Lietuvos maisto pramonės analizė


Ekonomikos analizė.

Maisto produktų ir gėrimų gamybos pramonės svarba ekonomikoje. Lietuvos pramonės šakų dalis bendrojoje. Dalis šalies bendrojoje pridėtinėje vertėje. Bendrosios pridėtinės vertės. Užimtųjų dalis. EKSPORTAS *, % nuo prekių eksporto. Maisto produktų ir gėrimų gamybos vystymosi dinamika. Įmonių skaičius , vnt. Darbuotojų skaičius , tūkst. Bendroji produkcijos vertė. Mlrd. Lt. Maisto produktų ir gėrimų gamyboje. Apdirbamosios gamybos šakose. Maisto produktų gamyba 2007 2011. vidurkis. GĖRIMŲ GAMYBA 2006 2010. vidurkis. Eksporto veikla. Eksportas , mlrd. lt. Nominalus eksporto vertės pokytis 2006 100. STRUKTŪRA 2008 2012. vidurkis. Dinamika , mln. lt. Konkurencinė aplinka.


2013 m. maisto produktų ir gėrimų gamybos įmonės sukūrė 4,7 % šalies bendrosios pridėtinės vertės arba 22,5% apdirbamosios gamybos sektoriaus sukuriamos vertės.

Eksportas yra svarbus Lietuvos ekonomikos augimo šaltinis, nes maža vietinė rinka nesuteikia galimybių augti ir pilnai išnaudoti gamybinius pajėgumus, tuo tarpu palanki situacija globalioje maisto produktų rinkoje, dėl augančios paklausos besivystančiose rinkose sudaro palankias sąlygas geriau išnaudoti šio sektoriaus eksporto potencialą. Plėsti rinkas maisto produktų ir gėrimų gamintojus skatina ir situacija vidaus rinkoje, kur pasiūla yra prisotinta ir suteikia mažai galimybių augti nemažinant ir taip nedidelio pelningumo.

Iki ekonomikos nuosmukio spiritinių gėrimų gamyboje buvo nedaug pokyčių – didžiąją produkcijos dalį gamino 3 stambios įmonės (vidutinis darbuotojų skaičius ~ 300).

Apibendrinant sektoriaus vystymosi tendencijas, galima konstatuoti, jog maisto produktų ir gėrimų pramonė Lietuvoje yra viena stambiausių ir labiausiai išvystytų pramonės šakų šalyje. Maisto produktų ir gėrimų pramonės perspektyvos yra neblogos, laukiama vidaus rinkos atsigavimo, kuri yra pagrindinė pardavimo rinka. Be to, ekonomikos nuosmukis paskatino įmones aktyviau vystyti eksporto veiklą – plėstis esamose rinkose, ieškoti naujų. Būtent eksporto plėtroje yra pagrindinis sektoriaus augimo potencialas, nes vidaus rinkoje mažėjant vartotojų bazei ilgalaikės plėtros perspektyvos yra ribotos. Palankų eksporto plėtros kontekstą formuoja auganti maisto produktų paklausa pasaulyje, kurios nespėjama patenkinti, kas lemia maisto kainų didėjimą. Tiesa, tam, kad įmonės galėtų realizuoti šį potencialą, būtina aktyviau didinti gamybos efektyvumą, tobulinti pardavimo bei prekės ženklų vystymo kompetencijas.

Maisto produktai ir gėrimai iš Lietuvos daugiausiai išvežami į ES šalis, kur realizuojama 64 % produkcijos, šiek tiek daugiau nei 30% išvežama į NVS šalis7. Ir nors pastaraisiais metais sektoriaus eksporto geografija išsiplėtė (imta eksportuoti į Pakistaną, Iraną, Jemeną, Mianmarą ir kt.), kitų šalių svoris išlieka menkas (5 %). NVS rinkos svarba Lietuvos maisto produktų ir gėrimų eksportuotojams po nuosmukio išaugo dėl greitesnių augimo tempų, lyginant su ES rinkomis, bet dėl dabartinės susiklosčiusios situacijas, vėl pagrindine rinka tapo ES šalys.

Nors konkurencinė aplinka tarptautinėje prekyboje yra globali, tačiau pagal geografinį išsidėstymą, ekonomikos lygį, pramonės struktūrą ir pranašumus artimiausiomis Lietuvos konkurentėmis maisto ir gėrimų rinkoje galima laikyti Lenkiją, Latviją, Estiją, Baltarusiją. Lietuva išsiskiria pagal savo specializaciją maisto produktų ir gėrimų eksporte (sudaro 9 %), tik Lenkijai nusileidžia pagal produktų ir rinkų diversifikaciją. Estijos ir Latvijos maisto produktų ir gėrimų sektorių konkurencingumas vertinamas silpniau (atitinkamai 34-a ir 35-a vietos) dėl didesnės priklausomybės nuo importo (yra grynosios importuotojos), mažesnės rinkų diversifikacijos. Baltarusija pagal pasaulinės rinkos dalį lenkia Lietuvą, nors pagal Prekybos rezultatų indeksą užima žemesnę 44-ą vietą. Pagrindinis Baltarusijos pranašumas – žemesnė kaina ir plėtros tempai, tačiau eksportuotojai yra iš esmės priklausomi nuo paklausos 2-ose rinkose.

  • Ekonomika Analizės
  • 2016 m.
  • Lietuvių
  • 8 puslapiai (2768 žodžiai)
  • Ekonomikos analizės
  • Microsoft Word 418 KB
  • Lietuvos maisto pramonės analizė
    10 - 9 balsai (-ų)
Lietuvos maisto pramonės analizė. (2016 m. Balandžio 15 d.). http://www.mokslobaze.lt/lietuvos-maisto-pramones-analize.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 06 d. 16:20