ES parama žemės ūkiui


Žemės ūkio referatas. Įvadas. Tiesioginės paramos (išmokų) teisinis reglamentavimas ir paramos schema. 2014 metų ūkio naudmenų deklaravimo apžvalga ir tiesioginės išmokos nuo 2015 m. Išvados. Literatūros sąrašas.


Žemės ūkis ir jame užauginta produkcija yra svarbus ekonominės gerovės šaltinis Lietuvai. Jis ne tik aprūpina šalies gyventojus maistu, bet ir sukuria darbo vietas kaimo gyventojams.

Vienas iš minėtų paramos mechanizmų – tiesioginės išmokos. Tiesioginėms išmokoms tenka kone didžiausi finansiniai ištekliai, kurių misija yra padėti šalies žemės ūkiui, suteikiant paramą ir padedant prisitaikyti prie vis besikeičiančios rinkos ir sukuriant saugumo jausmą ir geresnes darbo sąlygas pareiškėjams. Net 40 % viso ES biudžeto yra skiriama žemės ūkiui, o iš jų 76 % yra skiriami tiesioginėms išmokoms ir rinkos reguliavimui. Taigi galima teigti, kad tiesioginės išmokos yra viena svarbiausių priemonių skirta ūkininkų pajamoms palaikyti. Todėl svarbu išsiaiškinti atsakingas institucijas, svarbiausius teisės aktus, kuriais galima remtis, nagrinėjant išmokų gavimo galimybes bei bendrąją išmokų gavimo tvarką.

Tyrimo tikslas – išanalizuoti tiesioginės paramos (išmokų) administravimo ypatumus.

Tyrimo objektas – tiesioginių išmokų administravimas.

Tiriant ir analizuojant tiesioginės paramos (išmokų) administravimo ypatumus buvo naudojama teisės aktų ir tyrinėjimų analizė (analizuojami teisiniai dokumentai, literatūra ir kiti informaciniai šaltiniai susiję su tiesiogine parama (išmokomis)).

Statistiniai informacijai apdoroti ir sisteminti naudojami grupavimo ir grafinio vaizdavimo būdai.

Kiekvienai vykdomai veiklai galioja tam tikros taisyklės, kurios padeda lengviau orientuotis, kokius veiksmus reikėtų atlikti bei į ką kreiptis vienu ar kitu klausimu. Tad pradedant kalbėti apie tiesioginių išmokų administravimą pirmiausia reikėtų apžvelgti jas reglamentuojančius teisės aktus, kurie padės išsiaiškinti tiesioginių išmokų sampratą bei institucijų, susijusių su šia parama funkcijas, kurios siejasi su tiesioginėmis išmokomis.

Šiose taisyklėse taip pat pateikiami bendrieji deklaravimo principai, bendroji paraiška (1 priedas), aptariamos bendrosios sąvokos bei reikalavimai atskiroms tiesioginių išmokų dalims.

Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centras yra atsakingi už:

Statesniuose nei 12 proc. šlaituose neauginti kaupiamųjų žemės ūkio augalų;

Taigi, jei kalbant apie teisės aktų hierarchiją, kaip jau ir buvo paminėta svarbiausias yra ES komisijos reglamentas, tuomet seka Vyriausybės nutarimas ir galiausiai taisyklės.

Kalbant apie tiesioginių išmokų administravimą svarbu ne tik išsiaiškinti, kokie teisės aktai jį reglamentuoja, bet ir kokia sistema vyrauja teikiant jas. Taigi Lietuvoje nuo 2004 metų yra taikoma vienkartinės tiesioginės išmokos už plotus schema (toliau - VIPS). Tai tokia paramos schema, kuria remiantis tiesioginės išmokos mokamos už turimą žemės ūkio naudmenų plotą, nepriklausomai nuo gaminamos produkcijos rūšies. VIPS schema yra taikoma ne Tik Lietuvoje, bet ir kaimyninėse Latvijoje, Estijoje, Lenkijoje taip pat Čekijoje, Slovakijoje, Kipre, Vengrijoje, Bulgarijoje, Rumunijoje.

Prasidėjus naujam 2015-2020 metų finansiniam laikotarpiui sistema nepakis tad ir toliau bus galima taikyti VIPS schemą, kuri suteiks galimybę su tam tikrais apribojimais, tačiau ir toliau mokėti pereinamojo laikotarpio nacionalinę paramą. Išmokos dydis yra nustatomas padalinant šalies, šiuo atveju Lietuvos, metinį finansinį paketą iš atitinkamo naudojamo žemės ūkio paskirties ploto. Tiesioginėms išmokoms gal būti taikoma ir Bendroji išmokos schema (BIS), kuria remiantis reikėtų nustatyti ir tvarkyti teises į išmokas, tačiau didžioji dali valstybių vis dėl to pasirinko paprastesnę VIPS schemą (Europos Komisija, Vienkartinės išmokos už plotus schema).

2014 metais vyko elektroninis paraiškų surinkimas, kuriuo metu pareiškėjai elektroniniu būdu ne tik galėjo užpildyti ir pateikti paraišką, bet taip pat jiems buvo suteiktos galimybės elektroniniu būdu įbraižyti deklaruojamus laukus, keisti duomenis, formuoti žemėlapius ir atlikti kitus reikalingus veiksmus. Žinoma, kad žmonėms neturintiems galimybių tokiu būdu užpildyti paraišką padėjo savivaldybių ir seniūnijų darbuotojai.

ES parama žemės ūkiui. (2015 m. Gegužės 08 d.). http://www.mokslobaze.lt/es-parama-zemes-ukiui.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 07 d. 14:30