Energetikos viešosios elektroninės paslaugos


Viešojo administravimo kursinis darbas. Įvadas. Viešųjų elektroninių paslaugų plėtros vertinimo teoriniai aspektai. Viešoji paslauga. Viešoji elektroninė paslauga. Brandos lygis. Įmonių teikiamų viešųjų elektroninių paslaugų brandos lygio analizė. Tyrimo metodika. Praktinėje dalyje analizuojamos energetikos viešosios e. Paslaugos. AB „Lesto“. AB „Lietuvos dujos“. Uab „Vilniaus energija“. AB „Kauno energija“. AB „Klaipėdos energija“. AB „Šiaulių energija“. AB „Panevėžio energija“. Lietuvos Respublikos energetikos ministerija. Išvados. Literatūros sąrašas.


Pastaruoju metu jau tapo įprastas dalykas, kad vis daugiau veiksmų žmonės gali susitvarkyti neišeidami iš namų tiesiog internetu, kuriuos ankščiau norint atlikti tekdavo varstyti įvairių įstaigų duris, pildant gausybę dokumentų. Internete tvarkomės banko sąskaitas, draudimo reikalus, mokame mokesčius, deklaruojame pajamas, gyvenamąją vietą, atliekame tokius darbus kuriuos ankščiau norit atlikti tekdavo keliauti per skirtingas įstaigas ir stovėti eilėse.

Temos aktualumas didėjantys informacijos srautai ir informacinių technologių plėtra skatina valdžios institucijas diegti ir kurti elektroninės valdžios projektus. Teikti visuomenei viešąsias paslaugas tai yra gyventojams ir verslui internetu visuose savo struktūriniuose lygiuose ir viešai prieinama informaciją. Neišimtis ir energetikos sektorius, kur siekiama didesnio paslaugų perkėlimo lygio į elektronine terpe ir rinkos liberalizavimo.

Darbo tikslas atskleisti viešųjų elektroninių paslaugų sampratą ir brandos lygio vertinimo modelį. Praktinėje dalyje atlikti elektroniniu energetikos viešųjų paslaugų brandos lygio vertinimą.

Kursinio darbo uždaviniai:

Apžvelgti e. paslaugos sampratą;

Pateikti brandos lygio vertinimo modelį;

Nustatant brandos lygį šioms e. paslaugoms bus remiamasi viešųjų paslaugu perkėlimo lygio vertinimo aprašymai, o joms įvertinti penkių pakopų brandos lygio rodiklį, kuris skaičiuojamas nuo maksimalaus tos paslaugos galimo perkėlimo lygio.

Brandos lygis parodo kokiu mastu teikiamos valdžios elektroninės paslaugos ir kaip jos pasiekiamos. Kokios sąlygos sudarytos norint atlikti norimas funkcijas internetu.

Lietuvoje yra naudojamas penkių pakopų brandos modelis. Šis modelis parodo, kaip įmonės ir piliečiai tarpusavyje sąveikauja. Yra šios pagrindinės brandos lygio pakopos: nebuvimo lygis; informacinis lygis; vienpusės sąveikos lygis; dvipusės sąveikos lygis; bendradarbiavimo lygis; personalizuotas lygis. Nebuvimo lygis nėra priskiriamas prie modelio tačiau nagrinėjant teoriškai svarbu žinoti jog tos yra išskiriamas.[ N. Paliulis, A. Pabedinskaitė, L. Šaulinskas ,2007]

Viešųjų paslaugų perkėlimo lygio vertinimas Lietuvoje:

Ketvirtasis bendradarbiavimo lygis: Viešai pasiekiama interneto svetainė, per kurią yra teikiamos viešosios paslaugos arba viešai pasiekiama interneto svetainė, kurią administruoja viešojo administravimo subjektas, suteikia galimybė vartotojui pilnai dalyvauti viešosios paslaugos gavime per interneto svetainė. Vartotojui nereikia atlikti jokių kitų formalių „popierinių“ procedūrų siekiant gauti kokybišką viešąją paslaugą.

