūna Zuikių dievas.

Senoji lietuvių mitologija, religija ir su jomis susiję apeigos yra vienas seniausių žmonijos dvasinės kūrybos reiškinių. Lietuvių, kaip ir kitų baltų religiją padeda nušviesti archeologiniai, rašytiniai, etnografiniai šaltiniai. Šiame darbe pateikta trumpi senovės lietuvių aukščiausiųjų lietuvių dievų aprašymai.

S. Daukantas rašo, kad aukščiausiąjį dievą lietuviai vadino Praamžiumi, esančiu pačiu pirmuoju, neturinčiu valdžios. Vadino jį Gyveleidžiu, Vaisgamčiu, Aukopirmu, Labdariu, Sutvariu,Pergrudžiu, Žemperiu. Mitologinėje tautosakoje Praamžius vaizduojamas kaip visagalis įstatymas, nepakeičiantis likimas. J. I. Kraševskio raštuose vaizduojama, kad Praamžius gyvena danguje, žėrinčiuose rūmuose.

Ukapirmas ir reiškia „patį pirmąjį", lietuviškai „prakorauti" – pirmam atlikti veiksmą. M. Strijkovskio kronikoje Ukapirmas laikomas dangaus ir žemės dievu. Jis dar galėjo būti laikomas visatos kūrėju, laiko atgimimo dievu, visokios pradžios davėju.

Ukapirmas buvo vaizduojamas kaip žmogus su šventų gyvūnų, buvusių totemų arba „gyvulių šeimininkų“ atributais. Apsirengęs raudonais drabužiais su lokio galva, pakreipta į kairę pusę. Iš abiejų jo šalių stovi ant užpakalinių kojų vienas prieš kitą du širmi žirgai, priekinėmis kojomis laikantys minėto žmogaus atvaizdą. Žirgų poza rodo, kad jie saugo nepaprastai galingą dievą Ukapirmą.

Prakorimas laikomas pradžios davėju, sukūrėju. Prakorimas, anot M. Strijkovskio, yra lietuvių ir žemaičių aukščiausias dievas, jam aukojami balti kastruoti gaidžiai, ne pjaunami, o pagaliu užmušami, dalį jų suvalgo patys, dalį – žyniai, trečia dalis sudeginama.

  • Etnologija Skaidrės
  • 2015 m.
  • 33 puslapiai (753 žodžiai)
  • Kolegija
  • Etnologijos skaidrės
  • MS PowerPoint 3831 KB
  • Aukščiausieji lietuvių Dievai
    10 - 6 balsai (-ų)
Aukščiausieji lietuvių Dievai. (2015 m. Vasario 06 d.). http://www.mokslobaze.lt/auksciausieji-lietuviu-dievai.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 09 d. 21:26