Geležinkelio istorija


Transporto referatas. Įvadas. Pirmųjų Lietuvos geležinkelių tiesimas. Kauno tunelis. Kaizerinės vokietijos laikotrapis. Geležinkelių raida nepriklausomos Lietuvos laikotarpiu 1918–1940 m. Antrojo pasaulinio karo laikotarpis (1940–1945 m. ). Tarybinis laikotarpis (1945–1991 m. ). Nepriklausomybės laikotarpis (nuo 1991 m. ). Išvados. Informacijos šaltiniai.


Siauraisiais geležinkeliais, perimtais iš Vokietijos, ėmėsi rūpintis vietinės savivaldybės ir Krašto apsaugos ministerija. Pirmiausia 1918 m. gruodžio 27 d. buvo perimtas Kazlų Rūdos ruožas, kiti – 1919 m. Pirmasis siaurųjų geležinkelių traukinys išvyko iš Panevėžio į Uteną 1919 m. birželio 2 d. Paskubomis vokiečių kariuomenės statyti geležinkeliai buvo su techniniais trūkumais, todėl jiems reikėjo remonto. Nenaudojami siaurieji geležinkeliai vokiečių kariuomenės jau buvo likviduoti. Jie buvo traktuojami kaip laikina susisiekimo priemonė, todėl siaurasis geležinkelis neprogresavo. Tačiau jų ypač reikėjo Šiaurės Lietuvos ūkio plėtrai, tad 1920–1922 m. atnaujinta vokiečių išardyta 29 km ilgio Joniškio–Žeimelio linija, pailgintas Gubernijos–Pasvalio ruožas iki Šiaulių iš Gubernijos pusės ir iki Biržų nuo Pasvalio pusės. Taip siauruoju geležinkeliu buvo sujungti nedideli Šiaurės Lietuvos miestai su Šiauliais. Taip pat pratęstos kitos šakos: nuo Kazlų Rūdos iki Jūrės ir Altoniškių.

Apibendrinant galima teigti, jog Lietuvos geležinkelių sistema nuo tiesimo pradžios iki sovietmečio tik plėtėsi. Plačiosios vėžės tarnavo šalies ekonomikai, eksportui, dideliems keleivių srautams pervežti – jo reikšmė buvo valstybinė. Tuo tarpu siaurasis geležinkelis buvo lokalios reikšmės, aptarnavo atokesnius šalies regionus, jungėsi prie plačiojo linijų, tačiau žmonėms jis buvo mielesnis, artimesnis. Jau nuo sovietmečio plačiųjų geležinkelių tinklas nebeplečiamas, o siaurųjų nuolat mažinamas. Atgavus nepriklausomybę, daugelis plačiojo geležinkelio ruožų merdi, o siaurojo geležinkelio sistema Lietuvoje praktiškai išnyko, naudojamas turistinėms kelionėms liko tik Panevėžio–Rubikių ruožas.

Aptarus visą Lietuvos geležinkelių sistemą, jos raidą, pravartu iš arčiau pažvelgti į geležinkelių infrastruktūrą – aptarti svarbiausius elementus, sudedamąsias dalis. Geležinkelių sistemoje iki šiol išliko du pagrindiniai elementai: bėgių tinklas ir traukinių sustojimo vietos – stotys. Iš šių dviejų objektų svarbumu ypač išsiskiria geležinkelio stotis, kuri yra ištisas urbanistinis-inžinerinis kompleksas.

Carinės Rusijos ir Prūsijos geležinkeliai žymi pramonės įsigalėjimo pradžią Lietuvoje. Jie ženkliai prisidėjo prie šalies ekonomikos pakilimo. Pirmojo pasaulinio karo metais kaizerinė kariuomenė ypač praplėtė siaurųjų geležinkelių tinklą, kuris naudotas ir vėliau ir buvo ypač svarbus Šiaurės Lietuvos ūkiui.

Nepriklausomos Lietuvos Respublikos laikotarpiu geležinkeliai buvo integruoti į valstybės ūkio struktūrą. Atgavus Klaipėdos kraštą, jie sujungti su uostu ir tapo svarbia valstybės eksporto tranzito dalimi. Šiame etape dar plėtėsi tiek plačiųjų, tiek siaurųjų geležinkelių tinklas, ypač šiaurinėje Lietuvos dalyje. Ypatingą reikšmę regionų ūkio skatinimui turėjo siaurųjų geležinkelių tinklo plėtra ir modernizavimas.

Šiame etape nuolat buvo mažinamas siaurojo geležinkelio tinklas, jį pakeičiant plačiuoju. Siaurųjų geležinkelių nykimą skatino SSRS populiarėjantis autotransportas.

Svarbiausias objektas geležinkelių infrastruktūroje – geležinkelio stoties kompleksas, kuriame asispindi ir visa geležinkelių raida. Tai įvairialypis inžinerinių ir reprezentacinių statinių kompleksas, kurio tikslas – aptarnauti keleivinius ir prekinius traukinius. Todėl jame, ypač ankstyvuoju laikotarpiu, išsiskiria funkcinės zonos, kontaktuojančios tarpusavyje ir sudarančios bendrą teritorinę visumą.

  • Transportas Referatai
  • 2015 m.
  • Lietuvių
  • 11 puslapių (2858 žodžiai)
  • Kolegija
  • Transporto referatai
  • Microsoft Word 118 KB
  • Geležinkelio istorija
    10 - 2 balsai (-ų)
Geležinkelio istorija. (2015 m. Gruodžio 13 d.). http://www.mokslobaze.lt/gelezinkelio-istorija.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 09 d. 23:17