Automobilių projektavimas


Transporto kursinis darbas. Sąžiningumo deklaracija. Įvadas. Sankaba, jos paskirtis, klasifikacija, konstrukcija, veikimas, bei valdymas. Viendiskė sausoji sankaba su cilindrinėmis spaudžiamosiomis spyruoklėmis. Vienadiskė sausoji sankaba su diafragminėmis spyruoklėmis. Dvidiskė sausoji sankaba. Daugiadiskė sankaba. Išcentrinė sankaba. Elektromagnetinė sankaba. Hidraulinė sankaba. Sausosios sankabos varomasis diskas. Sukamųjų svyravimų slopintuvas. Sankabos valdymo įrenginiai. Mechaninis (su lynu) sankabos valdymas. Hidraulinė sankabos valdymo pavara. Valdymas išretėjimu. Diagnostika ir priežiūra. Pavarų dėžė. Pavarų dėžių paskirtis ir klasifikacija. Pavarų dėžės konstrukcijos apžvalga. Pavarų dėžių veikimo principas. Automatinės pavarų dėžės. Belaiptės pavarų dėžės (variatoriai). Pavarų dėžių gedimai. Pavarų dėžių krumpliaračiai. Pagrindinių prototipo parametrų parinkimas. Projektiniai pavaru dežes skaiciavimai. Tarpašinio atstumo nustatymas. Leistinųjų įtempimų nustatymas. Tarpašinio atstumo tikrinimas. Krumpliaračių modulio parinkimas. Susikabinusiu krumpliaračių krumplių skaičius. Patikslinto perdavimo skaičiaus nustatymas. Tarpašinio atstumo tikrinimas. Krumpliaračių skersmenų skaičiavimas. Velenų skersmens nustatymas. Veleną veikiančiu sukimo įtempimu skaičiavimas. Krumpliaračių jungties parinkimas – plėštinė jungtis. Plėštinės jungties stiprumo tikrinimas. Krumpliaračius ir velenus veikiančių jėgų skaičiavimas ir modeliavimas. Guoliu parinkimas. Sinchronizatorių trinties momento skaičiavimas. Sinchronizatoriaus mases skaičiavimas. Projektiniai sankabos skaičiavimai. Sankaba perduodamo sukimo momento įvertinimas. Diafragminės spyruokles skaičiavimas. Stačiakampės išdrožinės jungties skaičiavimas ir modeliavimas. Išvados.


Parenkame 37Cr4 termiškai gerinamą plieną (EN 10083) mūsų krumpliaračiams, nes sukimo momentas viršija 200Nm. Plieno kietumas: H – 285HV, H – 27HRC, H– 271 HB.

Bendras kelias priimama, kad ne mažesnis, kaip 300 000 km rida. Parenkame, kad mūsų projektuojama pavarų dėžė, bus naudojama automobilio, kurio klasė yra: vidutinė.

KH – koeficientas įvertinantis apkrovos netolygumą tarp krumplių. Priimamas apkrovos netolygumo koeficiento reikšmė yra: KH = 1,4.

Gaunama krumpliaračio pločio reikšmė yra apvalinama ir priimama remiantis pirminiu skaičių eilute pagal ISO 3: 1973. mm.

čia: – įstrižakrumplių krumpliaračių krumpliu posvyrio kampas. Lengviesiems automobiliams: dviejų velenu pavarų dėžėms: 20-25°. Priimu .

z – atitinkamos pavaros varančiojo krumpliaračio krumpliu skaičius.

Gaunama pirminė varančiojo krumpliaračio krumplių skaičiausi reikšmė yra apvalinama ir priimama remiantis pirminiu skaičiui eilute pagal ISO 3: 1973.

• Suminis įstrižakrumplių krumpliu skaičius apskaičiuojamas:

• Susikabinusiu krumpliaračių krumplių skaičiai apskaičiuojami ir tikslus pirmosios pavaros varančiojo krumpliaračio krumplių skaičius nustatomas:

čia: ipd – atitinkamos pavaros perdavimo skaičius;

Gaunama tiksli pirmosios pavaros varančiojo krumpliaračio krumplių skaičiaus reikšmė yra apvalinama ir priimama remiantis pirminių skaičių eilute pagal ISO 3: 1973

• Pirmosios pavaros varomojo krumpliaračio krumplių skaičius apskaičiuojamas:

Veleno medžiagos stiprumo riba yra parenkama tokia pati kaip ir krumplių. Gaunama velenų skersmens reikšmė yra apvalinama ir priimama remiantis pirminiu skaičių eilute pagal ISO 3: 1973. mm

Kadangi automobilio varantieji ratai yra priekiniai, priimame, kad įėjimo velenas yra varantysis ir pirmos bei antros pavaros varantieji krumpliaračiai yra gaminami kartu su velenu, o antrinis velenas yra varomasis ir ant jo plėštinė jungtimi yra tvirtinami trečios ir ketvirtos pavaros varomieji krumpliaračiai.

• Prizminiu pleištu griovelis velene yra gilesnis nei stebulėje (krumpliaratyje), todėl atsparumas glemžimui tikrinamas tik pleišto daliai, esančiai krumpliaratyje:

čia: M – maksimalus varančiuoju krumpliaračiu perduodamas sukimo momentas/maksimalus varomuoju krumpliaračiu perduodamas sukimo momentas, Nm,

dv – varančiojo/varomojo veleno skersmuo, mm.

Varančiajam velenui parenkami rutuliniai vienaeiliai 6306-RS1 guoliai. Pagrindiniai parametrai: d-30mm, D-74mm, b-19mm, C-35,6kN. Šie guoliai parenkami atsižvelgiant į vidutiniško stiprumo veikiančias jėgas. Atsižvelgiant į skaičiavimo netikslumus ir paklaidas parenkami mažesnes jėgas atlaikantys guoliai negu apskaičiuotosios.

Varomajam velenui parenkami ritininiai dvieiliai 21306 CC guoliai. Pagrindiniai parametrai: d-32mm, D-72mm, b-19mm, C-83kN. Šie guoliai parenkami atsižvelgiant į labai dideles maksimalias veikiančias jėgas. Atsižvelgiant į skaičiavimo netikslumus ir paklaidas parenkami mažesnes jėgas atlaikantys guoliai negu apskaičiuotosios.

ts – sinchronizavimo laikas, s. Lengvųjų automobilių aukštesnėms pavaroms: 0,15 – 0,30 s, žemesnėms pavaroms: 0,50 – 0,80 s. Priimu

Automobilių projektavimas. (2016 m. Sausio 07 d.). http://www.mokslobaze.lt/automobiliu-projektavimas.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 11 d. 08:12