Ikiplatoninė antikos ontologija


Filosofijos konspektas. Ikiplatoninė antikos ontologija.


Pirmieji bandymai nusakyti intuiciją. Būties klausimas neabejotinai yra pats svarbiausias galima sakyti titulinis filosofijos klausimas. Garsusis dešimto amžiaus filosofas Martinas Heidegger‘is yra pasakęs net taip, kad esą filosofija jokio objekto neturi, o yra tik kiekvieną kartą iš naujo kylantis būties apmastymo įvykis. Kitą vertus tas pats Heidegger yra išsakęs dar ir tokią tezę, kad esą autentiškai būties klausimas buvo keliamas tik pirmosiose antikos filosofijos mokyklose, o nuo Sokrato (469-399 m pr. Kr) laikų neva prasideda būties užmaršties istorija. Žodis būtis pačia bendriausia prasme nurodo į esenių buvimą. Savo ruoštu esinių vadiname tai, kas vienaip ar kitaip yra, liudija savo buvimą. Galima sakyti taip, jog esinys yra būties atvirumo vieta per kurią būtis pasirodo be esinio būtis neturėtų savo buveinės. Savo ruožtu būtis į būtiną esinį, be būties esinys neturėtų buvimo. Pasak Heidegger‘io būtis atsiveria tik per esinį, tačiau esą „ilgainiu atsitiko taip, kad fokusuojant dėmesį į esinį būtis buvo pražiopsota ir pradingo iš vakarietiškos mąstysenos horizontų“ Tai Heideggeris ir vadina būties- užmaršties įvykiu. Pasak Heideggerio siekiant atsatyti adekvačią būties mąstyseną reikia įsisąmoninti ontologinį skirtumą tarp būties ir esinio: Būtis yra ne-esinys, o esinys yra ne-būtis.

Žodis būtis įsitvirtina tik prabėgus 100m. Po filosofijos atsiradimo, tačiau vienaip ar kiaip įvardijama pirmapradė būties inticija, iškyla kartu su filosofijos atsiradimu. Dar daugiau, galima sakyti, jog tokia pirmapradė būties intuicija lemia pačios filosofijos atsiradimą ir suteikia filosofijai savitumą kasdieninio empirinio (gr. Empeire - patyrimas) tai yra jusliškai fiksuoto žinojimo atžvilgiu. Kasdienis žmogaus žinojimas kyla iš įprastos juslinės patirtie ir yra orientuotas į esančių daiktų savybių atskleidimą bei panaudojimą. Savo ruožtu atsirandančiai filosofijai jau nuo pat pradžių daug svarbiau ne tiek daigtų savybės, kiek jų buvimo faktas. Vienas daiktas skiriasi nuo kito savo savybėmis, tačiau visus juos vienija tai, jog jie esti. Taigi, kaip tik pirmapradės būties intuicijos pagrindu ypač svarbi atsirandančiai antikos filosofijai tampa pasaulio vieningumo arba kitaip tariant vienio problema.

  • Filosofija Konspektai
  • 2015 m.
  • 8 puslapiai (2415 žodžių)
  • Filosofijos konspektai
  • Microsoft Word 13 KB
  • Ikiplatoninė antikos ontologija
    10 - 4 balsai (-ų)
Ikiplatoninė antikos ontologija. (2015 m. Kovo 11 d.). http://www.mokslobaze.lt/ikiplatonine-antikos-ontologija.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 07 d. 16:42