Greičių dežes projektavimas


Mechanikos kursinis darbas.

Įvadas. Pavarų dežės paskirtis. Pavarų dėžės veikimo principas. Pavarų dėžės gedimai ir remontas. Pavarų dėžės priežiūra. Pagrindinių matmenų parinkimas. Tarpašinio atstumo parinkimas. Leistinieji įtempimai. Tarpašinio atstumo patikrinimas. Krumpliaračio modulio parinkimas. Krumpliaračio modulis. Suminis krumplių skaičius. Susikabinusių krumpliaračių krumplių skaičiai. Pirmos pavaros perdavimo skaičiaus patikslinimas. Tarpašinio atstumo patikrinimas. Krumpliaračių dalijamieji skersmenys. Krumpliaračių viršūnių skersmenys. Velenų skaičiavimas. Veleno minimalus skersmuo. Veleną veikiančių sukimo įtempimų skaičiavimas. Krumpliaračių jungties parinkimas – pleištinė jungtis. Pleištinės jungties skaičiavimas. Pleištinės jungties stiprumo tikrinimas. Krumpliaračius ir velenus veikiančių jėgų skaičiavimas ir modeliavimas. Krumpliaračius veikiančių jėgų skaičiavimas. Krumpliaračius veikiančių jėgų modeliavimas. Varančiojo veleno modeliavimas. Guolių parinkimas. Guolių ilgaamžiškumas. Faktinis ciklų skaičius. Ekvivalentinis dinaminis guolių apkrovimas. Dinaminis guolio keliamumas. Sinchronizatoriaus skaičiavimas. Sinchronizatoriaus trinties momentas. Suminis inercijos momentas. Smagračio inercijos momentas. Sinchronizatoriaus krumpliaračių kampinių greičių skirtumas. Variklio alkūninio veleno sukimosi greitis. Sinchronizatoriaus trinties momentas. Projektiniai sankabos skaičiavimai. Diafragminės spyruoklės skaičiavimas. Stačiakampės išdrožinės jungties skaičiavimas. Išvados. Literatūra.


Reikia suprojektuoti 5 laipsnių pavarų dėžę, kai duoti pradiniai duomenys. Pradiniai duomenys parinkti remiantis automobilio prototipo Audi 100 Avant pavarų dėže. Projektuosiu jo penkių laipsnių mechaninę pavarų dėžę.

būtina užtikrinti ilgalaikį pavarų dėžės atjungimą nuo variklio, esant neutraliai padėčiai;

a – dviejų velenų penkių laipsnių; b – trijų velenų penkių laipsnių su dviejų laipsnių papildomu reduktoriumi; 1 ir 36 – sankabos; 2 ir 44 – varantieji (pirminiai) velenai; 3, 4, 5, 6, 8, 9, 38, ir 41 – varantieji krumpliaračiai; 4 – slankiklis; 10, 17, 27, 34, 43, ir 48 – pavarų perjungimo movos; 11, 18, 23, 35 ir 51 – krumpliuotos stebulės; 12 ir 52 – varomieji (antriniai) velenai; 13, 16, 19, 22, 24, 39, 42, 47 ir 49 – krumpliuoti vainikai; 14, 15, 20, 21, 25, 46 ir 50 – varomieji krumpliaračiai; 26 – pagrindinės pavaros krumpliaračiai; 28 – diferencialas; 29 – pusašiai; 30 – papildomas reduktorius; 31 ir 55 – tarpiniai velenai; 32 – mova; 37 – sankabos velenas; 40 – mova; 53 – atbulinės eigos tarpiniai krumpliaračiai

Tokios pavarų dėžės naudojamos lengvuosiuose automobiliuose su priekiniu varančiuoju tiltu, kai variklis įtaisytas automobilio priekyje.

