Lietuvos geležinkėlių tiesimo istorija


Inžinerijos referatas. Įvadas. Geležinkėlis. Pirmieji geležinkėliai. Pirmasis garvežimis. Geležinkėlio tinklo plėtra. Lietuvą pasiekę pirmieji geležinkėliai. Geležinkeliai 1858–1918 m. Geležinkeliai po 1940 m. Geležinkelio infrastruktūros praeitis ir dabartis. Išvada.


Pradžią geležinkeliams Lietuvos teritorijoje davė 1851 m. carinės Rusijos vyriausybės nutarimas dėl Sankt Peterburgo–Varšuvos geležinkelio tiesimo. Darbai pradėti 1858 m. gegu-žės 15 d. Tiestos atkarpos: Kaunas–Kybartai, Daugpilis–Vilnius–Gardinas,Lentvaris–Kaunas. 1861 m. balandžio 11 d. buvo atidarytas traukinių eismas Kauno–Virbalio ruože. Šią datą galima laikyti Lietuvos geležinkelių istorijos pradžia. 1869 m. pradėti Liepojos–Romnų trasos tiesimo darbai, ji atidaryta 1871 m. rugsėjo 4 d. Ši trasa buvo susieta su vieninteliu Rusijos neužšąlančiu Liepojos uostu. Tiestos atkarpos: Liepojos–Kaišiadorių, Radviliškio–Kalkuonės, Naujosios Vilnios–Minsko ir Lentvario–Romnų. Šioji trasa buvo ypač svarbi Šiaurės Lietuvos ūkio plėtrai, svarbiu ūkiniu centru tapo Šiaulių miestas, kuriame buvo superkami javai, o Radviliškyje įkurtas vienas iš geležinkelio centrų su garvežių remonto depu. Yra išlikę duomenų, jog, tiesiant geležinkelį, šie du miestai rungėsi dėl aukštesnio stoties statuso suteikimo. Laimėjo Radviliškis, jis tapo II klasės stotimi, o Šiauliai – III klasės stotimi7. 1873 m. lapkričio 1 d. eismas atidarytas 96,4 km Jelgavos–Mažeikių kelyje ir, atsižvelgus į Rusijos kariškių poreikius, nutiestas Polesės geležinkelis8. Klaipėdos kraštą valdžiusi Prūsija, turėdama interesų Rusijos imperijos Vakarų gubernijose, stengėsi Klaipėdos krašte ne tik tiesti geležinkelius, bet ir sujungti juos su buvusiais Rusijos pusėje, kad būtų išplėstas prekybos arealas, tačiau caras sutikimo geležinkelių jungčiai nedavė, be to, tiesė trasas, kurių vėžės buvo platesnės nei Prūsijoje. 1875 m. liepos 1 d. atidaryta 95 km ilgio trasa Tilžė–Pagėgiai–Klaipėda. Prūsijos geležinkelių sistema buvo itin svarbi susisiekimo su uostais priemonė, jau Pirmojo pasaulinio karo išvakarėse Klaipėdos krašte buvo 135 km normalios 1435 mm pločio vėžės valstybinių ir 120 km siaurųjų geležinkelių. Siaurieji geležinkeliai buvo palyginti pigi, patvari, nesudėtingos tiesimo technologijos transporto priemonė, turėjusi didelę reikšmę ekonomikos ir karybos srityse. Jie buvo patogūs mažiems kroviniams gabenti, nedideliam kiekiui keleivių pervežti ir prie plačiųjų geležinkelių privažiuoti, tad atokesnėse Lietuvos dalyse paplito siaurojo geležinkelio tinklai. Siaurieji geležinkeliai Lietuvoje atsirado XIX a. pab. – XX a. pr. Jie buvo statomi 600 mm, 750 mm ir 1000 mm pločio vėžės. „Siaurojo geležinkelio“ terminas buvo vartojamas Vokietijoje, o Rytprūsiuose, kuriems priklausė ir Mažoji Lietuva, – „mažasis geležinkelis“.

  • Inžinerija Referatai
  • 2015 m.
  • 13 puslapių (2241 žodis)
  • Kolegija
  • Inžinerijos referatai
  • Microsoft Word 27 KB
  • Lietuvos geležinkėlių tiesimo istorija
    10 - 6 balsai (-ų)
Lietuvos geležinkėlių tiesimo istorija. (2015 m. Balandžio 23 d.). http://www.mokslobaze.lt/lietuvos-gelezinkeliu-tiesimo-istorija.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 05 d. 06:27