Dispaša, dispašeriai, ieškinio senatis ir pretenzija


Teisės referatas.

Įvadas. Dispaša ir dispašeriai. Bendroji laivo avarija. Dispašerių veikla patyrus bendrąją laivo avariją. Dispaša ir jos surašymo tvarka. Ieškinio senatis. Ieškinio senaties terminų rūšys. Ieškinio senaties taikymas. Ieškinio senaties sustabdymas. Pretenzija. Išvados. Literatūra.


Komercinėje jūrų teisėje yra daugybė terminų ir sąvokų. Pavyzdžiui, norint išanalizuoti referato temą „Dispaša, dispašeriai, ieškinio senatis ir pretenzija“ reikia naudotis įvairiais šaltiniais. Dispaša, tai dokumentas, o dispašeris, tai žmogus, kuris surašo šį dokumentą. Ieškinio senatis, tai įstatymuose nustatyto laiko tarpas, per kurį asmuo gali apginti savo teises. Pretenzija – reikalavimas atlyginti nuostolius. Visi šie keturi atskiri žodžiai komercinėje jūrų teisėje yra labai susiję.

Darbo tikslas: išanalizuoti pasirinktą temą, kuo tiksliau apibūdinti ir nustatyti ar šie terminai yra tarpusavyje susiję.

Realaus pavojaus požymi, tai kai patirti nuostoliai ar išlaidos grėsė visų bendrosios avarijos dalyvių turtui. Tačiau, jei pavojus iškilo tik laivui arba tik tam tikram vežamam kroviniui, laikoma, jog bendrosios avarijos nėra.

Sąmoningumo ir tikslingumo požymis, tai kai laivo įgulos veiksmai yra sąmoningi ir tikslingi, t. y. patiriami tik tokie nuostoliai ar išlaidos, kurie patiriami siekiant išvengti didesnės žalos laivui bei jame esančiam kroviniui.

Bendros naudos požymis, tai kai laivo įgulos veiksmai yra sąmoningi ir tikslingi, siekiant apsaugoti bendros dalyvaujančių asmenų naudos bei bandant nuo pavojaus apsaugoti jų turtą. Tokiu atveju, kai realus pavojus grėsė tik daliai turto, išlaidos bei nuostoliai neturi būti padalyti tarp vežimo procese dalyvaujančių asmenų.

Nuostolių atsiradimo momento ir verčių nustatymo požymis, laikomas tada, kai nuostoliai ar išlaidos atsiranda vežimo jūra metu, laikant, kad vežimo pabaiga negali būti ankstesnė, nei krovinio iškrovimo iš laivo pabaiga.

Tiesioginių nuostolių požymis pasireiškia tada, kai į bendrąją avariją įtraukiami tik tiesioginiai nuostoliai, tokie kaip: žala arba faktinės išlaidos, atsiradusios dėl bendrąją avariją nulėmusių veiksmų. Tačiau, netiesioginiai nuostoliai (krovinio ar laivo vėlavimas ir pan.) į bendrąją avariją nėra įtraukiami.

Bendrosios avarijos naudos požymis, tai tokie nuostoliai ir išlaidos patirti bendrosios avarijos metu, kurie yra padalijami tik tada, kai sąmoningi ir tikslingi įgulos veiksmai buvo sėkmingi. Jei turto išgelbėti nepavyko, patirti nuostoliai nedalijami.

Bendroji avarija yra skaitoma tada, kai dalinai nuostolingų veiksmų imamasi sąmoningai, siekiant išvengti didesnių išlaidų. Be to, bendroji avarija laikoma tik tada, jei atitinka ankščiau minėtus skiriamuosius bendrosios avarijos požymius.

Bendrosios avarijos nuostolių dalijimo procesas prasideda laivo savininkui skelbiant bendrosios avarijos deklaraciją. Remiantis Jorko – Antverpeno taisyklėmis, nuostolių ar išlaidų patyrę dėl bendrosios avarijos asmenys per 12 mėnesių nuo reiso pabaigos, turi pateikti reikalavimus raštu.

Bendrosios avarijos nuostoliai ir išlaidos yra proporcingai dalijamos visiems vežime dalyvavusiems asmenims. Todėl šis procesas yra glaudžiai susijęs su dalyviams priklausančio turto įvertinimu, nes būtent jo pagrindu skaičiuojami bendrosios avarijos įnašai. Šį darbą paprastai atlieka specialių žinių ir patirties turintys asmenys, t.y. dispašeriai.

  • Teisė Referatai
  • 2017 m.
  • Lietuvių
  • Gabrielė
  • 13 puslapių (2610 žodžių)
  • Kolegija
  • Teisės referatai
  • Microsoft Word 34 KB
  • Dispaša, dispašeriai, ieškinio senatis ir pretenzija
    10 - 2 balsai (-ų)
Dispaša, dispašeriai, ieškinio senatis ir pretenzija. (2017 m. Lapkričio 02 d.). http://www.mokslobaze.lt/dispasa-dispaseriai-ieskinio-senatis-ir-pretenzija.html Peržiūrėta 2017 m. Gruodžio 14 d. 10:23