Meno samprata viduramžiais Tomas Akvinietis apie grožio prigimtį


Filosofijos referatas. Meno samprata viduramžiais. Tomas Akvinietis apie grožio prigimtį.


Viduramžių mąstytojai ir menininkai perėmė Platono požiūrį į grožį, tačiau šį papildė pažiūra, kad viskas, kas yra gražu - tai Dievo sukurta. Nors vėliau ši pažiūra kiek modifikuota, teigta, kad grožis yra ne tik Dievo sukurto pasaulio savybė, bet sąsajos su Dievu išlaikytos:

Todėl nestebina, kad nuo teologijos neatsieta pažiūra į meną lėmė tai, kad buvo labiau skatinamas racionalus meno suvokimas, o ne mėgavimasis jutimais. Tačiau mėgavimasis jutimais netapatintinas su apskritai jutimų atmetimu. Jutiminiai potyriai Viduramžių mąstytojams meno suvokimui ir vertinimui turėjo didelės reikšmės.

Tomas Akvinietis grožio klausimą kėlė veikale "Summa Theologiae". Visų pirma jis laikė grožį gėriu. Taip pat teigė, kad grožį mes suvokiame protu - suprasdami grožį, mes su juo susitapatinam. O racionaliai suvokti galime tik tuos dalykus, kurie yra proporcingi, paklūsta tvarkai. Grožio pagrindą sudaro visi šie dalykai: vientisumas arba tobulumas, proporcija, aiškumas. Visų pirma grožis turi būti proporcingas, "kai daiktas atitinka pats save, savo funkciją arba savo rūšies reikalavimus" (Klivis, 2009, 42). Antai gražus žmogus yra proporcingas. Jei kokie žmogaus bruožai neproporcingi, yra riba, kai žmogus gali būti įvardijamas kaip negražus ar netgi bjaurus. Tiek pat svarbus yra vientisumas, kuris tiesiogiai susijęs su funkcijomis - antai stiklinis pjūklas neatitiks grožio kriterijų. Taip pat gražus daiktas turi būti aiškus, žmogui suvokiamas.

  • Filosofija Referatai
  • 2015 m.
  • Lietuvių
  • 6 puslapiai (1222 žodžiai)
  • Filosofijos referatai
  • Microsoft Word 13 KB
  • Meno samprata viduramžiais Tomas Akvinietis apie grožio prigimtį
    10 - 3 balsai (-ų)
Meno samprata viduramžiais Tomas Akvinietis apie grožio prigimtį. (2015 m. Spalio 19 d.). http://www.mokslobaze.lt/meno-samprata-viduramziais-tomas-akvinietis-apie-grozio-prigimti.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 05 d. 00:37