Automobiliniai techniniai skysčiai


Medžiagų mokslo referatas.

Hidrauliniai skysčiai. Plaunantieji ir tepimo aušinimo skysčiai. Dažymo medžiagų ypatumai. Naftinių tirpiklių ir žibalo panaudojimo įvairovės. Išvados. Literatūros sąrašas.


Temos aktualumas:. Mašinoms remontuoti ir eksploatuoti, be degalų ir tepalų, reikia ir įvairių techninių skysčių. Pagal panaudojimo sritis juos galima suskirstyti į eksploatacinius, kurie naudojami eksploatuojant mašinas, ir technologinius – naudojamus remontuojant mašinas

Darbo tikslas: išanalizuoti techninių skysčių ir remonto medžiagų eksploatacines savybes ir jų įtaką automobilio eksploatacijai. Pasirinkti tinkamiausius eksploatacinių medžiagų kokybės kontrolės būdus.

Darbo uždaviniai:

Išanalizuoti darbines sąlygas ir reikalavimus hidrauliniams skysčiams.

Išanalizuoti plaunančiųjų ir tepimo aušinimo skysčių klasifikaciją ir asortimentą.

Išnagrinėti naftinių tirpiklių ir žibalo panaudojimo įvairoves.

Skysčiai, skirti hidrostatiniam energijos perdavimui, vadinami hidrauliniais skysčiais. Hidraulinės sistemos naudojamos daugelio technikos sričių įrengimuose perduoti jėgai. Esant labai didelei darbo sąlygų įvairovei, reikalingi labai skirtingos klampos ir savybių skysčiai. Jais gali būti mineralinės alyvos, vanduo, vandeniniai tirpalai ir emulsijos bei specialūs sintetiniai skysčiai. Dažniausi hidraulinių skysčių baziniai komponentai mineralinės alyvos (Jučas P., 2002, 71 p.). Kad alyvos galėtų atlikti savo funkcijas – sklandžiai perduoti jėgą, negadinti sistemos detalių bei ilgai veikti – svarbios šios jų savybės:

Klampinės, apibūdinančios alyvos tekumą. Jos įvertinamos alyvos klampa aplinkos ir darbo temperatūrose, stingimo temperatūra ir klampos indeksu;

Tepimo, nuo kurių priklauso detalių išdilimas. Tam įtakos turi alyvos klampa, dilimą mažinantys priedai, mechaninių priemaišų ir vandens kiekis, putojimas. Tepimo savybės įvertinamos pagal išdilimą, atliekant trinties bandymus;

Antioksidacinės, apibūdinančios alyvos cheminį stabilumą aukštoje temperatūroje. Tai priklauso nuo alyvos cheminės sudėties ir priedų. Alyvai oksiduojantis joje kaupiasi dervos ir rūgštys. Įvertinama pagal alyvos klampos ir nuosėdų kiekio pasikeitimą bandant;

Antikorozinės, įvertinančios alyvos polinkį sukelti koroziją.Tai priklauso nuo alyvoje esančių aktyvių rūgščių, vandens ir sieros kiekių. Įvertinama pagal plieninės arba varinės plokštelės korozijos laipsnį;

Poveikis riebokšliams, apibūdina alyvos poveikį sandarinimo riebokšlių senėjimo spartai. Esant cikloalkaninei alyvai, riebokšliai labiau išburksta negu esant alkaninei. Skiriamųjų priedų aktyvūs sieros junginiai riebokšlius vulkanizuoja, padidindami jų trapumą. Įvertinama pagal riebokšlių tempimo stiprumo jėgos ir tūrio pakitimus;

Garingumas ir užsidegamumas, turintys įtakos alyvos gaisrinėms savybėms, kurios apibūdinamos plyksnio temperatūra (Jučas P., 2006, 71-72 p.).

Hidraulinėms sistemoms dažniausiai naudojamos 10, 15, 22, 32, 46, 68 ir 100 ISO klampos klasių alyvos. Anot Giedros K., Kirkos A., Slavinsko S. (2006) viena svarbiausių alyvos savybių – jos klampa, kuri nusako jos tepimo savybes, nes nuo jų priklauso tepimo kokybė, alyvos pasklidimas tarp trinties paviršių bei jų dilimas. Alyvos klampa priklauso nuo ją sudarančių junginių, temperatūros, slėgio ir kt. parametrų. Parenkant alyvos klampą, pagrindiniu veiksniu laikomi trinties nuostoliai (85 p.).

Hidrauliniai skysčiai pagal ISO 6743/4 standartą yra skirstomi į degius ir nedegius. Degių skysčių grupei priklauso mineralinės alyvos, o nedegių – vandens emulsijos arba tirpalai ir atsparūs ugniai sintetiniai junginiai (Jučas P., 2002, 74 p.). Anot Žekonio J., 2002, 45 p.) hidraulines sistemas sudaro bakas, siurblys, skirstytuvas ir jėgos cilindras. Siurblys ima skystį iš bako ir per skirstymą dideliu slėgiu varo jį į jėgos cilindrą. Jungiamosios žarnos pagamintos iš gumos, armuotos vielos tinklu. Hidrauliniai skysčiai perduoda jėgą mašinų transmisijose, vairavimo, stabdymo ir kitose hidraulinėse sistemose. Skysčiai turi neveikti guminių sandariklių ir žarnų, nekoroduoti metalų, neputoti, gerai tepti ir aušinti, būti švarūs, nedegūs ir netoksiški. Hidrauliniai skysčiai gaminami iš naftos distiliatų ir įvairių funkcinių priedų. Tai hidraulinės alyvos. Jos pagal tarptautinį standartą, kitaip negu automobilinės alyvos, žymimi raidėmis: H – bendras visų hidraulinių alyvų simbolis, rašomas prieš kitus simbolius. Hidraulinėse sistemose daugiausia naudojamos HL (mineralinės alyvos su antioksidantais ir antikoroziniais priedais), HM (alyvos su dilimą mažinančiomis savybėmis) ir HV (alyvos su klampos indeksą gerinančiais priedais.

Automobiliniai techniniai skysčiai. (2016 m. Balandžio 23 d.). http://www.mokslobaze.lt/automobiliniai-techniniai-skysciai.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 10 d. 05:11