Kompozicija ir dizainas


Kompozicija simetrija. Daiktų simetrijos pavyzdžiai.

Dizaino konspektas. Kompozicija ir komponavimas. Pagrindinės grafinės išraiškos priemonės. Dizainas (funkcija ir grožis). Vizualinė informacijos sistema.


Aukso pjūvis, arba “dieviškoji proporcija”, pirmą kartą paminėtas Euklido “Pradmenyse”. Manoma, kad šį santykį apibūdino kaip auksinį Leonardas da Vinčis. Kad geriau suprastume šią sąvoką, susipažinkime su 1850 m. meno teoretiko A. Ceizingo (Zeising) pasakyta fraze. Jis rašė:

1,6181 – “auksinio pjūvio” skaičius arba skaičius fi

Skaičius fi buvo išvestas iš Fibonačio sekos, kurioje gretimų skaičių dalmenys stulbinamai panašūs ir apytiksliai lygūs 1,618 – skaičiui fi.

Proporcijos labai svarbios, kuriant reklamą. Galėtume išskirti šias proporcijų rūšis, svarbias kuriant firminį ženklą:

Linijų, dėmių proporcijos:

Taškas. Linija. Linijų storis. Statika. Dinamika. Simetrija. Asimetrija. Disimetrija. Proporcija. Spalva. Kontrastas. Niuansas. Akcentas. Šriftas.

Taškas. Taškas – pats mažiausias grafinis ženklas plokštumoje. Plečiantis plokštumos geometriniam dydžiui, taškas tampa dėme. Taško sąvoką apibūdina dėmės ir fono tarpusavio proporcija. Taškai gali būti labai įvairūs: skirtis dydžiu, forma, faktūra, spalva, kontūru ir t. t. Taško pagalba galime sukurti įvairiausias kompozicijas, jam padedant galime pagyvinti paveikslą, nuotrauką, panaudoti kaip akcentą kurdami firminį ženklą.

Paveikslas 2. Taškas – kiekvienos kompozicijos pradžia. Priklausomai nuo padėties joje taškas sukuria vienokį ar kitokį įspūdį:

Taškas dažnai naudojamas firminio simbolio, ženklo kūrime, atsižvelgiant į anksčiau minėtas taško savybes sukurti dinamiškumo, lengvumo, stabilumo, sunkumo įspūdį.

Pagalvojus – kas gali būti paprastesnio, primityvesnio už liniją? Tačiau linija gali būti daugialypė, ji atlieka daugybę funkcijų, sukuria įvairiausias nuotaikas įvairiausiuose objektuose. Liniją aprašė išsamiai tokia daugybė autorių:

G. Šiukščius išskiria šias pagrindines linijų rūšis:

Pagal atlikimo priemones: Pagal informatyvumą:

a) faktūrinės a) pagrindinės

J. Adomonis jas skirsto į:

K. Stoškus įvardija liniją taip:

. Statika siekiama išgauti ramybės būseną. Simetriškas dėmių ar linijų išdėstymas sustiprina statiškumo įspūdį. Kvadratas, stačiakampis, trikampis – taisyklingos geometrinės formos atrodo ramios ir stabilios. Statika labai artima dekoratyvumui. Šis dėmių komponavimo principas dažnai naudojamas firminio ženklo kūrime. Kaip jau anksčiau buvo minėta, kuriant firmos simbolį, ženklą, pirmiausia reikėtų nuspręsti ką norime pabrėžti: dinamiškumą, naujumą, ar stabilumą, saugumą, racionalumą, pastovumą. Kuriant statišką nuotaiką galima pasinaudoti tokiomis grafinės raiškos priemonėmis, kaip centrinis teksto komponavimo būdas, taisyklingas formų išdėstymas, ramaus pobūdžio linijų panaudojimas, dėmių, kurios žemyn einant platėja, dekoratyvumas:

Ant pasvirusios simetrijos ašies sukomponuoti kūnai praranda stabilumą ir tampa dinamiškais. Dažnai dinamiškumas gali būti pabrėžiamas tokiomis grafinės raiškos priemonėmis, kaip asimetrija, ritmas, spalviniu, bei formų kontrastais, kelių ašių susikirtimu. Dinamika gali pasireikšti ne tik dizaine, bet ir muzikoje, sporte, inžinerijoje, teatre, dailėje, šokyje ir kt.

Firma, siekianti reklamuoti, pabrėžti veržlumą, kaitą, naujumą, energingumą, žinoma, turėtų rinktis dinamikos principo pagalba sukurtą firminį ženklą:

Simetrinė kompozicija arba bet koks simetriškas objektas yra toks, kurį padalijus į dalis, gausime tą patį vaizdą. Būdinga ašis, padedanti formuoti visą piešinį. Simetrija padeda išlaikyti pusiausvyrą ir suvienyti kompoziciją. Tačiau pernelyg gausus simetriškų elementų pasikartojimas kompoziciją, ar bet kokį kitą objektą gali padaryti perdaug monotonišką ir statišką. Gamtoje rasime daug simetrijos pavyzdžių. Simetrija taip pat gali būti įvairių rūšių (pateikiama žemiau). Simetriškiems objektams, augantiems vertikalia kryptimi, yra būdinga ašinė simetrija, augantiems horizontalia – vertikalia.

1. Veidrodinė simetrija. Ji dažnai sutinkama gamtoje, būdinga kai kurių augalų žiedams, gyvūnams. Veidrodine simetrija pasižymi kai kurie pastatai, buityje naudojamų daiktų ir įrankių. Veidrodinę simetriją į dvi vienodas dalis dalija simetrijos plokštuma. Įvairios formos gali turėti ir daugiau tokių plokštumų: stačiakampis – dvi, trikampis – tris, keturkampis – keturias, kubas – devynias ir t. t.

2.Ašinė simetrija. Šiai simetrijos rūšiai būdinga simetrijos ašis, o visi taškai, esantys kraštuose yra nutolę nuo įsivaizduojamos arba tikros simetrijos ašies vienodais atstumais. Šios rūšies simetrijos pavyzdžių taip pat nemažai galima rasti gamtoje: augalų žiedai, kankorėžiai ir t. t. Daug ašinės simetrijos pavyzdžių sukūrė ir pats žmogus: ratai, žiesti indai.

3. Pasukamoji simetrija. Ji gaunama, kai asimetriška figūra, pasukta apie simetrijos ašį 3600, vėl tampa savimi. Tokios simetrijos pavyzdžiai galėtų būti trisparnis propeleris, svastikos ženklas, įvairios geometrinės figūros.

4. Begalinė (ornamentinė) simetrija. Ji turi vienodų elementų slinktį viena kryptimi, pvz., sraigtiniai laiptai, geometriniai ornamentai ir pan.

  • Dizainas Konspektai
  • 2015 m.
  • 20 puslapių (5509 žodžiai)
  • Kolegija
  • Dizaino konspektai
  • Microsoft Word 1256 KB
  • Kompozicija ir dizainas
    10 - 4 balsai (-ų)
Kompozicija ir dizainas. (2015 m. Kovo 12 d.). http://www.mokslobaze.lt/kompozicija-ir-dizainas.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 05 d. 10:38