Fizinis ugdymas


Pedagogikos kursinis darbas. Santrauka. Tyrimo išvados. Įvadas. Literatūros apžvalga. Fizinis pajėgumas ir jo reikšmė. Fizinis pajėgumas – sveikatos ir fizinio aktyvumo gerinimo prielaida. Fizinis aktyvumas ir sveikata. Fizinį pajėgumą lemiantys veiksniai. Fizinių ypatybių, sveikatos ir fizinio aktyvumo sąsajos. Fizinio pajėgumo vertinimo testai. Tyrimo metodai ir organizavimas. Tiriamieji. Tyrimo objektas. Tyrimo metodai. Literatūros šaltinių analizė. Testavimas. Matematinė statistinė analizė. Tyrimo rezultatai. Studenčių fizinio pajėgumo rodiklių analizė. Studentų fizinio pajėgumo rodiklių analizė. Studentų ir studenčių lyginamoji analizė. Rezultatų aptarimas. Išvados. Literatūra.


Tyrimo tikslas – nustatyti ir įvertinti studentų (merginų ir vaikinų) fizinio pajėgumo rodiklius taikant Eurofito testus.

Nustatyti ir įvertinti studentų statinės (plaštakos) jėgos rodiklius.

Nustatyti ir įvertinti dinaminės (pilvo raumenų) jėgos ir ištvermės rodiklius.

Nustatyti ir įvertinti studentų lankstumą (liemens lankstumą ir kelių sausgyslių standumą).

Nustatyti ir įvertinti studentų statinę (rankų ir pečių lanko) raumenų ištvermę.

Įvertinti studentų fizinio pajėgumo rodiklių kaitą studijų metais.

Hipotezė – Studenčių (merginų) liemens lankstumo ir kelių sausgyslių standumo rodikliai yra geresni negu studentų (vaikinų), tačiau vaikinų raumenų ištvermė ir jėga, statinė plaštakos suspaudimo jėga yra didesnė nei merginų.

Siekdami nustatyti studentų fizinį pajėgumą taikėme testus iš Eurofito testų rinkinio suaugusiems (2003): lenktis-siekti (liemens lankstumas ir kelių sausgyslių standumas), plaštakos suspaudimas (statinės plaštakos suspaudimo jėgos), gulti-sėsti (liemens raumenų jėgos ir ištvermės), kybojimas (statinės rankų raumenų ir pečių lanko jėgos ir ištvermės).

Tyrime dalyvavo Aleksandro Stulginskio universiteto pirmo kurso studentai (merginos, vaikinai (n=241)). Tyrimas vyko keturiais etapais:

Pirmame ir antrame etape buvo testuojama 139 studentai (83 vyrai, 56 moterys), trečiame ir ketvirtame – 139 studentai (70 vyrai, 69 moterys). Tyrimai buvo atliekami Kauno Aleksandro Stulginskio universiteto sporto bazėje.

1. Nustatyta, kad Aleksandro Stulginskio universiteto (ASU) studentų (vaikinų, merginų) testų rezultatų kaita 2010 – 2012 metų (rudens, pavasario) parodė fizinio pajėgumo gerėjimo tendenciją. Liemens raumenų jėga ir ištvermė, statinė plaštakos jėga, statinė rankų ir pečių lanko raumenų jėga ir ištvermė, gerėjo kiekvienų metų pavasarį. Tačiau studentų (vaikinų, merginų) liemens lankstumas ir kelių sausgyslių standumas, parodė blogėjimo tendenciją.

2. Merginų geriausi rezultatai buvo liemens lankstume, o vaikinai statinės plaštakos suspaudimo jėgos rezultatuose. Praščiausi studentų rezultatai (merginų ir vaikinų) – statinės rankų ir pečių lanko raumenų jegos ir ištvermės rodikliuose.

3. Pirmo kurso ASU studentų (vaikinų) liemens ištvermės, statinės plaštakos jėgos, statinės rankų ir pečių lanko raumenų jėgos ir ištvermės rezultatai geresni nei merginų. Tačiau merginų rodikliai geresni - liemens lankstumo ir kelių sausgyslių standumo rezultatuose.

4. Balais įvertinant studentų (merginų ir vaikinų) fizinio pajėgumo rodiklius, studijų metais (2010 – 2011 rudenį, pavasarį ir 2011 – 2012 rudenį, pavasarį), buvo nustatyta, kad rodikliai yra vidutinio (5 – 6 balai) ir aukštesnio lygio (8 – 9 balai). Geriausi rodikliai – plaštakos suspaudimo jėgos (9) balai ir gultis – sėsti (8) balai testuose. Prasti: kybojimo (5), lankstumo (6) testų balai.

Dabartinėje epochoje tobulo žmogaus supratimas kitoks – dominuoja dvasinis pradas, vadinasi, ir kitaip modeliuojamas žmogus. Vis dėlto dvasingas žmogus turi turėti gerus fizinius duomenis – būti fiziškai stiprus. Todėl negalima pamiršti kūno, nes tai – ne tik būtinybė norint įgyvendinti dvasinius užmojus, bet ir fizinė žmogaus inteligensija, kai žmogus pats rūpinasi savo sveikata, fiziniu pajėgumu, kūno grožiu. Fizinis žmogaus tobulumas – tai visapusiškas organizmo lavinimas, gera sveikata, laiduojanti ilgą gyvenimą. Sportas, fiziniai pratimai padeda tausoti sveikatą, reguliuoja funkcinę organizmo veiklą, skatina aktyviai judėti, palaiko darbingumą ir gerą nuotaiką. Sveikata – didžiausia vertybė, laimės ir sėkmės garantas (Karoblis, 2005, 6 psl.).

Keliama hipotezė - Studenčių (merginų) liemens lankstumo ir kelių sausgyslių standumo rodikliai yra geresni negu studentų (vaikinų), tačiau vaikinų raumenų ištvermė ir jėga, statinė plaštakos suspaudimo jėga yra didesnė nei merginų.

Fizinis pajėgumas – gebėjimas patenkinamai dirbti fizinį darbą. Dažnai fizinis pajėgumas priskiriamas prie sportinės veiklos padarinių, laimėjimų. Šiuo atveju fizinis pajėgumas tampa ypatinga užduotimi, kurios tikslas kiek įmanoma išlavinti su sporto šaka susijusius fizinio pajėgumo dėmenis.

V. Volbiekienė (2006, 17 psl.) teigia, kad siekti fizinio pajėgumo reikia dėl dviejų priežasčių pirma, fizinis pajėgumas gali pagerinti gyvenimo kokybę. Antra, fizinis pajėgumas gali sustiprinti sveikatą.

Su sveikata susijęs fizinis pajėgumas gali būti suvokiama kaip gebėjimų, sąveikaujančių su sveikata, derinys, asmens individualios ypatybės ir funkcinės galimybės. Individualios ypatybės dažniausiai yra genetiškai apibrėžtos. Funkcinės galimybės rodo individo kompetenciją įvykdyti užduotis, susijusias su raumenų darbu. Kalbant apie sveikatą stiprinantį fizinį pajėgumą, žmogaus individualios ypatybės ir funkcinės galimybės yra lygiavertės. Žmogaus individualios ypatybės lemia tam tikrą organizmo adaptacijos fiziniam aktyvumui laipsnį, o funkcinės galimybės – dažniausiai fizinio aktyvumo sukeltus pokyčius (Volbakienė, 2002, 11 psl.).

Fizinis ugdymas. (2015 m. Lapkričio 01 d.). http://www.mokslobaze.lt/fizinis-ugdymas.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 03 d. 19:55