Kompiuterių teorija


Informatikos konspektas. ĮVADAS   XX – XXI amžių sandūra. Kompiuteris šiandien. Keletas minučių istorijai. Perspręsime visus. Visuomeniniai aspektai. Kultūra keičiasi. Global village. Asmeninių kompiuterių. Poveikis kultūrai. Moore’o dėsnis. Vieną dolerį kainavo vienas tranzistorius. Už vieną dolerį. Milijonų tranzistorių. Pažangos ciklas. Kompiuterių parko „ logaritminė “ skalė. „ Yra tik dvi kompiuterių rūšys pasenę ir dar nesukurti “. Kompiuterinės sistemos struktūra. Elektronine skaičiavimo mašina. Techninė įranga. Aparatūra ) ( programinė įranga ( žmonės. Kainos proporcijos. Mokslų sandūroje. Nuolat. Techninė įranga. Žmogaus kopija. Protingą charakterį. Valdymo įrenginys. Aritmetikos ir logikos įrenginys. Įvesties aparatūra. Klaviatūriniai įtaisai. Tiesioginės įvesties. Klaviatūros. Istorinis aspektas. Netradicinės klaviatūros. Techninės problemos. Nacionalinės problemos. Rašomąjį planšetą. Klasikinę klaviatūrą. Tiesioginės įvesties įtaisai. „ Pelė "(. Liečiamasis ekranas. Grafikos konverteris. Šviesos plunksna. Žaidimams skirti. Fakso aparatai. Prekių kodo skaitytuvai. Kortelių skaitytuvai. Balso įvesties įtaisai. Apdorojimo aparatūra procesoriai. Operacijos kodas. Adresinė dalis. Valdomas prietaisas. Apskaičiuoti formulės Z = / C reikšmę. Atmintinėje duomenys. Valdymo įtaise. Galima atlikti veiksmus. Programinio valdymo principas. Vieną milijardinę. Kompiuterių darbo režimai. Viena programa. Kelios programos. Išteklių integravimo. Kompiuterių tinklai. Tiesioginį „ dialogą “. Paketinį apdorojimą. Paskirstymo režimas. Virtuali mašina. Virtuali atmintinė. Kiekvienam vartotojui po kompiuterį “. Mikroprocesorinės technikos evoliucija. Mikroprocesoriaus sąvoka. Pirmoji mikroprocesorių karta. Motorola MC. Išrinkimas , dekodavimas , vykdymas. Antroji mikroprocesorių karta. Darbo stotys. Trečioji mikroprocesorių karta. Ketvirtoji mikroprocesorių karta. Vieną komandą. Penktoji mikroprocesorių karta.


       Etingerio automatinio dvigubo vertimo iš anglų k. į rusų k. ir atvirkščiai rezultatas (1954)

       Akad. Lebedevo ir jo oponentų diskusija apie poreikį kurti 10 000 op/sek spartos kompiuterį („mes perspręsime visus TSRS uždavinius“)

       Poveikis kultūrai: ne tik teigiamas (nyksta nacionalinė kultūra, internete daug „šiukšlių“, įžūlumo, rasinės neapykantos pasireiškimo atvejų);

       Kenkėjai: hakeriai, krakeriai ir kiti

Antraštėje vien tarptautiniai žodžiai. Kalbininkų nuostatos keitėsi: „kompiuteris“ įteisintas visai neseniai. Anksčiau jis buvo vadinamas elektronine skaičiavimo mašina (santrumpa ESM).

       „Sistema“ todėl, kad įeina ne tik tai, ką matome ant stalo (ryšio priemonių, žmonių nematyti).

       Kompiuterių sistemas galima nagrinėti (ir nagrinėjama, studijuojama) įvairiai:

 skaitmeninės logikos lygiu;

[DATA ( (processing) ( INFORMATION ]; Pavyzdys: skaičius 5 tampa „naudinga“ informacija tik tada, kai jis reiškia, sakykime, 5 darbo valandas.

       Struktūra (sandara) – trys pagrindinės dalys:

trūkstant bet kurios dalies sistema neveikia.

       Istoriškai keitėsi TĮ/PĮ kainos proporcijos: dabar aparatūra žymiai pigesnė už programas. Aparatūros ir programinės įrangos santykis mašinos kainoje:

1945-1955 m.: 95 / 5

1956-1965 m.: 70 / 30

1976-1985 m.: 20 / 80

1986-1995 m. : 10 / 90

       Didžiausių laimėjimų pasiekta mokslų sandūroje, todėl reikia mokytis viską ir nuolat. 

      tiesioginės įvesties (direct entry) įtaisai – duomenys tiesiogiai perduodami kompiuteriui jam palankia forma.

      panaudojant jautrų prisilietimui planšetą su 3327 hieroglifais, spalviškai ir konstruktyviai padalintą į zonas (kaip lėtai vedama, kokios kvalifikacijos turi būti įvedantis informaciją žmogus!);

      Liečiamasis ekranas (touch screen) įgalina piršto lietimu parinkti ar atlikti tam tikrą veiksmą. Paplitę oro uostuose, viešbučiuose, bankuose, pramonėje.

