Laivų elektros įranga


Elektrotechnikos kursinis darbas. Įvadas. Laivo aprašymas. Pagrindinė laivo informacija. Laivo sauga, norint sumažinti gedimų skaičių. Laivo elektros įranga. Laivo elektros stotis, jos pagrindiniai duomenys. Generatorių ir elektros variklių priežiūros ypatumai. Saugūs darbo metodai atliekant elektros įrenginių priežiūrą. Naudojami akumuliatoriai. Rūgštinių akumuliatorių sandarą. Rūgštinių akumuliatorių trūkumai ir privalumai. Keitikliai. Valdomasis vienfazis tiristorinis keitiklis. Generatoriai. Transformatoriai. Transformatorių paskirtis. Transformatoriu konstrukcijos. Saugumo reikalavimai. Pagrindiniai pavojai nuo transformatorių. Įžeminimas. Apsauga nuo žaibo. Veikimo principas. Apsaugos tipai nuo žaibo. Išvados. Literatūra.


Šiuolaikiniuose laivuose visa laivo įgula, o ne tik elektro-mechanikos specialistai, priklausomai nuo savo darbo vietos, susiję su elektros įrenginių ir įvairių elektros prietaisų techninę priežiūrą. Norėdami padidinti elektros įrenginių saugumą, kiekvienas įgulos narys, nepriklausomai nuo savo specialybę, turi gerai vadovautis elektros saugos klausimais ir tinkamai naudoti konkretu įrenginį.

Laivas „TANJA“ IMO No. 8818623 buvo pastatytas 1989 metais. Gen.Cargo tipo laivas skirtas generaliniams kroviniams. Plaukiojimo rajonas: Europos rajonas. Visos gyvenamosios, gamybinės patalpos ir laivo jėgainė yra laivagalyje. Antstatas turi 4 denius, kuriuose yra kambuzas, įgulos salonai, kajutės, ofisas, atsarginiu mechanizmu padaliniai ir tiltelis.

Atlikti darbą leidžiama tik veikiančiai elektros įrangai po visų operacijų, kurios paruošia ją veikti pagal taisykles ir instrukcijas. Elektros įrangos avarinis įgungimas leidžiamas tik tada, kai reikia išvengti laivo avariją, jo įrangos gedimą arba nelaimingą atsitikimą.

Naudojant elektros įrangą pagal paskirtį, reikia būtina stebėti, ar elektros įranga dirba pagal leistinųjų darbo režimų remiantis eksploatavimo sąlygų. Po elektros įrenginio remonto, kuris dirbo automatiniu režimu, jeigu įmanoma, rekomenduojama leisti jį rankinių būdų, po to jau pereiti vel ant automatino režimo.

Per kasdieninės patikras turi būti kontroliuojama elektros įrangos tvarkinga techninė būklė, generatoriai ir elektros mechanizmai turi būti pasiruošę veikti automatiniais režimais.

Prieš pradedant ir po techninių aptarnavimo darbų del elektros įrangos, būtinai reikia pasidaryti jos įzoliacijos pasipriešinimo patikrą.

PPS sudarytas iš 5 paneliu, 1 panelė dalinasi 2 sekcijas. Viso 10 sekcijų, iš kurių 1 generatorine. Kitos sekcijos priskiriamos naudotojams, tokiems kaip: alyvos, degalų, vandens siurbliams, ventiliatoriams, separatoriams ir apšvietimo skydai ir t.t. Apšvitimo skydai maitinasi nuo žeminančių transformatorių 380/220V AC.

APS sudarytas iš 2 paneliu, viso 4 sekcijos, viena iš jų generatoriaus sekcija. Kitos sekcijos priskiriamos avariniams naudotojams, tokiems kaip : Avarinis gaisro siurblys, oro kompresorius, vairavimo įrenginys, paskirstymo skydai avarinio apšvietimo 220V per transformatorių maitinasi 380/220V AC.

Veikiančiame variklyje susidaro elektriniai nuostoliai, kurie virsta šilumą ir šildo variklį. Išsiskiriančios per didelis kiekis kenkia variklio izoliacijai. Jei temperatūra yra aukštesne už leistiną, medžiagų izoliacinės savybės pablogėja. Dėl to atsiranda srovės nuotėkiai ir gaunami papildomi elektriniai nuostoliai. Dėl to dar izoliacija intensyviau šyla, sumažėja eksploatacijos trukmė, motoresursas, todėl būtina sekti variklių bei generatorių apkrovimą ir būtina neviršyti, bei teisingai ir saugiai eksploatuoti pagal gamintojo reikalavimus. Perkrovos elektros variklį perkaista rotoriaus apviją ir nuo aukštos temperatūros išsilydo apvija. Laiko konstanta, kuri lemia įšilimo greiti priklauso nuo variklio masės ir aušinimo sąlygų. Skaitoma standartinė normali temperatūra lygi 400 C. Variklis šyla daugiau, kai jis yra daugiau apkrautas. Tada yra didesnė variklio nuostolių galia. Dauguma variklių yra besiaušinantys, t.y. patys suka juos aušinančius ventiliatorius. Toks variklis atjungtas nuo tinklo tuoj sustoja. Todėl aušinta lėčiau negu kuri laiką paliktas suktis tuščiąja eiga, o tik po to atjungiamas. Elektros mašinų izoliacija skirstoma į klasės, priklausomai nuo to kokia jų leistinoje darbo temperatūra. Kuo aukštesnė izoliacijos klasė tuo tos pačios galios varikliai yra mažesni. Aukštesnės klasės variklius galima eksploatuoti karštoje aplinkoje. Jei variklis parinktas taip, kad jo temperatūra mažesnė už leistiną, tai jis yra blogai išnaudojamas. Toks variklis pakeičiamas į pigesnį mažesnės galios varikli. Kad aptarnaujanti personalą neįveiktų elektros srovė būtina generatorių bei elektros variklius įžeminti. Periodiškai kas 3mėn būtina patikrinti generatorių vidinė būklę, bei išvalyti susikaupusiais apnašas ir dulkes nuo kontaktų paviršiaus.

Laivų elektros įranga. (2015 m. Gegužės 04 d.). http://www.mokslobaze.lt/laivu-elektros-iranga.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 11 d. 15:56