Jie suvienodina jungiamųjų detalių kampinius greičius. Dažniausiai naudojami inerciniai kūginiai sinchronizatoriai, kurie užblokuoja perjungimo movą tol, kol jungiamųjų detalių kampiniai greičiai susivienodina. Automobilio kūginio sinchronizatoriaus schema pavaizduota 4 ir 5 paveiksluose. Ant veleno išdrožų standžiai įtaisyta stebulė. Ant jos krumplių užmauta mova, į kurios viršutinėje dalyje ištekintą griovelį įstatyta pavarų perjungimo šakutė . Į stebulės griovelius įdėti spaustukai. Juos prie movos spaudžia du spyruokliniai žiedai.

Pjūvis ir detalės; 1 ir 18 – krumpliuotas vainikas; 2, 16 ir 22 – blokavimo žiedai; 3 ir 21 – slankiosios movos; 4 – šakutės; 5 – spyruokliniai žiedai; 6 ir 10 – krumpliaračiai; 7, 13 ir 15 – spaustukai; 8 – stebulė; 9 – išpjova; 11 – velenas; 12 ir 17 – kūginiai paviršiai; 14 – spyruoklė; 19 – movos krumpliuoti vainikai; 20 – pirštai; 23 - sankabėlė

Šliaužikliuose padarytos trys išpjovos. Jei fiksatorius yra įšokęs į viduriniąja išpjovą, pavara išjungta. Kitos dvi išpjovos skirtos įjungtoms pavaroms fiksuoti. Visi šliaužikliai yra arti vienas kito. Užraktas saugo, kad svirtis vienu metu nepastumtų dviejų šliaužiklių ir neįjungtų dviejų pavarų. Automobiliuose užraktą sudaro rutuliukai arba kaišteliai įdėti horizontaliame kanale tarp šliaužiklių . Užrakto kaišteliams šliaužiklių šonuose padarytos duobutės. Kaištelių ilgiai yra tokie, kad vieną iš šliaužiklių galima pastumti tik tada, kai kaištelio galas įeina į gretimo šliaužiklio duobutę ir jį užfiksuoja. Pastūmus šliaužiklį, kaištelis įeina į kito šliaužiklio duobutę ir pastumia kaištelį, o pastarasis įstumia į sekančio šliaužiklio duobutę. Taigi pastumti galima tik vieną šliaužiklį, t.y. įjungti tik vieną pavarą.

Pavarų perjungimo blokavimo mechanizmą sudaro kaištinis fiksatorius ir velenėlis su svirtimi bei traukle sujungtas su sankabos pedalu. Kai sankaba įjungta (pedalas atleistas), pavaros negalima perjungti, nes fiksatorius remiasi į blokavimo velenėlį ir negali pakilti iš šliaužiklio kūginio griovelio. Nuspaudus sankabos pedalą, pasukamas blokavimo velenėlis. Jame padaryta išpjova atsisuka virš fiksatoriaus. Tada galima perjungti pavarą, nes, pastumiant šliaužiklį, fiksatorius įeidamas į šią išpjovą gali pakilti.

Išdilę guolių lizdai remontuojami ištekinant ir įpresuojant įvores arba plienuojant. Paprastai lizdai remontuojami tuomet, kai tarpelis tarp guolio išorinio žiedo ir korpuso angos yra didesnis kaip 0.05 mm, o tarp guolio lizdo ir korpuso yra 0.15 – 0.20 mm. Į ištekintas angas įstatomos įvorės. Įvorės gali būti tvirtinamos varžtais, privirinamos, užvalcuojamos, priklijuojamos. Tekinant guoliams skirtus lizdus, svarbu išlaikyti bendraašiškumą (ašys turi sutapti). Lizdai guoliams korpuso sienelėse apdirbami vienoje linijoje horizontaliosiomis ištekinimo arba radialinėmis gręžimo staklėmis naudojant įvairius įtaisus.

Greičių dežes projektavimas. (2016 m. Kovo 22 d.). http://www.mokslobaze.lt/greiciu-dezes-projektavimas.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 05 d. 20:44