Lytinio ugdymo įgyvendinimas bendrojo lavinimo mokykloje


Pedagogikos kursinis darbas.

Įvadas. Lytinio ugdymo samprata. Lytinio ugdymo programos. Lytinio švietimo programa. Kitos lytinio ugdymo programos. Lytinio ugdymo organizavimo ypatumai bendrojo lavinimo mokykloje. Rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo programa. Mokyklos ir šeimos bendradarbiavimas lytiškumo ugdyme. Išvados. Literatūra.


Šio darbo tikslas: išryškinti lytinio ugdymo įgyvendinimo ypatumus bendrojo lavinimo mokykloje.

Šiame skyriuje išryškintos šios lytiškumo ugdymo programos: Lytinis (seksualinis) švietimas (Sexual Education); Bendražmogiškų santykių ir bendravimo įgūdžių ugdymas (Education for Interhuman Realtionship and Communication); Rengimas šeimai ir lytiškumo ugdymas.

Užsienyje į lytiškumo ugdymo (sexual education) problemą dėmesys atkreiptas anksčiau negu Lietuvoje. Apie 1968 m. JAV masiškai paplito visuomenės pažiūrų į lytinę sritį pasikeitimas. Jis apima lytinio gyvenimo liberalizaciją, ypač sklindančią įvairiais žiniasklaidos kanalais. Į lytinį žmonių gyvenimą imta žiūrėti ne kaip į asmeninės, viešai nediskutuojamos patirties sritį, o kaip į visiems prieinamą ir žinomą malonumo šaltinį. Lytinis gyvenimas prarado savo sakralumą ir tapo viešų svarsymų, aptarinėjimų objektu. Tikrasis krikščioniškų vertybių turinys nuvertėjo ir į žmogų imta žvelgti ne kaip į tikslą, o priemonę, galinčią sukelti malonumą (Ustilaitė, S. 2008).

Švedijoje per lytinio švietimo pamokas suteikiama žinių apie lyčių anatominius ir psichologinius skirtumus, kontracepciją, LPI, masturbaciją, nurodoma, kur teikiamos reprodukcinės sveikatos priežiūros paslaugos (Ustilaitė, S. 2008).

1991 m. Seksualinės informacijos tyrimų tarnyba ir Švietimo tarybos įstaiga (SIECUS) sudarė Visaapimančio seksualinio švietimo programą. Ji integruojama į atskirų disciplinų struktūras nuo darželio iki XII klasės. Teigiama, jog visi žmonės turi teisę į visapusišką seksualinį švietimą, apimantį kognityvinę, emocinę ir elgesio sferas. Visaapimančio švietimo programoje pagrindinis dėmesys skiriamas reprodukcinei sveikatai (biologiniam lytiškumo aspektui, nėštumo, LPI prevencijai. Nemažą programos dalį sudaro informacija apie kontraceptines priemones, masturbaciją, homoseksualizmą. Seksualinis švietimas įtrakiamas į daugelį seksualinės prievartos prevencijos programų (Ustilaitė, S. 2008).

JAV nacionalinė abstinencinio švietimo koalicija (NCAE) proteguoja seksualinę abstinenciją (susilaikymą nuo lytinių santykių iki santuokos ir ištikimybę santuokoje) bei maksimaliai mažinanti seksualini švietimą: anatomijos ir fiziologijos žinių teikimą. NCAE programos remiasi esminiu principu, teigiančiu, kad susilaikymas – vienintelis tikras būdas, norint išvengti nesantuokinių nėštumų, lytiškai plintančių infekcijų ir su tuo susijusių problemų (Ustilaitė, S. 2008).

JAV Kongresas 1996 m. įstatymiškai įtvirtino į susilaikymą orientuotas lytiškumo ugdymo programas jaunumui. Pagrindiniai programų uždaviniai:

Padėti jauniems žmonėms suprasti, kad susilaikymas turi socialinę, psichologinę ir fizinę naudą.

Ugdyti nuostatą, kad susilaikymas nuo nesantuokinių lytinių santykių turi tapti norma visiems mokyklinio amžiaus vaikams.

Ugdyti nuostatą, kad susilaikymas apsaugo nuo ankstyvos tėvystės, padeda išvengti neplanuoto nėštumo, abortų, LPI, emocinių problemų (kaltės, abejonės, depresijos, atstūmimo, pažeminimo).

Padėti suprasti, kad nesantuokiniai lytiniai santykiai gali turėti psichologinių ir sveikatos pasekmių.

Ugdyti gebėjimą atsisakyti alkoholio ir kitų narkotikų, nes jie trukdo kontroliuoti lytinį potraukį.

Mokyti, kaip svarbu yra sulaukti tinkamo amžiaus ir būti savarankiškam bei atsakingam pradedant lytinį gyvenimą (Ustilaitė, S. 2008).

Įstatumu valstybė remia susilaikymą propaguojantį lytiškumo ugdymą: garantuoja tinkamą programų vykdymą, padeda rengiant kvalifikuotus specialistus, skiria finansinę paramą. Įgyvendinant programas, didelis dėmesys kreipiamas į tas žmonių grupes, kuriuose vaikai gimsta ne santuokoje (Ustilaitė, S. 2008).

Lytinis švietimas pradedamas paaugliams nuo 11 metų amžiaus. Iki 16 metų visi paaugliais supažindinami su reprodukcine žmogaus funkcija (suteikiamos išsamios anatomijos, fiziologijos ir higienos žinios) bei kontacepcija. Šešioliktojo gimtadienio proga valstybinės sveikatos įstaigos kiekvienam paauglių išsiunčia Socialinių reikalų ir Sveikatos apsaugos ministerijų parengtą iliustruotą žurnalą, kuriame pateikiama išsami informacija, kaip apsisaugoti nuo ŽIV ir kitų lytiškai plintančių lygų. Jame pateikiama daug įvairios medžiagos lytinio gyvenimo klausimais. Kaip priedą visi paaugliai gauna prezervatyvą. Prie informacijos yra pridedamas laiškas tėvams apie paauglių lytinę sveikatą (Bulotaitė E., Kuliešytė E. Reprodukcinių teisių įgyvendinimas Danijoje, Suomijoje, Švedijoje ir Lietuvoje. Vilnius, 2005).

  • Pedagogika Kursiniai darbai
  • 2016 m.
  • Lietuvių
  • Ignė
  • 22 puslapiai (5508 žodžiai)
  • Universitetas
  • Pedagogikos kursiniai darbai
  • Microsoft Word 26 KB
  • Lytinio ugdymo įgyvendinimas bendrojo lavinimo mokykloje
    10 - 1 balsai (-ų)
Lytinio ugdymo įgyvendinimas bendrojo lavinimo mokykloje. (2016 m. Spalio 26 d.). http://www.mokslobaze.lt/lytinio-ugdymo-igyvendinimas-bendrojo-lavinimo-mokykloje.html Peržiūrėta 2017 m. Spalio 23 d. 05:44