Metodinė medžiaga garsų tarimui ugdyti


Pedagogikos referatas.

Įvadas. Š ž č dž garsų tarimo trūkumai. Taisyklinga artikuliacija. Artikuliacinė mankšta. Smulkiosios motorikos lavinimo pratimai. R-r‘ garsų tarimo trūkumai. Taisyklinga R-R‘ artikuliacija. Pagrindiniai l-l‘ garsų tarimo trūkumai. Taisyklinga L-L‘ garsų artikuliacija. Garsų s, z, c, dz tarimo trūkumai. Taisyklinga šių garsų artikuliacija. Tarties lavinimo žaidimai. Literatūra.


Pasakyti savarankiškai (teisingai pasakius, uždėti ant paveikslėlio bokštelį, skrituliuką arba mozaikos detalę);

Pasidaryti paveikslėlių kopijas ir žaisti loto (dėlioti paveikslėlius vieną ant kito);

Atsakyti į klausimus pilnais sakiniais (jei gera foneminė klausa ir vaikas nepainioja garsų);

Suaugusiems sugalvoti savus klausimus, apibūdinant daikto požymius, ypatybes;

Leisti vaikams patiems užduoti klausimus (vienas kitam arba suaugusiam);

Sugalvoti žodžių su Š Ž Č DŽ garsais įvairiose žodžių vietose;

Įtvirtinant mokomą garsą sakiniuose, siūlomos tokios užduotys:

Užbaigti sakinį, pasakant tik vieną žodį (paveikslėlio pavadinimą);

Įtvirtinant skaičiuotėse, eilėraščiuose, tautosakos kūryboje, galima juos perskaityti, pasiūlant vaikui atidžiai pasiklausyti, paskui kartoti paskui suaugusįjį ir, atsižvelgiant į vaiko galimybes, pasiūlyti kai kuriuos arba visus išmokti atmintinai.

Tekstus perskaityti ir aptarti, atsakyti į klausimus pagal teksto turinį ir tik tada pasakoti savarankiškai. Iš pradžių mokytis trumpesnius, o paskui ilgesnius ir sudėtingesnius. Dirbant su mažesniais vaikais (3-4 m.), užduotis, klausimus reikia palengvinti, sakinius sutrumpinti.

Kalbinę medžiagą pateikti nuosekliai.Tik gerai įsisavinus praeitą medžiagą, pereiti prie kitos;

Atkreipti dėmesį į vaiko kalbos tempą. Tarimas pagerėja kalbant lėtai, ramiai. Svarbu išmokyti vaiką kontroliuoti savo kalbą ir ugdyti atsakingą požiūrį į kalbėjimą;

Netaisyti kitų vaiko netaisyklingai tariamų garsų. Tai bus atliekama vėliau;

Š Ž Č DŽ GARSŲ TARIMO TRŪKUMAI

Liežuvio šonai prispausti (iš vidinės pusės) prie viršutinių dantų ar kietojo gomurio ir neleidžia orui išeiti pro liežuvio šonus;

Pučiamo oro srovė eina liežuvio viduriu. Pridėjus delną prie burnos, jaučiasi šilta, stipri, plati oro srovė;

Minkštasis gomurys pakeltas ir uždaręs praėjimą į nosį;

Tariant Š‘ minkštą garsą, liežuvis praplatėja ir nežymiai pasislenka į priekį.

Ž, Ž‘ garsų artikuliacija kaip ir Š, Š‘ tik tarime dalyvauja balso stygos, o iškvepiamo oro srovė silpnesnė. Tai skardieji garsai.

Liežuvio priekinė dalis kyla prie viršutinių alveolių ir sudaro uždarumą;

Staiga pučiama oro srovė stipri, staigi ir šilta.

Garso DŽ artikuliacija tokia kaip ir Č, tačiau tarime dayvauja balso stygos. Tai skardus garsas.

Svarbiausia, kalbinės motorikos lavinimą paversti linksmu žaidimu, paskatinti vaikus ir parodyti savo pavyzdžiu, kaip atlikti vieną ar kitą pratimą.

Pūsti iš vatos gabaliuko padarytus rutuliukus ir pataikytiį vartus, t.y. tarp dviejų kubelių arba bokštelių;

Pūsti į snaiges (drugelius), iškirptas iš plono popieriaus ir pririštas prie siūlo;

Pūsti į laivelius, išlankstytus iš popieriaus;

Pratimus daryti su pertraukomis. Kiekvieną pratimą kartoti ne daugiau kaip 3-4 kartus.

Išsišiepti, kad matytųsi visi priekiniai dantys, ir tokią lūpų padėtį išlaikyti 5-8 sekundes.

Liežuvio galiuku braukti per viršutinius, o paskui per apatinius dantis iš vidaus pusės, o po to iš išorės Judesiai daromi iš vienos pusės į kitą ( valom dantukus). Apatinis žandikaulis nejuda.

Liežuvio galiuką pakaitom atremti į lūpų kampučius.

  • Pedagogika Referatai
  • 2016 m.
  • Lietuvių
  • 16 puslapių (3000 žodžių)
  • Pedagogikos referatai
  • Microsoft Word 43 KB
  • Metodinė medžiaga garsų tarimui ugdyti
    10 - 10 balsai (-ų)
Metodinė medžiaga garsų tarimui ugdyti. (2016 m. Gegužės 14 d.). http://www.mokslobaze.lt/metodine-medziaga-garsu-tarimui-ugdyti.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 10 d. 16:54