Ekspeditoriaus reikšmė transporto procese


Logistikos analizė. Ekspeditoriaus reikšmė transporto procese.


Ekspeditorių atsiradimą galima sieti su tryliktu amžiumi, kai atsirado pirmieji apmokami sandėliai. Vėliau, apie septynioliktą - aštuonioliktą amžius ekspedicinio verslo pradmenis galime rasti, kai tam tikri asmenys sudarinėdavo optimaliausius maršrutus turtingujų bagažui vežti. Sovietiniais laikais ekspeditoriais buvo vadinami žmonės, lydintys automobilį bei krovinį, atsakantys už jo saugų paėmimą, vežimą bei pristatymą, taisyklingą dokumentų sutvarkymą. Dabar ekspeditoriai nelydi automobilių ir krovinių. Viskas tvarkoma iš ekspedicinės firmos būstinės. Tai reiškia, kad dėl naujų techninių priemonių ekspeditoriams atsirado galimybė tvarkyti visus darbus neišeinant iš kabineto.

Kadangi ekspeditorius yra vienas iš transportavimo procese dalyvaujančių asmenų, jis perima nemažai transporto firmos veiksmų, todėl šio darbo tikslas - nurodyti ekspeditoriaus reikšmę transporto procesui.

Jau labai daug laiko praėjo nuo natūralaus ūkio laikų. Ir su kiekvienais metais pasaulyje vis didėja darbo pasidalinimas. Transportas irgi neatsilieka nuo šio proceso. Galima sakyti, kad ekspedicinių firmų kūrimasis įrodo tai (Baublys, 2002, p. 59). Kadangi dauguma transporto įmonių perleido savo funkcijas ekspedicinėms įmonėms, tai paties transportavimo proceso dalyviai yra pasidaliję į vežėjus ir ekspeditorius.

Norint išsiaiškinti, kokią vietą transporto procese užima ekspeditoriai, visų pirma reikia suprasti, kas apskritai yra ekspeditorius. Mokslinėje ir kitoje literatūroje pateikiama labai daug ir įvairių šios sąvokos reikšmių.

R. Mingaila (Mingaila, 2004, p. 40) teigia, kad ekspeditorius yra ūkio subjektas (juridiškai įforminta verslo įmonė), įsipareigojantis savo vardu pristatyti į nurodytą vietą prekes, pasitelkiant įvairius vežėjus ir koordinuojantis visą pristatymo procesą užsakovo sąskaita. Taigi, šiuo atveju ekspeditorius yra verslininkas, tarpininkaujantis parduodant transporto paslaugas. Toks pat ekspeditoriaus paaiškinimas pateikiamas K.D. Bischof ir kitų bendraautorių knygoje „Ekspedicinių ir transporto įmonių vadyba“ (Bischof, Meister, Pyell, Roj, Stadler, Wagner, 2002, p. 17).

A. Baublys tiesiog nurodo abstraktų ekspeditoriaus apibrėžimą, kad jis yra transporto architektas (Baublys, 2002, p. 56). R. Borkovskis savo straipsnyje pateikia tokią pat šio žodžio reikšmę (Burkovskis R., 2008, p. 208). Tai nėra išsamus sąvokos paaiškinimas, nes sunku suprasti, kokios yra tikrosios ekspeditoriaus funkcijos, pareigos, kokia veikla jis užsiima.

Taigi, ekspedicinės firmos perėmė dalį transporto firmų funkcijų. Transporto firmoms liko rūpintis transporto priemonių technine būkle, spręsti įvairias iškylančias vidines įmonės problemas, mažinti vežimų savikainą, rūpintis laiku ir saugiai pristatyti krovinį (Palšaitis, 2005, p. 216).

Ekspeditoriai organizuoja įvairių prekių gabenimą, prisiima atsakomybę už kokybišką siuntos gavimą. Jų pagalba yra žymiai sutrumpinama transportavimo trukmė. Tačiau kvalifikuotų ekspeditorių dalyvavimas organizuojant prekių gabenimą, nepadidina transportavimo paslaugų išlaidų, netgi jas sumažina dėl optimalių maršrutų parinkimo, taikomų nuolaidų ir draudimo tarifų (Burkovskis R., 2008, p. 213). Ekspeditoriai atlieka labai daug ir įvairių funkcijų, todėl jie pagal veiklos sritis gali būti kaip transporto grandinės organizatoriai, kaip logistai ir kaip įvairių paslaugų teikėjai (pardavėjai).

Ekspeditoriaus, kaip krovininio transporto komersanto, užduotis yra rūpintis krovinio siuntimu nuo siuntėjo iki gavėjo durų, kad krovinys paskirties vietą pasiektų greičiau, saugiau ir palankesne kaina. Taigi, ekspeditorius parduoda krovinių transporto organizavimo paslaugas. Tam tikslui jis perka vežėjų paslaugas iš savo įmonės (ir čia atsiskaito už paslaugas) arba iš kitų įmonių ir parduoda jas savo klientams (Bischof, Meister, Pyell, Roj, Stadler, Wagner, 2002, p. 17).

  • Logistika Analizės
  • 2016 m.
  • Lietuvių
  • 13 puslapių (2992 žodžiai)
  • Universitetas
  • Logistikos analizės
  • Microsoft Word 27 KB
  • Ekspeditoriaus reikšmė transporto procese
    10 - 8 balsai (-ų)
Ekspeditoriaus reikšmė transporto procese. (2016 m. Sausio 22 d.). http://www.mokslobaze.lt/ekspeditoriaus-reiksme-transporto-procese.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 09 d. 15:43