Dž. Lokas ,,Esė apie tikrąją pilietinės valdžios kilmę, apimtį ir tikslą. Antras traktatas apie valdžia”


Filosofijos analizė.

Dž. Lokas ,,Esė apie tikrąją pilietinės valdžios kilmę, apimtį ir tikslą.


Nors žmogui leidžiama nekontroliuojamam disponuoti savo asmeniu ar nuosavybe, jam nėra leidžiama naikinti save ar jam priklausančią būtybė, nebent šito reikia kokiam nors kilnesniam tikslui, negu vien tik jos išsaugojimas.

Prigimties įstatymas - valdo prigimtinę buklę ir yra privalomas visiems; egzistuoja žmogau prote, nes ir yra protas. Kiekvienas turi teisę bausti šio įstatymo pažeidėjus. Taip pat turi teisę reikalauti atlyginti žalą, kuris atsiranda dėl šio įstatymo pažeidimo.

Palyginimas su Šv.R. - ,,Kas nors išlies žmogaus kraują, to kraujas bus išlietas”, Kainas, naudodamasis prigimties įstatymo teise bausti nusikaltėlius, nužudė savo brolį ir tarė: ,,Kiekvienas, kuris mane suras, tegul užmuša mane”.

Už kiekvieną nusikaltimą gali būti baudžiama tiek ir taip griežtai, kad jo pakaktų nusižengimą padaryti nenaudingą nusikaltėliui ir kad tai priverstų jį atgailauti ir atgrasintų kitus nuo žanašių veiksmų.

Pilietinė valdžia yra tinkamas vaistas nuo Prigimtinės būklės nepatogumų, kurie tikrai turi būti didžiuliai, kai žmonės yra teisėjais savo pačių bylose.

Kur yra, jei jų apskritai kada nors buvo, žmonės Prigimtinėje būklėje? - kadangi visi ,,nepriklausomų” valstybių karaliai ir valdovai visame pasaulyje tebėra Prigimtinėje būklėje, tai visiškai akivaizdu, kad niekuomet nėra buvę ir nebus tokios padėties, jog daugybė žmonių pasaulyje nepriklausytų šiai būklei.

Kai negalima išsaugoti visų, primiausia turi būti pasirūpinta nekaltųjų saugumu. Žmogui leistina sunaikinti tą, kuris kariauja su juo ar rodo jam priešiškumą ir grasina jo gyvybei, dėl tos pačios priežasties, dėl kurios leistina užmušti vilką ar liūtą. Tokie žmonės nesivadovauja protu, o vadovaujasi jėga ir smurtu.

Žmonės, kurie gyvena pagal proto taisykles be jokios bendros žemiškos vyriausybės, turinčios galią būti jų teisėju, iš tikrųjų gyvena Prigimtinėje būklėje. Tačiau prievarta ar atskiras kėsinimasis į kito žmogaus asmenį tada, kai nėra jokios bendros žemiškos vyriausybės, į kurią būtų galima kreiptis pagalbos, yra karo būklė.

Jei dėl nusikaltimo žmogus užsitraukia mirties bausmę, tas, kuriam jis atsako, gali iš karto neatimti jo gyvybės ir paimti į vergiją; paimtas į vergiją bet kada gali pasiprašyti mirties, kai mato, jog vergovės našta nusveria jo gyvybės vertę.

Joks žmogus negali sutartimi atiduoti kitam to, ko jis pats savyje neturi - teisės į savo paties gyvybę.

Tas pats ir su žemės nuosavybe - visi galėdavo laisvai pasiimti tiek žemės, kiek sugebės išdirbti ir kiek reikės aprūpinti savo šeimą. Niekas nelikdavo nuskriaustas, nes žemės plotų buvau daugiau, nei žmogui reikėdavo ir pasiemės tam tikrą dalį jis palikdavo užtektinai kitiems. (Palyginimas su upeliu - jei kažkas iš troškulio atsigers du didelius gurkšnius vandens, niekas neliks nuskriaustas, nes vis tike liks dar visas upelio vanduo).

Kuo duona vertingesnė už gilias, vynas - už vandenį, o audinys ar šilkas - už lapus, kailį ar samanas - visa tai yra nulemta darbo ir darbštumo.

Pinigų atsiradimas - pradėti naudoti, nes žmonės juos gali išlaikyti negendančius ir bendru susitarimu keisti į tikrai naudingus, bet gendančius gyvenimo reikmenis.

Neturėtų būti griežtai atskiriama vien ,,tėviškoji valdžia”, nes motina turi lygiai tokias pačias teises savo vaikų atžvilgiu, todėl teisingiau būtų vadinti šią teisę ,,gimdytojų teise”.

Kai vaikai ateina į pasaulį ir dar kurį laiką po to, jų gimdytojai turi jiems ypatingą valdžią ir jurisdikciją, bet tai tik laikina valdžia. Amžius ir protas, vaikams augant, šiuos saitys pamažu silpnina, kol pagaliau jie nukrenta ir palieka žmogų visiškai jo paties valdžiai.

  • Filosofija Analizės
  • 2016 m.
  • Lietuvių
  • 8 puslapiai (3863 žodžiai)
  • Universitetas
  • Filosofijos analizės
  • Microsoft Word 514 KB
  • Dž. Lokas ,,Esė apie tikrąją pilietinės valdžios kilmę, apimtį ir tikslą. Antras traktatas apie valdžia”
    10 - 3 balsai (-ų)
Dž. Lokas ,,Esė apie tikrąją pilietinės valdžios kilmę, apimtį ir tikslą. Antras traktatas apie valdžia”. (2016 m. Gegužės 25 d.). http://www.mokslobaze.lt/dz-lokas-ese-apie-tikraja-pilietines-valdzios-kilme-apimti-ir-tiksla-antras-traktatas-apie-valdzia.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 09 d. 08:03