Automobiliu teorija konspektas


Inžinerijos konspektas.

Automobiliu teorija konspektas.


Automobilio valdomumas yra visuma savybių užtikrinančių tiesų judėjimą ir vairuojamųjų ratų pasisukimo sukimą. Automobilio valdomumui turi įtakos konstrukciniai sprendimai ir judėjimo sąlygos:

vairuojamųjų ratų pakabos ir vairo sistemos mechanizmų kinematika

Automobilio vairuojamųjų ratų stabilizavimas yra neutralios padėties atitinkančios tiesujį automobilio judėjimą išsaugojimas. Jis pasiekiamas atitinkama vairuojamųjų ratų pakabos kinematika.

Kinematika: skersinis šerdesų posvyris, išilginis šerdesų posvyris, ratų suvedimas.

siekiant palengvinti ratų pasisukimą susidarantį dėl šerdeso ašies susikirtimo su keliu taško priartinimo prie padangos kontakto plotelio vidurio ( atstumo a sumažinimo).

siekiant užtikrinti, kad būtų išlaikyta ratų neutrali padėtis. Pasukant ratus iš neutralios padėties apie šerdesus turinčius skersinį posvyrį priekinė automobilio dalis pakyla ir automobilio svoris stengiasi grąžinti ratus neutralią padėtį.

Išilginis šerdeso posvyris ( šerdeso viršus pasislinkęs atgal) reikalingas, kad pasisukant ratams atsirastų šoninės jėgos grąžinančios ratus į neutralią padėtį.

Ratų išvirtimo kampas : 1. sumažinti pasipriešinimo jėgas, atsirandančias pasisukant ratui pagal šerdesą. 2. Kompensuoti guolių susidevėjimo įtaką ratų padėčiai.

Riedantys ratai turintys išvirtimą stengiasi lankais nutolti vienas nuo kito. Norint to išvengti, kad riedant ratams nebūtų skersinio padangų slydimo, naudojamas ratų suvedimas , kuris įvertinamas skirtumu.

Norint pasukti automobilį be ratų slydimo jų sukimosi ašys turi susikirsti viename taške, o priekiniai vairuojamieji ratai turi pasisukti skirtingais kampais: vidinis ratas turi pasisukti didesniu kampu nei išorinis. Norint, kad vairuojamieji ratai pasisuktų skirtingais kampais, tai reikalinga panaudoti vairo trapeciją.

Kad ratas judėtų Y kryptimi reikia, kad jis nugalėtų sukibimo jėgą .

Važiuojant automobiliui sausu asfaltuotu keliu sukibimo koeficientas 0,75-0,85 , o riedėjimo varžos koef. f=0,012-0,015, riedėjimo varža gaunama daug mažesnė ir ratas riedės X kryptimi. Automobiliui važiuojant slidžiu keliu ir vairuojamuosius ratus staiga pasukus, automobilis gali toliau judėti P kryptimi.

4.Elastingo (pneumatinio) rato veikiamo šoninės jėgos riedėjimas (rato skersidė)

Važiuojant automobiliui, šoninė jėga gali atsirasti nuo:

Standus ratas riedės savo sukimosi plokštumos kryptimi esant visoms šoninės jėgos reikšmės mažesnėmis nei ratų sukibimo su keliu jėgoms. Kai šoninė jėga bus didesnė už sukibimo jėgą ratas slys į šoną ir riedės.

Pneumatinis ratas esant jau mažai šoninei jėgai riedės šonine kryptimi nesutampančia su jo sukimosi plokštuma.

Kampas tarp elastingo pneumatinio rato sukimosi plokštumos ir jo riedėjimo krypties vadinamas skersidės kampu sigma .

Didėjant šoninei jėgai didėja ir skersidės kampas, o kartu ir elementariosios reakcijos. Tačiau šios reakcijos gali didėti iki tam tikro dydžio, o toliau prasideda slydimas.

Ruože OA stebimas tiesioginis proporcingumas. Taške A prasideda galinės pedsako praslydimas, o taške B visiškas rato slydimas. Tiesiame ruože OA šoninės jėgos skersidės kampo priklausomybė gali būti išreikšta:

k – skersidės varžos koef rodantis kokia šoninė jėga reikia veikti ratą, norint sukelti 10 skersidę.

Skersidės varžos koef didėja didinant: 1 – oro slėgį padangoje. 2 – didinant radialinę rato apkrovą (apskritiminė). 3 – didinant padangos matmenis.

Važiuojant auto su standžiais ratais, posūkio centras O0 nustatomas pagal tiesių, kurios yra ratų ašių tęsiniai – susikirtimą. O atstumas nuo šio taško iki automobilio išilginės simetrinės plokštumos vadinamas posūkio spinduliu Ro.

  • Inžinerija Konspektai
  • 2016 m.
  • Lietuvių
  • 26 puslapiai (3274 žodžiai)
  • Inžinerijos konspektai
  • Microsoft Word 12174 KB
  • Automobiliu teorija konspektas
    10 - 3 balsai (-ų)
Automobiliu teorija konspektas. (2016 m. Balandžio 11 d.). http://www.mokslobaze.lt/automobiliu-teorija-konspektas.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 05 d. 20:42