      Šviesos plunksna bakstelėjus ekraną uždaroma fotoelektrinė grandinė, modifikuojami duomenys. Naudinga įvairiems projektavimo darbams.

         Kompiuteriui „protingą“ charakterį suteikia programinio valdymo principas. Komandos sparčiai vykdomos viena po kitos, palyginimo (loginės) komandos leidžia įgyvendinti šakotus, ciklinius algoritmus.

Šiandieniniai procesoriai sudaryti iš daugiau kaip 10 milijonų tranzistorių, taikomi įvairūs duomenų srauto modeliai. Sunku prognozuoti ateities mikroprocesorių konstravimo principus.

acc to memreg to regimmed to reg

mem to accmem to regimmed to mem

       fiksuotas komandos ilgis - 32 bitai (jei reikia trumpesnio - užpildoma nuliais); palyginimas su mūrijimu iš skirtingo dydžio ir vienodo dydžio plytų su visomis iš to išplaukiančiomis išvadomis.

Spalviniai spausdintuvai naudoja 4 pigmentus: žydrą, arba žaliai mėlyną, C (cyan), geltoną Y (yellow), avietinę, arba violetinę, M (magenta) ir juodą K. Juodą spalvą galima gauti ir sumaišius 3 pirmuosius pigmentus (C+Y+M), tačiau jos intensyvumas būna menkesnis negu juodojo rašalo.

Pirmuosiuose kompiuteriuose vieną bitą saugojo elektrovakuuminė lempa. Visa atmintinė buvo didžiulė spinta. Atminties problema itin sėkmingai buvo sprendžiama suklestėjus puslaidininkinei technologijai.

Originalus (master) stiklinis diskas paruošiamas galingu infraraudonuoju lazeriu paviršiuje išdeginant 0,8 mikrono skersmens duobutes. Pagal jį pagaminamas šablonas su iškilimais tose vietose, kur originale buvo duobutės. Tada polikarbonato plastike suformuojamas CD su to paties „rašto“ duobutėmis kaip originalas. Diskas padengiamas plonyčiu aliuminio sluoksniu ir laku. Polikarbonato pagrindo duobutės vadinamos pitais (pits). Pitai formuojami nenutrūkstama spiraline trajektorija nuo disko centro skylės link išorės. Spiralė turi 22 188 vijų (apie 600 vijų/mm). Ištiesinus jas susidarytų 5,6 kilometro! Skaitant informaciją nedidelės galios 0,78 mikrono bangos ilgio lazerinis diodas apšviečia spiralinį takelį. Atspindys nuo duobutės ir „lygumos“ skiriasi – taip atpažįstama užrašyta informacija. Pažymėtina, kad muzikiniai diskai turi būti sukami pastoviu linijiniu greičiu. Kadangi trajektorija spiralinė, reikiamam 120 cm/s greičiui pasiekti disko sukimo greitis kinta nuo 530 aps/min (centre) iki 200 aps/min pakraštyje. Tuo tarpu magnetiniai diskai sukami pastoviu kampiniu greičiu nepriklausomai nuo galvučių padėties.

– formulės, kurias galima taikyti skaičiavimams;

– loginiai veiksmai (konstrukcijos IF...);

– grafinis rezultatų atvaizdavimas (diagramos, grafikai).

Duomenų bazių (DB) valdymo sistemos tvarko ypač gausius duomenis, kurie saugomi vadinamųjų įrašų pavidalu. Šioms sistemoms būdinga:

– patogi reikiamų duomenų atranka ir pateikimas į ekraną;

– efektyvios rūšiavimo priemonės;

– efektyvios skaičiavimo priemonės;

– galimybė paruošti išsamią ataskaitą.

Paketų pavyzdžiai: dBase, Paradox, FoxPro, Oracle.

Komunikacijų (bendravimo) sistemos užtikrina informacijos mainus tarp atskirų vartotojų ir tinklų, teikia elektroninio pašto, konferencijų ir kitas paslaugas.

Kompiuterių teorija. (2015 m. Gegužės 08 d.). http://www.mokslobaze.lt/kompiuteriu-teorija.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 06 d. 21:58