Etiški sprendimai ir etikos problemos įstaigose


Viešojo administravimo referatas. Lentelių sąrašas. Paveikslų sąrašas. Įvadas. Išvados. Rekomendacijos. Literatūros sąrašas. Priedai.


Darbo objektas. Darbdavių ir darbuotojų etikos sprendimai.

Darbo tikslas. Pateikti etinių sprendimų svarbą, teoriniu ir praktiniu aspektu.

Darbo uždaviniai:

Apibrėžti etikos samprata, apibūdinti jos sprendimų svarbą;

Išskirti kokios yra darbdavių etikos problemas Lietuvoje;

Išanalizuoti pasirinktą etikos problemą pagal prof. M. G. Valasquezo, 7 etapų etikos sprendimo modelį.

pelnas, dėmesys sutelkiamas į viešąjį interesą ir demokratinį procesą, pavaldumą politiniams lyderiams ir paklusnumą vadovui. Čia veiklos aplinką apibrėžia teisės aktai, teisingas procesas, konstitucinis teisingumas ir moralumas, daug svarbiau yra teisės viršenybė ir bendri, o ne pavienių grupių, interesai. (Palidauskaitė J., 2007, p. 48).

Valstybės tarnautojų profesinėje veikloje išskirtinos tokios etikos problemas, kaip biurokratizmas, apgavystė, piktnaudžiavimas, intersų konfliktas, korupcija, seksualinis priekabiavimas (žr. 3 paveikslą).

būdai gali būti įvairūs: pradedant seksualinėmis užuominomis, prisilietimais, žvilgsniais, laiškais, skambučiais ir baigiant atviromis atakomis ar bandymais išprievartauti. Seksualinis priekabiavimas yra ne tik etikos, bet ir teisinė problema, todėl pagal galiojančius įstatymus už šį nusižengimą yra numatyta baudžiamoji atsakomybė. Ši problema mažina darbingumą, kartais gali atsiliepti darbuotojo tolesnei karjerai. (Palidauskaitė J., Išnaša, p. 111).

Dažniausiai tokios etikos problemos sprendžiamos teisinėmis priemonėmis, t.y. esama

atskirų įstatymų, kurie reglamentuoja konkrečias prevencines priemones, numato atsakomybę už pažeidimus, egzistuoja etikos priežiūrą vykdančios institucijos, taip pat priimant etikos ar elgesio kodeksus, organizuojant etinį valstybės tarnautojų mokymą.

Tai veiksmai be žodžiai, kuriais sąmoningai norima nuslėpti, iškreipti be bet iš dalies atskleisti tiesą, suklaidinti, siekiant savanaudiškų tikslų.

Daugelis apgaudinėtojų – be tai būtų pavieniai asmenys, be institucijos – teigia, jog tokios taktikos imasi apgaudinėjamųjų labui. Žmonių apgaudinėjimas jų pačių labui yra dvireikšmis dalykas. Dažnai pernekaip įvertinama galima nauda, nenumatoma galima žala, nepagalvojama, kaip apgaulė gali būti suvokta. Apgaulė pažeidžia žmones: jie gali pasielgti taip, kaip kipats atveju nebūtų pasielgę. Nukenčia ne bet apgaudinėjamasis, bet bei pats apgaudinėjantis asmuo be institucija, nes pamažu prarandamas pasitikėjimas, atsiranda įtarumas bei nusišalinimas. Taip pasielgęs asmuo integralumą sumažėja jo galimybė ateityje atsispirti didesnių etikos problemų pagundai (korupcijai, piktnaudžiavimui).

Tai pirmiausia pastebi kolegos, o jie laiko liežuvį už dantų,- atsižvelgdami į bičiulį, iš gailesčio, o gal dėl blogai suprantamo kolegiškumo. Geriantys bendradarbiai negali susikoncentruoti, dažniau daro klaidas bei neretai simuliuoja darbą. Tačiau ką gi reikėtų daryti? Nuslėpti? Pasiskųsti šefui? Tai greičiausiai neteisingas būdas. Visų pirma dbe vienas dalykas: ne kiekvienas, kuris neatsisako išgerbti taurelės arba kartkartėmis pagiringas ateina į darbą, jau yra alkoholikas. Tai pat bei nervingumas, drebančios rankos bei bloga koncentracija gali būti dėl įvairių priežasčių. Tik tuomet, kai visai esate tikra, reikėtų su žmogumi apie tai pasikalbėti. Dauguma alkoholikų yra dėkingi, kai kas nors pastebi jų problemas bei apie jas kalba. Kita vertus, dauguma alkoholikų bijo bei netekti darbo vietos. Šią ligą galima išgydyti bet abstinencijos būdu, jog geranoriškai nusiteikęs kolega tiek bei tegali patarti. (Vanderbilt A., 1998, p.59).

Kiekvienoje firmoje būna mažų nesusipratimų, bet įvyksta bei didelių katastrofų : pasitraukia sunkus klientas, užmirštamas sunkus susitikimas, nesudaroma sutarti. Be abejo, tai piktina, bet yra normalu. Tačiau blogiau tada , kai pati esate kalta dėl šitokių nesusipratimų: pats skubate bei išliejate kabet puodelį ant kompiuterio klaviatūros; nesugebate atlikti užduoties, bet nedrįstate to pripažinti ; dėl jūsų kaltės žlunga sunkus pokalbis su klientu, bet bijote tai pakalbėti šefui. Netinkamas elgesys, netaktas, žinoma, griauna pasitikėjimą savimi,- bet sutelkusi savo sugebėjimus, tvirtumą bei žiupsnelį gero tono, tikrai susitvarkysite su tokiomis situacijomis.

Visiškai nesvarbu, be pats pati esate kalta, be paprasčiausiai jums teko nedėkinga užduotis pranešti blogą naujieną šefui, - situacija yra bei bus sunki. Kažkas žlugo bei reikalo nebeįmanoma grąžinti į senąją vagą, bet galite pabandyti karpats su prisipažinimu pasiūlyti bei naujų sprendimų. Be abejo, pripažinti savo klaidą ir, jeigu reikia, paprašyti kitų pagalbos. Taip pat elkitės bei priešingoje situacijoje: jeigu kolegai pasisekė, užgniaužkite piktdžiugišką džiaugsmą bei pasiūlykite konstruktyvią pagalbą. Tai bei yra turtas tonas. (Teusen G., 1997, p36).

Etiški sprendimai ir etikos problemos įstaigose. (2015 m. Gegužės 25 d.). http://www.mokslobaze.lt/etiski-sprendimai-ir-etikos-problemos-istaigose.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 08 d. 14:02