Kūrybiškumo aspektai socialio pedagogo veikloje


Pedagogikos kursinis darbas. Įvadas. Kūrybiškumo sampratos analizė. Kūrybiškos asmenybės bruožai. Kūrybos proceso etapai. Kūrybiškumą lemiantys veiksniai. Kūrybiškumą skatinantys ir slopinantys veiksniai. Socialinio pedagogo pareigybės analizė. Pagrindiniai socialinio pedagogo darbo principai ir pareigos. Socialinio pedagogo vertybinės nuostatos. Socialinio pedagogo funkcijos. Kūrybiškumo raiška socialinio pedagogo veikloje. Išvados. Literatūra.


Temos aktualumas. Šiuolaikinio pasaulio kova – labai konkurencinga, šiandieniniai pokyčiai visuomenėje sukelia daugybę jaunimo socialinių problemų, kurioms spręsti buvo įsteigta socialinio pedagogo pareigybė. Darbas su žmonėmis – labai dinamiškas, todėl specialistai turi nuolat plėsti savo metodų taikymo ribas. Kasdien keičiantis pasauliui, keičiasi ir žmonės, dėl šios priežasties socialinis pedagogas turi nuolat ieškoti būdų, kurie tiktų vis kitai gyvenimiškai situacijai, todėl galima daryti prielaidą, kad kūrybiškumas – „variklis“ socialinio pedagogo veikloje. Visuomenėje ir mokslinėje literatūroje kūrybiškumo svarba yra plačiai aptarta. Kūrybiškus pamokos metodus naudoja dauguma mokytojų, tačiau socialinio pedagogo veikloje ši tema yra aktuali ir nauja, nes plačiai nenagrinėta.

Socialinio pedagogo rengimo standartuose (2008, II d., 5.5. sk.) nurodoma, kad sėkmingą socialinio pedagogo veiklą lemia tokios asmeninės savybės, kaip: komunikabilumas, kūrybingumas, greita orientacija, kruopštumas, sąžiningumas, darbštumas, pareigingumas, dėmesingumas, optimizmas, humaniškumas, taisyklinga tartis, ryžtas, drąsa ir empatija. Kasdienė socialinio pedagogo veikla susideda iš standartizuotų užduočių atlikimo ir pareigybių vykdymo, o J. R. Šinkūnienės (2011) teigimu, stokojant galimybių kūrybinei veiklai silpnėja specialistų vidinė ir išorinė motyvacija, atsiranda profesinio perdegimo sindromo simptomai.

Darbo tikslas - išanalizuoti kūrybiškumo sampratą, apibūdinti socialinio pedagogo funkcijas ir kūrybiškumo raišką socialinėje - pedagoginėje veikloje. Siekiant užsibrėžto tikslo, darbe keliami tokie uždaviniai:

Išnagrinėti socialinio pedagogo veiklos principus ir funkcijas.

Atskleisti kūrybiškumo aspektus socialinio pedagogo veikloje.

Mokslinėje literatūroje autoriai įvairiai aprašo kūrybiškumą. R. Šinkūnienė (2011) cit. Ringel (2004) teigia, jog žmogaus kūrybingumas – tai gyvenimo įžvalgų dovana, nestereotipinis mąstymas, gebėjimas rasti sprendimus, esant keblioms situacijoms. Sprendimai priimami remiantis logika ir kūrybingumu – dviem paradoksaliais dalykais, kurių derinys sudaro strateginio mąstymo pagrindą. Kūrybiškas požiūris gali padėti priimti tikslingus, originalius, rizikingus, bet toliaregiškus sprendimus (taip tampama lyderiais), suteikti platesnį alternatyvų pasirinkimą. G. Beresnevičius (2010) cit. H. Gardner (1993) teigia, jog - nėra visapusiško kūrybiškumo: žmonės yra kūrybiški tik tam tikroje srityje, tačiau kiekviena kūrybos sritis apima "išradimo" sąvoką. Šiame darbe bus kalbama apie kūrybiškumą socialinio pedagogo veikloje, todėl galima sutikti su mintimi, jog kūrybiškumas yra ribotas ir geriausiai gali reikštis tik vienoje žmogaus valdomoje srityje.

