Maitinimas


Valgiarascio sudarymo pagrindiniai principai. Stalo serviravimo budai. Pobuvis kuri visiskai aptarnauja padavejas. Pobuvis is dalies aptarnaujant. Valgiaraščio sudarymo principai. Užsakymų pobūviams priėmimas. Pobūvis, kuri iš dalies aptarnauja padavėjas. Pagrindiniai valgiarascio sudarymo principai. Valgiaraščio sudarymo pagrindiniai principai?. Valgiarascio tobulinimas diplominio tema.

Kulinarijos konspektas. Medžiagų ir energijos apykaita, energijos balansas. Maisto medžiagų kaloringumas. Maisto medžiagos ir jų poreikis. Maisto medžiagų virškinimo ypatumai. Mitybos režimas. Pagrindiniai valgiaraščio sudarymo principai. Stalo serviravimo priemonės. Lėkštės. Krištolo ir stiklo indai. Metaliniai indai. Įrankiai. Staltiesės ir servetėlės. Stalo serviravimo būdai ir principai. Pusryčių stalo serviruotė. Pietų stalo serviruotė. Vakarienės stalo serviruotė. Švenčių organizavimo principai. Pobūvių klasifikacija. Užsakymų pobūviams priėmimas. Pobūvis, kurį visiškai aptarnauja padavėjas. Pobūvis, kurį iš dalies aptarnauja padavėjas (rusiškasis aptarnavimo stilius). Pobūvis furšetas. Švediškas stalas. Pobūvis kokteilis. Kokteilis furšetas. Arbatėlė. Kavutė. Pobūvis banketas. Korektiško elgesio normos.


Tarp gyvojo organizmo ir aplinkos vyksta nuolatinė medžiagų ir energijos apykaita, kuriai būdinga tam tikra pusiausvyra.

Medžiagų apykaitai organizme būdingi du procesai:

Anabolizmas – tai ištisa seka fiziologinių procesų ir cheminių reakcijų, dėl kurių dalis aplinkos paverčiama organizmu. Šio proceso metu vyksta: iš gautų su maistu aminorūgščių kuriami baltymai, iš provitaminų sintetinami kai kurie vitaminai, gaminasi įvairūs kiti junginiai.

Kai A > K, kūno svoris didėja (būdinga augančiam organizmui, tunkančiam ar mažai judančiam ir daug valgančiam).

Kai A < K, kūno svoris krenta (būdinga badaujant ar sunkiai sergant).

Sveiko suaugusio žmogaus (vyresnio kaip 25 metų) kūno svoris beveik visada turėtų būti pastovus ir nekisti, dėl to, kad A = K.

Anabolizmas ir katabolizmas yra vieningas procesas, kuris galimas tik tada, kai į organizmą patenka maistas.

Kas yra medžiagų apykaitos greitis (metabolizmas)?

Tai intensyvumo laipsnis, parodantis kaip greitai organizmas paverčia suvartotas maiste esančias medžiagas į energiją arba kalorijas. Sudėtingo maistinių medžiagų skaidymo proceso metu gaunama energija panaudojama žmogaus gyvybinėms funkcijoms palaikyti.

Kokie faktoriai įtakoja medžiagų apykaitos greitį?

Medžiagų apykaitos greitis yra įgimtas dalykas: vieni žmonės turi labai greitą medžiagų apykaitą, kiti – lėtesnę. Medžiagų apykaitos greitis yra paveldimas. Svarbiausias faktorius, įtakojantis medžiagų apykaitos greitį, yra žmogaus kūno masė (t.y. raumenų, kaulų, vidinių organų masė) – kuo ji didesnė , tuo greitesnis metabolizmas. Dėl šios priežasties pas vyrus medžiagų apykaita vyksta 10-20% greičiau nei pas moteris. Kitas faktorius, įtakojantis metabolizmo greitį – hormonai.

Metams bėgant medžiagų apykaita sulėtėja. Tai dažniausiai įtakoja fizinis neaktyvumas. Mokslininkų teigimu, moterims, perkopusioms 30, medžiagų apykaitos greitis mažėja 2-3% kas dešimt metų.

Koks fizinis krūvis gali suintensyvinti metabolizmą?

Specialistų nuomone, medžiagų apykaitą pagerina sportas su jėgos ir kardio- treniruokliais (bėgimo takelis, stepas, dviratis) – priklausomai nuo treniruočių intensyvumo – apie 20-30%. Žinoma, praėjus kelioms valandoms po treniruotės, medžiagų apykaitos greitis sumažės, bet jūs jau būsite atsikračiusi nereikalingų kalorijų.

Ar įmanoma pagreitinti medžiagų apykaitą specialių preparatų pagalba?

Tikrai ne. Jokia tabletė, pleistras, ar vaistažolių tinktūra nepagreitins jūsų medžiagos apykaitos. Preparatai, sumažinantys apetitą, kuriam laikui pagreitina metabolizmą, tačiau organizmas greitai prie jų pripranta ir tuo jų efektyvumas baigiasi. Be to, pasak paskutinių medicininių tyrimų, tokie preparatai sutrikdo širdies kraujagyslių darbą.

Jeigu pastoviai laikotės griežtų dietų, nesitikėkite, kad jos pagerins jūsų medžiagų apykaitos. Atvirkščiai, jūsų organizmo fiziologiniai procesai sulėtės, organizmas pereis į ekonomišką režimą, o jums grįžus prie normalios mitybos, vėl ims kaupti prarastus kilogramus.

Nepagreitins metabolizmo ir valgymo principas: “dažnai ir po nedaug”. Vis dėl to, tokiu būdu jūs tikriausiai mažiau suvalgysite ir nejausite staigaus alkio priepuolių.

Kilokalorija – tai toks šilumos kiekis, kurio reikia 1 litro vandens masės temperatūrai pakelti 1 laipsniu – nuo 19,5 iki 20,5 laipsnių. 1 kcal = 4,184 kJ.

Kiek kalorijų per dieną reikia, priklauso nuo žmogaus aktyvumo ir nuo to, kiek vidutiniškai energijos išeikvojama.

655 + (9,6 х jūsų svoris kg) + (1,8 х ūgis cm) - (4,7 х amžius)

Energija naudojama tiek gyvybinei veiklai palaikyti, tiek fiziniam darbui atlikti. Todėl svarbu žinoti, kiek energijos reikia gyvybiniams procesams ir kiek jos lieka fiziniam darbui.

Maitinimas. (2011 m. Balandžio 05 d.). http://www.mokslobaze.lt/maitinimas.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 04 d. 22:27