Kompozicijos raida


Kompozicija daileje. Kompozicijos raiskos priemones. Priešistorinė dailė. Kompozicijos principai. Referato kompozicija. Kompozicijos raiskos priemones referatas. Kompozicijos sezoniskumas. Trumpalaikės kompozicijos. Kompozicija daile. Kompozicinės išraiškos priemonės.

Dailės referatas. Meno kompozicijos raida. Kompozicija išvertus iš lotynų kalbos (compositio) reiškia sudėstymą, sukūrimą. Dažniausia kompozicijos terminas atskleidžiamas kaip meno kūrinio atskirų elementų išdėstymas, tarpusavio ryšio atskleidimas. Svarbu tai, kad kompoziciniai dėsniai yra matomi ir taikomi ne tik meno kūriniuose. Jie, daugiau ar mažiau, juntami kiekvienoje gyvenimo srityje. Galima teigti, kad kompoziciniai dėsniai bendri ir atspindi visatos dėsnius.


Kompozicija išvertus iš lotynų kalbos (compositio) reiškia sudėstymą, sukūrimą. Gamtos reiškiniams būdingas cikliškumas, sezoniškumas (ritmika); gamtos formos gali būti monumentalios (kalnai), ar trumpalaikės ir dinamiškos (voratinklio skrydis). Neatsitiktinai šie principai atsispindi visoje natūros ir kultūros egzistencijos esmėje. Bet koks meno kūrinys yra kultūros dalis. Valingai ar ne, jis įkūnija keletą ar net daugumą kompozicijos dėsnių. Dažnai matome, kad net tie kūriniai kurie atrodytų nepaklūsta nusistovėjusioms komponavimo taisyklėms, kuria naujus principus, kurių kartais negalime apibrėžti ar įvardinti, o tik nujausti.

Meno kūriniuose kompozicinių dėsnių naudojimą galima skirstyti pagal tai sričiai būdingiausias raiškos priemonės, bet kompoziciniai dėsniai vis labiau universalėja. Dažnai persipina skirtingų meno sričių kompozicinės raiškos elementai ir principai. Muzikos ir dailės sintezė ypač ryški m. K. Čiurlionio kūryboje. Įdomu tai, jog šis autorius sugebėjo perkelti muzikos kūrybos principus į tapybos kūrinius. Tai ne vienintelis pavyzdys. Šiuolaikinėje konceptualiojoje dailėje (pvz. J. Kosuth viena ir trys kėdės . 1965) ypač puikiai matyti literatūros ir dailės bruožų kompozicijos raiškos priemonių sintezė.

Dailėje ir architektūroje kompozicija sukuriama kontrastuojant, akcentuojant, derinant ir harmonizuojant kompozicinės raiškos priemones. Svarbu tai, kad kompozicijos dėsnių taikymas buvo ir yra skirtingai suprantamas įvairiose kultūrose ir laikmečiuose. Trumpoje apžvalgoje pateikti svarbiausi kompozicijos raidos dailėje ir architektūroje momentai. Remtasi beveik vien europos meno tradicija.

Priešistorinė dailė plėtota ankstyvaisiais žmonijos vystymosi laikotarpiais afrikos, amerikos, australijos, europos žemynuose, kartais geografiškai apribotose zonose, apėmė milžinišką teritoriją ir dažnai skirtingus laiko tarpsnius. Nors periodizacija įvairiuose kraštuose skirtinga, galima įžvelgti tam tikrus kompozicinės raiškos dėsningumus. Pirmieji žmonijos dailės kūriniai pasižymi laisva išraiška ir ekspresyvumu. Kompozicijos nebuvo kuriamos remiantis ilgais tyrinėjimais, nusistovėjusiais principais. Kompozicijos spontaniškos, dažnai atspindinčios vidinei gamtos logikai paklūstančius dėsnius. Žmogaus figūros vaizdavime proporcijų nesilaikyta. Kai kurių kompozicinės raiškos priemonių naudojimą ribojo natūralios sąlygos. Olų tapybos spalvinė gama nėra ypač turtinga. Vyrauja raudoni, rudi, gelsvi atspalviai ir achromatinės spalvos (balta, pilka, juoda, ir ju atspalviai).

  • Dailė Referatai
  • 2010 m.
  • 6 puslapiai (2316 žodžių)
  • Dailės referatai
  • Microsoft Word 23 KB
  • Kompozicijos raida
    8 - 2 balsai (-ų)
Kompozicijos raida. (2010 m. Spalio 20 d.). http://www.mokslobaze.lt/kompozicijos-raida.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 03 d. 19:52