Taigi, remiantis Jovaiša, galima teigti, jog, asmeninės savybės, susidedančios iš 4 blokų, yra būtinos dirbant su žmonėmis ir ypač reikalingos kūrybiškai dirbančiam socialiniam pedagogui. Gebėjimo blokas, sudarytas iš intelekto ir gabumų pažymi, jog kuo gabesnis ir aukštu intelektu pasižymintis pedagogas, tuo labiau atsiskleidžia jo kūrybiniai sugebėjimai, kurie sudomina ugdytinius ir jungia pedagogus bei mokinius bendrai veiklai. Kryptingumo blokas sieja asmeninius socialinio pedagogo motyvus, kuriais jis vadovaujasi, siekdamas tinkamai išspręsti problemas, būti naudingas mokiniams. Ši bloką sudaro vertybės, patirtis, nuostatos, kurias socialinis pedagogas susidaro mokydamasis ir kaupdamas patirtį iš savo gyvenimo. Kūrybiškumui didelę reikšmę turi temperamentas ir charakteris, nes nevaržomai realizuoti savo idėjas gali tik energingos ir stipriu charakteriu pasižyminčios asmenybės. Didelis dėmesys taip pat skiriamas poreikiui būti naudingam ir reikalingam, užvaldančioms emocijoms ir valiai, nes socialinis pedagogas, užsibrėžęs tikslą turi pasižymėti stipria valia ir eiti tikslo link, ignoruodamas visą priešiškumą, kartais sklindantį iš jaunimo. Visas šias grandis galima apjungti teigiant, jog dalį kūrybiškumo lemia pedagoginis pašaukimas, kuris V. Kavaliauskienės (2001) teigimu, kiekviena pedagoginį pašaukimą turinti asmenybė pasižymi savitomis savybėmis ir tuo praplečia šią struktūra bei savitai nuspalvina ją.

Mąstymo detalumas - detalių gausumas, tobulinimas.

Apibendrinant J. P. Guilfordo požiūrį į kūrybiškumą, galima teigti, kad visi socialiniai pedagogai turėtų pasižymėti divergentišku mąstymu, nes šis mąstymo būdas padeda įžvelgti problemas ir perkurti pateiktus apibrėžimus, įsijausti ir pateikti ne vienareikšmiškus, o daug požiūrių apimančius sprendimus, kurie yra originalūs ir sudomina vaiką ne tik laukti pagalbos, bet ir pačiam ieškoti problemų sprendimo būdų.

Darbštumas, su kūrybinio darbingumo svyravimais - pakilimais ir atoslūgiais;

Kritiškumas, abejojimas pripažintomis tiesomis, esama tvarka, taisyklėmis ir autoritetais;

"Suvaikėjimas" gerąja prasme, t.y. žaisminga nuostata dirbant, darbas orientuotas į rezultatą, tačiau teikia ir malonumo bei pramogų;

Taigi, remiantis A. Petrulyte (2001), galima teigti, jog kūrybiškumas socialinio pedagogo veikloje pasireiškia tada, kai jis yra atviras naujovėms, prisitaiko prie kintančių aplinkos sąlygų, "laužo" nusistovėjusias taisykles ir nebijo iššūkių. Tokios asmenybės mąsto netradiciškai, turi idėjų ir jas nuolat papildo naujomis ir negirdėtomis fantazijomis. Įgyvendinti fantazijas padeda asmenybės aukštas savigarbos lygis, lemiantis altruizmą ir pasitikėjimą kitais. Taip pat svarbu - smalsumas ir noras išbandyti ką nors naują, kurie ir lemia vidinį laisvumą, vidinių ir išorinių konfliktų nebuvimą bei pasitikėjimą savo jėgomis. Kūrybiški žmonės pasižymi nepriklausomybe, o tai reiškia, jog mažas jų konformizmas leidžia individui susidaryti savitą problemos supratimą ir apginti savo nuomonę.

  • Pedagogika Kursiniai darbai
  • 2015 m.
  • Lietuvių
  • 25 puslapiai (5574 žodžiai)
  • Universitetas
  • Pedagogikos kursiniai darbai
  • Microsoft Word 541 KB
  • Kūrybiškumo aspektai socialio pedagogo veikloje
    10 - 8 balsai (-ų)
Kūrybiškumo aspektai socialio pedagogo veikloje. (2015 m. Spalio 21 d.). http://www.mokslobaze.lt/kurybiskumo-aspektai-socialio-pedagogo-veikloje.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 11 d. 12:06