E. Thorndaik Katės dėžėse intelekto eksperimentas


Psichologijos savarankiškas darbas.

Įvadas. Torndaiko gyvenimas ir veikla. E. torndaiko „Katės dėžėse“ eksperimentas. Torndaiko išmokimo dėsniai. Eksperimento matematinė analizė. Teorijos ribotumas. Torndaiko teorijos įnašas psichologijoje. Apibendrinimas.


Tai, kad intelektas turi asociatyvinę prigimtį buvo žinoma nuo Gobbso laikų. Tai, kad intelektas parūpina sėkmingą gyvūno adaptacija aplinkoje, tapo įprasta po Spenserio. Bet pirmąsyk, būtent Torndaiko bandymais buvo parodyta, kad intelekto prigimtis ir jo funkcija gali būti tiriami ir įvertinti be kreipimosi į idėjas ar kitas sąmonės išraiškas (Ярошевский, 1996).

Edvardas Torndaikas buvo vienas iš biheivoristinės krypties pradininkų, nors pats jis save vadino ne biheivioristu, o „konekcionistu“ ( nuo angl. „conection“ – ryšys). Bet kuriuo atvėju, būtent Torndaiko darbai užpildė pirmą skyrių biheiviorizmo metraščiuose.

Torndaiko darbai buvo skirti intelektualaus elgesio tyrimams. „Gyvūnų intelektas. Eksperimentinis gyvūnų asociatyvių procesų tyrimas“ – pirmas Torndaiko mokslinis darbas, kuriame buvo aprašomi eksperimentai su gyvūnais, parodė, kad proto (intelekto) sąvoka neturi būti ribojama tik vidinėmis proto operacijomis, kaip tai buvo manyta anksčiau.

Eksperimentas „Katės dėžėse“ atskleidžia organizmo adaptacijos dėsningumus neįprastose sąlygose, kurių jis negali įveikti, o turi tik elgesio programų rinkinį.

Nuo vaikystės bandymų ir klaidų metodu mokomės suprasti kurie iš atliekamų veiksmų yra naudingi, o kurie - ne. Pavyzdžiui, vaikas, žaidžia su draugu žaidimų aikštelėje ir stumia jį sūpynėse, bet neišsilaikęs draugas staiga nukrenta ant žemės ir pradeda verkti, tuomet jis atsisako žaisti visą likusią dieną. Vaiko veiksmai (draugo supimas) praneša apie pasekmes (draugas atsisako žaisti), taip išmokstama nebedaryti šio veiksmo, jei norima toliau žaisti su šiuo draugu.

Vėlesni Torndaiko darbai skirti išmokimo ir tokių faktorių, kaip paskatinimas ir bausmė, tarpusavio ryšių tyrimams, kurių dėka buvo išskirti keturi išmokimo dėsniai.

Kokiu būdu išmokimo procesas atsiskleidžia laike ir kokie mechanizmai parūpina būtent tokią proceso tėkmę buvo išaiškinta siauresnės matematinės analizės pagrindu, iš ko galima spęsti apie išmokimo galimybes.

Šiame temos pristatymo darbe taip pat atskleidžiamas praktinis Torndaiko dėsnių panaudojimas gyvūnų dresūroje, šiuolaikinių darbuotojų motivacinėje sistemoje. Buvo paminėti kai kurie Torndaiko teorijos trūkumai, bet jo psichologinės minties perorientavimas į naują deterministinį savo objektų paaiškinimo būdą daug svaresnis ir reikšmingesnis.

Darbo tikslas – pasinaudojus raštine ir vizualine medžiaga atskleisti ir pateikti auditorijai Edvardo Li Torndaiko teorijos esminius aspektus ir tyrimus.

Edvardas Li Torndaikas - pati ryškiausia ir prieštaringiausia asmenybė psichologinės minties istorijoje, gimė1874 m. rugpjūčio 31 d., Masačiusetso valstijos, Viljasburgo miestelyje, kunigo metodininko šeimoje. Jo tėvai buvo labai pamaldūs, sielos išsigelbėjimu besirūpinantys žmonės. Šeima gyveno asketinio tipo būdu; trys sūnūs (Edvardas turėjo 2 brolius) buvo auklėjami griežtai, pratinami prie atkaklaus darbo ir pasišventę siekti Dievo dorybės įsakymų. Nors ir toks specifinis auklėjimas teko Torndaiko vaikams, bet jo teigiami tikslai buvo pasiekti: visi trys broliai Torndaikai įstojo į Veslio universitetą ir ateityje tapo didžiais mokslininkais.

Universitete Torndaikas išklausė psichologijos kursą, pagrįstą anglo Džeimso Salli vadovėliu „Psichologijos apibrėžtys“. Ypatingo dėmesio šis kursas Torndaikui nesukėlė – iki to laiko, kol jis pats, savo iniciatyva, neperskaitė U. Džeimso knygos „Psichologijos principai“. Įkvėptas Džeimso idėjų, jis persivedė į Harvardo universitetą, kur išklausė visą jo kursą.

Savo asmeninius mokslinius tyrimus Torndaikas planavo atlikti našlaičių prieglaudoje. Jis buvo sumanęs ir dalinai įvykdęs įdomų eksperimentą. Eksperimentatorius mintyse sugalvodavo įvairius žodžius, objektus ar skaičius. Sėdintis prieš jį vaikas turėjo atspėti apie kokius dalykus galvoja eksperimentatorius. Teisingai atspėjęs, vaikas gaudavo saldainį.

E. Thorndaik Katės dėžėse intelekto eksperimentas . (2017 m. Balandžio 25 d.). http://www.mokslobaze.lt/e-thorndaik-kates-dezese-intelekto-eksperimentas.html Peržiūrėta 2017 m. Lapkričio 19 d. 07:10