Brandos lygio nustatomas remiantis pateiktais lygių aprašymais tačiau išmatuoti brandos lygį naudojamas rodiklis. Taigi brandos rodiklis viešosioms paslaugoms, nurodytoms plane, skaičiuojamos priklausomai nuo maksimalaus galimo viešųjų paslaugų, nurodytų plane, perkėlimo į elektroninę terpę lygio.[ Socialinės ir ekonominės plėtros centras, 2008]

Šioje darbo dalyje aprašoma kaip buvo tiriamos pagrindinės valstybės teikiamos viešosios elektronines paslaugos susijusios su energetika. Lietuvoje energetikos viešųjų paslaugų perkėlimas į internetine erdve neprioritetines svarbos ir nėra taip sparčiai plėtojamas pvz. palyginus su gyvenamosios vietos deklaravimu ar turto deklaravimo paslaugomis. Darbe tiriant e. paslaugas susijusias su energetika bus tikrinama ar paslauga yra lengvai prieinama, ar tinklapyje yra pateikta ir lengvai pasiekiama informacija apie tiriama paslauga. Nustatomas paslaugos perkėlimo lygis tai yra kiek reikia atlikti fizinių procedūrų naudojantis paslauga ar paslauga yra automatizuota ir pasiektas aukštas perkėlimo lygis.

Viešoji paslauga skirta AB LESTO privatiems ir verslo klientams, leidžianti valdyti asmeninę bei kitą susijusią su elektros energijos vartojimu informaciją.

Naudodamiesi šia paslauga savitarnos svetainės “Mano Elektra” klientai gali įvesti ir keisti savo kontaktinius duomenis, prenumeruoti pranešimus apie planinius elektros energijos atjungimus, deklaruoti elektros apskaitos prietaisų rodmenis, matyti informaciją apie suvartotą el. energiją ir atliktus mokėjimus, skaitiklio įrengimo datas, užsisakyti naują atsiskaitymo knygelę, pranešti apie laikiną elektros energijos nevartojimą, pateikti užklausą apie elektros energijos vartojimą, atsiskaitymus ir kt.

Pirmasis pasirinkę skilti privatiems ir verslo klientams šioje skiltyje privatūs ir verslo klientai gali prisijungti su turimais prisijungimo duomenimis (prisijungimo vardu ir slaptažodžiu). Privatūs klientai gali užsiregistruoti spustelėję nuorodą Naujo privataus kliento registracija

Antrasis būdas tai pasirinkę skiltį kiti prisijungimo būdai šioje skiltyje tiek LESTO privatūs, tiek verslo klientai gali prisijungti (aktyvuojant prisijungimą) per elektroninės bankininkystės sistemas, privatūs klientai gali autentifikuotis per asmens tapatybės korteles, elektroninį, mobilųjį parašą

Prisijungę prie savitarnos svetainės mano elektra vartotojas galės pasinaudoti ir matyti informaciją apie suvartotą elektros energiją ir atliktus mokėjimą; klientui taikoma tarifo kainą; skaitiklio įrengimo datą, pradinius rodmenys, skaitiklių patikrinimo datas ir jų metu užfiksuotas skaitiklio rodmenys. Bus informuotas pranešimu apie planuojamus elektros atjungimas dėl vykdomų remonto darbų; apie elektros energijos tiekimą, teikiamas paslaugas, klientų aptarnavimą, kainų pasikeitimą; savitarnos svetainės pranešimų prenumerata į el. pašto dėžutę. Galės lengvai pateikti naujo vartotojo paraišką objekto prijungimui ar galios didinimui/mažinimui, įrenginių iškėlimui; atsiimti parengtas sutartis ir jų priedus; užsisakyti atsiskaitymo knygelę; deklaruoti rodmenis, peržiūrėti ir atsisiųsti sąskaitas

Energetikos viešosios elektroninės paslaugos. (2015 m. Balandžio 22 d.). http://www.mokslobaze.lt/energetikos-viesosios-elektronines-paslaugos.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 04 d. 00:05