Lojalumo programų įtaka vartotojų apsipirkimo skatinimui didžiuosiuose Lietuvos prekybos centruose


Marketingo bakalauro darbas. Anotacija. Annotation. Introduction. General Background. Research Question. Research Objectives. Research Methods. The Sequence of the Thesis. Literature review. Customer buying process. Store attributes, satisfaction and loyalty. Relationship marketing. Defining loyalty. Types of loyalty programs. Loyalty Program Goals. Value and benefits of customer loyalty programs. Maximizing customer loyalty. Methodology. Introduction. Research Philosophy. Research Approach. Research Design. Research Question. Data Collection Techniques and Analysis Procedures. Sampling. Limitations of the Research. Analysis and Findings. Demographic information. Descriptive Statistics Main analysis and findings based on the questionnaires. Customer shopping patterns. The perceived loyalty program benefits. The importance of other factors. Loyalty vs. Price Sensitivity Between groups. Age. Marital Status. Household Size. Discussions and Conclusions. Discussion. Limitations. Recommendations for further research. Works Cited. Appendix.


The present research corresponds to the topic of the loyalty program influence on the customer buying behaviors. The goal of the research was to analyze whether the supermarket loyalty programs have an impact on customer buying behaviors or are there other more important factors that affect the buying decision.

Throughout the analysis of literature the research has analyzed the steps of customer buying process and has identified 5 attributes that have an impact on buying preferences. It was researched that merchandising, services, facilities, convenience and promotion are the most important factors that can influence customer buying behaviors. Promotion is a part of customer relationship management that introduces us with the loyalty programs and their benefits.

The study utilized the quantitative method of self-administered questionnaire for the collection of data from 133 regular supermarket chain customers in Lithuania. The collected data were analyzed for correlation, difference of means and percentages in the SPSS statistics software and Microsoft Excel.

Based on the empirical findings, the present research offers a set of recommendations for supermarket chain managers of what to consider while planning to increase customer purchasing. The research limitations, findings and suggestions for the future research are presented.

Šis tyrimas nagrinėja lojalumo programos įtaką klientų apsipirkimui Lietuvoje didžiausiuose Lietuvoje veikiančiuose prekybos centruose. Pagrindinis tyrimo tikslas buvo ištirti ir palyginti, ar prekybos centrų lojalumo programos turi įtakos paveikti klientų apsipirkimo elgesį ar yra ir kitų svarbesnių veiksnių, kurie turi įtakos sprendžiant kuriame prekybos centre apsipirkti.

Literatūros analizės metu buvo išanalizuotas pirkimo procesas ir nustatyti 5 veiksniai įtakojantys pirkėjų apsisprendimą ir reikalavimus prekybos centro pasirinkimui. Nustatyta, kad platus asortimentas, gera paslaugų kokybė, tvarkinga aplinka, patogus susisiekimas bei reklamos ir pardavimo skatinimas, yra pagrindiniai veiksniai įtakojantys pirkėjo apsisprendimą. Pardavimo skatinimo programos yra ryšio su klientais valdymo dalis kurios vienas iš pagrindinių bendravimo būdų yra lojalumo progrmos skatinančios klieto lojalumą bei tolimesnį apsipirkimą prekybos centre.

Tyrimo metu buvo naudojamas savarankiškai užpildomas klausimynas, sudarytas apklausti 133 reguliarius prekybos centrų klientus. Surinkti duomenys buvo analizuojami naudojant koreliacijos, vidurkių bei procentų skirtumo metodus, pasitelkiant SPSS statistikos programą ir Microsoft Excel.

Empirinis tyrimas atskleidė teigiamą sąryšį tarp lojalumo programų, klientų pasitenkinimo bei tolimesnių apsipirkimo planų prekybos centre. Nors lojalumo programos ir turi teigiamos įtakos skatinant klientų apsipirkimą, taiau yra ir kitų klientams svarbesnių veiksnių dėl kurių jie renkasi vieną ar kitą prekybos centrą. Tyrimo rezultatai rodo, kad klientui prieš pasirinkdant apsipirkimo vietą svarbiausia yra aukštos kokybės produktai, didelis prekių asortimentas, konkurencingos kainos bei malonus aptarnaujantis personalas. Taigi, lojalumo programos yra labiau naudojamos kaip skatinamoji priemonė norint patraukti klientus ir išlaikyti juos.

Remiantis empiriniais duomenis, šis tyrimas taip pat pateikia keletą rekomendacijų prekybos centrų vadovams susijusių su klientų apsipirkimo skatinimu ir lojalumo programomis. Darbo pabaigoje apžvelgiami atlikto tyrimo trūkumai, pateikiamos išvados bei pasiūlymai tolimesniems tyrimams šia tema.

After the restoration of independence, Lithuania has undergone a number of significant changes that formed new economic, political and social reforms. A rapid economic growth significantly increased the customer purchasing power at the same time increasing the supply and demand. Since then, trade as a branch of the service industry has rapidly developed. As a result, the more and more companies were established together with an increasing turnover stimulating the economy since 1999 till 2008 that are displayed in the Figure 1 below. The growth was seen until the world economic crisis of 2008 that affected the economy and slowed down the growth. As we can see from the Figure 1, the effects of the crisis are seen until the year 2011 when the growth of the turnover is already started to be seen. (Izolda Bražukienė, 2013)

According to Lithuanian Statistics Department Accounting procedures, a sale of food products include: selling of food products, alcoholic beverages and tobacco products in non-specialized and specialized shops where more than 50% of the whole turnover results from food, tobacco and alcoholic beverage sales. In 2013 there has been 4877 non-specialized retail stores consisting of 1099,6 thousand m2 sale space and 536 specialized stores with 30,6 thousand m2 sale space. (Retail and Wholesale Trade , 2013) Lithuanian Competition Council states that different store chains serve from 100 thousand to 270 thousands of customers during the day that results in nearly one million 934.6 thousands of customers a day.

  • Marketingas Bakalauro darbai
  • 2015 m.
  • Lietuvių
  • 59 puslapiai (13422 žodžiai)
  • Marketingo bakalauro darbai
  • Microsoft Word 374 KB
  • Lojalumo programų įtaka vartotojų apsipirkimo skatinimui didžiuosiuose Lietuvos prekybos centruose
    10 - 6 balsai (-ų)
Lojalumo programų įtaka vartotojų apsipirkimo skatinimui didžiuosiuose Lietuvos prekybos centruose. (2015 m. Birželio 05 d.). http://www.mokslobaze.lt/lojalumo-programu-itaka-vartotoju-apsipirkimo-skatinimui-didziuosiuose-lietuvos-prekybos-centruose.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 11 d. 15:56