Darbo užmokesčio sampratos raida


Finansų referatas.

Įvadas. Darbo užmokesčio samprata. Pasaulio ekonomikos raida tarpukario metais. Ekonominė situacija po karo. Technikos ir gamybos pažanga. Didžioji 1929-1933 m. krizė. Vyriausybių priemonės krizei įveikti. Gyvenimo sąlygos pramoninėse valstybėse. Darbo užmokestis Europoje XXI amžiuje. Politinės aplinkybės. Minimalaus darbo užmokesčio politika ir lygiai Europoje. Politikos orientyrai. Išvados. Šaltiniai.


Ataskaitoje taip pat nagrinėjamos skirtingos dabartinės sistemos ir nevienodi minimalaus darbo užmokesčio lygiai Europoje, be to, siekiant įvertinti minimalaus darbo užmokesčio lygius ir sistemas Europoje ir aptarti su šiuo klausimu susijusio koordinavimo galimybes ir sunkumus, pagal hipotetinį scenarijų apskaičiuojamas minimalus darbo užmokestis taikant 60 % nacionalinės medianos ribą (ir palyginti naudojamus kitus galimus scenarijus).

Sutartyje dėl Europos Sąjungos veikimo darbo užmokesčio klausimas aiškiai nepriskiriamas ES kompetencijos sritims ir aiškiai pripažįstamas socialinių partnerių savarankiškumas derybose dėl darbo užmokesčio. Tačiau Europos Sąjungos institucijos, pavyzdžiui, Europos Komisija, Europos Vadovų Taryba ir net Europos Centrinis Bankas, ne mažiau kaip du dešimtmečius svarsto darbo užmokesčio nustatymo klausimą ir skelbia pareiškimus ar rekomendacijas dėl darbo užmokesčio ir jo nustatymo politikos. Pastaruoju metu šis klausimas tapo įprastas daugelio politikos priemonių svarstymuose ir forumuose, ypač vykstančiuose įgyvendinant Komisijos rekomendacijas, pateiktas per Europos semestrą, ir 2013 m. bandant užmegzti trišalį dialogą darbo užmokesčio klausimais. Šie veiksmai turi būti vertinami atsižvelgiant, viena vertus, į ekonominės ir pinigų sąjungos institucinės sistemos ne pinigų politiką bei raginimus geriau koordinuoti makroekonominę politiką ir, kita vertus, į fiskalinę ir darbo užmokesčio politiką.

Darbo užmokesčio paskirstymo atžvilgiu pagal realias vienetui tenkančias darbo sąnaudas arba darbo užmokesčio dalį ekonomikoje daugelyje valstybių narių bendra darbo užmokesčio dalies tendencija buvo mažėjanti; darbo užmokesčio dalis didėjo tik Čekijoje, Suomijoje ir Jungtinėje Karalystėje. Tačiau pastebėta, kad darbo užmokesčio dalis daugelyje valstybių narių pradėjo didėti per krizę ir po jos. Nors dažniausiai pastebėta, kad darbo užmokesčio dalis mažėjo vienodai visų rūšių derybų dėl darbo užmokesčio sistemose, darbo užmokesčio dalis cikliškai didėjo daugiausia nedecentralizuotose sistemose. Tačiau šiuo atžvilgiu turime atsižvelgti į tai, kad šalims, kurios labiausiai nukentėjo nuo krizės (todėl ir atlyginimai šiose šalyse apkarpyti labiausiai), tokie tendencijos pokyčiai nebūdingi.

Kolektyviniu būdu nustatomo darbo užmokesčio skirtumai laikui bėgant didėjo viešajame sektoriuje (savivaldybių ir valstybių tarnybos), taip pat tirtose privačiojo sektoriaus srityse (metalų pramonė, cheminių medžiagų pramonė, mažmeninės prekybos ir bankų sektoriai).

Nors visose ES valstybėse narėse taikomi minimalaus darbo užmokesčio nustatymo mechanizmai, minimalaus darbo užmokesčio nustatymo sistemos ir tikrieji lygiai labai nevienodi; smarkiai skiriasi ir mažai apmokamo darbo mastas. Aptarta galimybė nustatyti bendrus minimalaus darbo užmokesčio politikos kriterijus (pvz., bendra 60 % nacionalinės medianos riba). Tokių bendrų kriterijų poveikis įvairiose šalyse būtų labai skirtingas, be to, jis priklausytų nuo koordinavimo laipsnio ir pobūdžio (kuris gali būti ir visiškai savanoriškas, ir centralizuotai reguliuojamas).

Didžiausios institucinės tokio koordinavimo kliūtys veikiausiai būtų susijusios su šalimis, kuriose minimalus darbo užmokestis nustatomas kolektyvinių derybų keliu, nes tai pareikalautų sistemos pokyčių (pvz., įstatymu nustatant minimalų darbo užmokestį, nuo kurio būtų skaičiuojamas pagal kolektyvines sutartis nustatomas darbo užmokestis) arba nuoseklaus derinimo su socialinių partnerių veiksmais nacionaliniu lygmeniu.

  • Finansai Referatai
  • 2017 m.
  • Lietuvių
  • Evelina
  • 13 puslapių (2788 žodžiai)
  • Universitetas
  • Finansų referatai
  • Microsoft Word 651 KB
  • Darbo užmokesčio sampratos raida
    10 - 3 balsai (-ų)
Darbo užmokesčio sampratos raida. (2017 m. Spalio 14 d.). http://www.mokslobaze.lt/darbo-uzmokescio-sampratos-raida.html Peržiūrėta 2017 m. Lapkričio 25 d. 11:44