Dailės stilių raida


Dailės konspektas.

Dailės stilių raidos ypatybės žmogaus ir jo aplinkos vaizdavimo kaita nuo senovės egipto iki modernizmo. Senovės egipto dailė. Senovės Egipto dailės ypatumai. Senovės graikijos dailė. Dailės bruožai Kertiniai graikų grožio principai yra darna ir paprastumas. Kūriniuose stengiamasi kuo tiksliau perteikti regimojo pasaulio formas. Paskaičiuojamos idealios žmogaus kūno vaizdavimo proporcijos ,. . galva sudaro 7 arba 8 kūno ilgio. Dailės kūriniuose dominuoja mitologinės ir kasdieninio gyvenimo scenos , kuriose akcentuojamas atletiškas žmogaus kūnas. Archajinio laikotarpio dailė VII – VI. pr. Kr. Juodafigūris vazų stilius. Raudonfigūrę vazų dekoravimo techniką. Klasikinio laikotarpio dailė IV. pr. Kr. Helenistinio laikotarpio dailė IV. pr. Kr. . –. – I. pr. Kr. Senovės romos dailė. Tapybai būdingas architektūrinių elementų ir peizažo iliuzinis realistiškas vaizdavimas. Apvalioji skulptūra. Viduramžių dailė. Skulptūros ir tapybos bruožai. Gotikos stiliaus dailei yra būdinga. Renesansas periodizacija. Ankstyvasis Renesansas XV. pirmieji trys ketvirčiai. Brandus Renesansas XV. . –. – XVI. I ketvirtis. Vėlyvasis Renesansas 1520 1530. – XVI. pabaigos. Renesanso idėjos užgimė Italijoje. Šiam dailės stiliui yra būdinga. Leonardo da Vinci Leonardas da Vinčis 1452 –. Michelangelo Buonarroti Mikelandželas. Kūrybos bruožai. Raffaello Santi Rafaelis 1483 –. Dailininko kūriniai pasižymi. Xvii. dailė. Baroko dailės bruožai. Gian Lorenzo Berninio 1598. Berninio skulptūros bruožai. Piteris Paulis Rubensas 1577 – 1640. Rubenso kūrybos bruožai. Rembrandtas van Rijnas 1606 – 1669. Rembrandto kūrybos bruožai. XVIII. Vakarų Europos dailė.


Kodėl skirtingais amžiais skirtingos tautos regimąjį pasaulį vaizdavo skirtingai? Ar paveikslai, kurie mums atrodo visiškai tikroviški ateities kartoms bus tokie pat netikroviški, kaip mums dabar Egipto tapyba? Ar visa, kas susiję su daile, yra visiškai subjektyvu, ar ir čia egzistuoja objektyvios taisyklės?

Ieškodamas atsakymų į šiuos klausimus Heinrichas Wolfflinas apibrėžė tris stiliaus kategorijas:

Individualus stilius. Savo jaunystės atsiminimuose Ludwigas Richteris pasakoja, kaip vieną kartą Tivolyje kartu su trimis draugais sumanė nutapyti peizažą; tiek jis, tiek draugai griežtai nusprendė nė per plauką nenukrypti nuo gamtos. Tačiau, nors modelis buvo tas pats, o kiekvienas sąžiningai vaizdavo tai, ką matė jo akys, galiausiai atsirado keturi visai skirtingi paveikslai – tokie skirtingi, kaip ir pačios keturių tapytojų asmenybės. Iš to daroma išvada, kad objektyvaus matymo nėra, o forma bei spalva visada suvokiamos skirtingai – tai priklauso nuo suvokėjo temperamento ir kitų savybių.

Meno istoriko tokia įžvalga tikrai nenustebintų. Seniai žinoma, kad kiekvienas tapo „savo krauju”. Visi kiekvieno meistro ir jo „rankos” skirtumai atpažįstami būtent iš tokių individualios formos suteikimo tipų. Pats nuoširdžiausias ketinimas tiksliai stebėti negali sutrukdyti tą pačią spalvą vieną kartą suvokti kaip šiltesnę, kitą kartą – kaip šaltesnę, šešėlis kartais atrodo minkštesnis, kartais – aštresnis, šviesos srautas – kartais lėtai sėlinantis, o kartais gyvas ir žaismingas; vienas tuos pačius iškilimus ir įdubas mato aštriau, pabrėždamas linijos kampuotumą, veržlumą, o kitas regi daug santūriau ir saikingiau.

