Manų įstatymai


Manu isatymai. Manu kodeksas.

Istorijos esė. Manų įstatymai. Varnų (kastų) atsiradimo religinis aiškinimas. Bramanai. Kšatrijai. Vaišijai. Šudros. „neliečiamieji". Vergovė. „manu įstatymai" parašyti sanskrito kalba. Jų sudarymas priskiriamas manu, kuris pagal bramanų tradiciją laikomas žmonių ir viso, kas tik žemėje yra gyva, protėviu. Iš tikrųjų juos sukūrė viena iš bramanų mokslinių mokyklų. Šis įstatymų rin-kinys buvo sudaromas keletą šimtmečių. Mūsų laikus pasiekusi rinkinio redakcija parengta maždaug mūsų eros pradžioje (ii a. Pr. E. — i m. E. A. ). „manu įstaty¬mai" — ne juridinių įstatymų kodeksas. Tai nurodymų (kartais prieštaringų) rinki¬nys dievobaimingam žmogui, atliekančiam savo dharmas — visuomenines, religi¬nes ir moralines pareigas. Toliau pateikiami „manu įstatymų" straipsniai parinkti pagal tematiką. Vergovės pagrindas indijoje buvo karai, skolinė vergija, parsidavimas į vergo¬vę ir bausmės už nusikaltimus. Vergai būdavo parduodami, dovanojami, paliekami įpėdiniams. Vergovė buvo patriarchalinio pobūdžio. Į vergovę pakliūdavo ir vieti¬niai gyventojai, ir ateiviai (arijai). Bet teisinė vergų arijų padėtis buvo ypatinga: jie būdavo vergais tol, kol atidirbdavo už savo vertę (karo belaisviai) arba už skolą (skolininkai); jiems lengviau būdavo išsipirkti. Už nepilnamečio arijo pardavimą j vergovę reikėdavo mokėti baudą. Įsiskolinusio vergo padėtis pareidavo nuo to, kuriai jis priklausydavo varnai.


manu įstatymai parašyti sanskrito kalba. Šis įstatymų rin­kinys buvo sudaromas keletą šimtmečių. Pr. M. E. — i m. E. A. ). manu įstaty­mai — ne juridinių įstatymų kodeksas. Tai nurodymų (kartais prieštaringų) rinki­nys dievobaimingam žmogui, atliekančiam savo dharmas — visuomenines, religi­nes ir moralines pareigas. Toliau pateikiami manu įvarnos atsirado dėl socialinės nelygybės. Socialinę nelygybę, pasireiškusią luominiu susiskirstymu, įteisino religija. Ji atsi­spindėjo religinėje legendoje apie varnų kilmę, buvo skelbiama esanti amžinu ir ne­kintančiu dalyku.

I—. O kad pasaulis klestėtų, jis (brama) iš savo lūpų, rankų, šlaunų ir pėdų sukūrė atitinkamai bramaną, kšatriją, vaišiją ir šudrą.

X—. Bramanai, kšatrijai ir vaišijai — trys dukart gimusių varnos, o ketvirtoji, šudros — gimę vieną kartą, o penktos nėra.

Ix—. Be bramano nesiseka kšatrijui, be kšatrijo negali kles­tėti bramanas; bramanas ir kšatrijas susivieniję klesti ir šiame pa­saulyje, ir kitame.

I—. O kad visas tasai pasaulis išliktų, jis, šviesbramanų padėtis buvo išskirtinė. Nė vienoje senovės rytų šalyje žyniai nebuvo pasiekę tokios privilegijuotos padėties, kaip indijoje. Žyniai nemokėjo jokių duok­lių, mokesčių, nebuvo baudžiami kūno bausmėmis.

I—. Mokyti, nagrinėti vedas, aukoti už save ir už kitus, daly­ti ir gauti išmaldą jis (brama) pavedė bramanams.

I—. Iš gyvųjų padarų labiausiai gerbiami sudvasintieji, iš sudvasintųjų — protingieji, iš protingųjų — žmonės, iš žmonių — bramanai.

I—.

  • Istorija Esė
  • 2010 m.
  • 2 puslapiai (1476 žodžiai)
  • Istorijos esė
  • Microsoft Word 12 KB
  • Manų įstatymai
    8 - 3 balsai (-ų)
Manų įstatymai. (2010 m. Kovo 03 d.). http://www.mokslobaze.lt/manu-istatymai.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 05 d. 10:44