Šalies (tautos) stilius. Visgi dailės vystymosi eiga neišsiskaido atskiromis dalelėmis, nes asmenybės jungiamos į didesnes grupes. Kad ir kaip ryškiai skirtųsi individualus menininkų kūrybos stilius, bet visada bus bendrų bruožų, siejančių tos pačios šalies kūrėjus.

Pabandykime panagrinėti olandų dailės manierą, jos priešprieša laikydami flamandų dailę. Lėkštos pievos prie Antverpeno yra toks pat peizažas, kaip ir Olandijos ganyklų vaizdai. Tačiau kai šį motyvą vaizduoja Rubensas, objektas atrodo besąs visai kitas: žemė banguoja audringomis vilnimis, medžių kamienai energingai stiebiasi aukštyn, juos karūnuojanti lapija vaizduojama kaip sutelkta masė. Palyginti su Rubenso piešinio energija visos olandų formos atrodo ramios – nesvarbu, ar kalbėtume apie kalvos įkalnę, ar apie gėlės žiedlapio išlinkimą. Jokiam olandų medžio kamienui nebūdingas flamandų judesio patosas. Rubensas aukštai iškelia horizonto liniją ir kuria „sunkų” paveikslą, prikraudamas į jį materijos, olandų dangaus ir žemės santykis visiškai kitoks: horizontas plyti žemai, kartais net keturis paveikslo penktadalius užima dangus.

Epochos stilius. Nors XVII a. olandų ir flamandų meno charakteriai labai aiškiai skiriasi vienas nuo kito, vis dėlto sprendžiant apie šalies (tautinį) tipą apskritai negalima remtis vienu meno periodu. Skirtingi laikai pagimdo skirtingą meną, epochos charakteris susipina su tautos charakteriu. H. Wolfflinas teigia, kad „kiekvienu periodu įmanoma ne viskas.”

Epochos stiliaus ypatumus lemia daug faktorių: religija, socialinė, politinė situacija, estetika ir pan.

Kaip gi kito žmogaus ir jo aplinkos vaizdavimas keičiantis epochoms, stiliams ir meninėms kryptims?

Senovės Egiptas yra vienas žymiausių pasaulio civilizacijos židinių, kuris ilgai veikė daugelio Artimųjų Rytų šalių ir graikų kultūros raidą. Egiptiečiai pasaulio kultūros veiksniu tapo apie 3 100 m. pr. Kr. ir nuosekliai plėtojo savitas kultūros ir meno formas iki antrojo persų užkariavimo 341 m. pr. Kr. Ilga ir sudėtinga Egipto kultūros istorija, aprėpusi 30 dinastijų, gali būti skirstoma į tokius pagrindinius etapus: Archajinė epocha (apie 3 100–2 720 m. pr. Kr.), Senoji karalystė (apie 2 720–2 220 m. pr. Kr.), Vidurinioji karalystė (apie 2 065–1 785 m. pr. Kr.), Naujoji karalystė (apie 1 580–1 100 m. pr. Kr.), Vėlyvoji epocha (apie 1 085–341 m. pr. Kr.). 525 m. pr. Kr. Egipto kultūros raidą pristabdė pirmasis persų užkariavimas, o galutinai nutraukė antrasis užkariavimas. 323 m. pr. Kr. į Egiptą įžengė Aleksandro Makedoniečio kariuomenė ir prasidėjo nauja helenistinė Ptolemajų Egipto epocha, kuri baigėsi, kai 31 m. pr. Kr. šalį pavergė romėnai.

  • Dailė Konspektai
  • 2016 m.
  • Lietuvių
  • 35 puslapiai (15666 žodžiai)
  • Universitetas
  • Dailės konspektai
  • Microsoft Word 88 KB
  • Dailės stilių raida
    10 - 9 balsai (-ų)
Dailės stilių raida. (2016 m. Birželio 14 d.). http://www.mokslobaze.lt/dailes-stiliu-raida.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 11 d. 08:16