Mityba vyresnio amžiaus žmonėms


Medicinos referatas.

Įvadas. Sveikos gyvensenos ypatumai. Sveika mityba ir jos poveikis sveikatai. Fizinis aktyvumas ir sveikata. Pagyvenusių žmonių mitybos ypatumai. Senatviniai organizmo pokyčiai. Mitybos rėžimo ir vitaminų svarba. Išvados. Literatūros sąrašas.


Temos aktualumas ir problema. Lietuvoje ir daugelyje Europos šalių pagyvenusių žmonių populiacija sparčiai didėja, tai kelia socialinių, ekonominių, medicininių bei psichologinių problemų. Vienas pagrindinių XXI a. sveikatos priežiūros sistemos tikslų – sveikas senėjimas. Vyresniame amžiuje žmonių aktyvumui ir savarankiškumui problemas kelia nepakankama mityba, mažas fizinis aktyvumas, širdies ir kraujagyslių sistemos ligos, sąnarių, osteoporozės, onkologinės, lėtinės kvėpavimo ligos, protiniai sutrikimai, traumos. Tai yra dėl to, kad senstant keičiasi žmogaus fiziologiniai ir biocheminiai procesai.

Darbo tikslas yra sveikos mitybos svarba vykstant senėjimo procesui organizme.

Vadovaujantis sveikos mitybos piramidės modeliu, kasdien valgoma įvairaus maisto, gaunamos visos reikalingos maisto medžiagos, o tuo pačiu reikiamos kalorijų normos. Piramidėje pateiktos maisto produktų grupės, išdėstytos rekomenduojamo suvartojamo kiekio mažėjimo tvarka. Maisto pasirinkimo piramidės pagrindą sudaro dvi maisto augalinės kilmės produktų grupės: grūdiniai produktai, vaisiai ir daržovės. Juos siūloma valgyti daugiausiai, kelis kartus per dieną. Šios grupės maisto produktų vartojimas yra neribojimas. Taip yra todėl, kad šių grupių maisto produktų sudėtyje daugiausia kompleksinių angliavandenių, savo sudėtyje turinčių didelį krakmolo kiekį ir mažą cukraus kiekį. Vidurinė maisto grupę sudaro mėsa, žuvis, aliejai ir riešutai. Šių produktų reikia vartoti kasdien ar rečiau, bet saikingai. Mėsa, žuvis ir pieno produktai - yra gyvūninės kilmės baltymai. Baltymai, kaip žinoma, yra amino rūgščių šaltinis, svarbus organizmo augimui ir vystymuisi. Pienas ir jo produktai - baltymų ir kalcio šaltinis. Piramidės viršūnę sudaro cukrus, druska ir sviestas. Riebalų yra rekomenduojama vartoti saikingai, nes jų skaldymas itin lėtas, sotumo jausmas pasireiškia gana vėlai, o tai lemia didesnių porcijų suvalgymą. Išvadoje - valgant didelį kiekį riebalų turinčio maisto, kūno svoris didės greičiau, nei valgant didelį kiekį angliavandenių. Visuomenės sveikatos ugdymo centras ir LT Sveikatos apsaugos ministerija rekomenduoja visiškai atsisakyti sveikos mitybos piramidės viršuje esančio cukraus, nes jis neturi jokių naudingų mikroelementų. Jeigu atsisakyti neįmanoma, tai vartoti itin retai ir saikingai. Iš pateikto paveikslėlio matyti, kad rekomenduoja gerti aštuonias stiklines vandens, tai yra apie 2 litrus, bei nepamiršti fizinės veiklos. Svarbu pažymėti, kad skirtingose šalyse, pateikiamos skirtingos maisto piramidės, atsižvelgiant į nacionalinius mitybos ypatumus.

Visi išvardyti šie pokyčiai vyresniojo amžiaus žmonėms, turi įtakos mitybos būklei. Virškinimo sistema tai daugelio susirgimų rizikos faktorių indikatorius. Su kasdien valgomu maistu, išgeriamu skysčiu į organizmą patenka įvairus kiekis skirtingos kokybės maisto medžiagų, kurios gali sudaryti sąlygas patologijai.

Vyresniame amžiuje, didžiąją dalį mitybos raciono turėtų sudaryti angliavandeniai. Jie turi suteikti 60 – 75 proc. paros energijos. Angliavandenių yra kruopose, dribsniuose, duonoje, makaronuose, vaisiuose ir daržovėse. Vaisiuose ir daržovėse yra maistinių skaidulų, kurios ypač reikalingos senstant. Epidemiologinių tyrimų duomenimis, daržovių ir vaisių vartojimas apsaugo nuo išeminės širdies ligos, insulto, skrandžio, storosios žarnos vėžio, stemplės, cukrinio diabeto ir kitų ligų.Olandų mokslininkai nustatė, kad vartojant kasdien po 400g (pagal PSO rekomendacijas) vaisių ir daržovių, naujų vėžinių susirgimų dažnumą galima sumažinti 6-28 proc., mirčių nuo širdies – kraujagyslių mirčių – 6-22 procentais. PSO teigia, kad 1,7 mln. (2,8%) mirčių pasaulyje priskiriama dėl mažo daržovių ir vaisių vartojimo. Pastebėtina, kad asmenys vartojantys daug vaisių ir daržovių, rečiau serga katarakta, praranda regą.

  • Medicina Referatai
  • 2016 m.
  • Lietuvių
  • Inesa
  • 15 puslapių (3319 žodžių)
  • Profesinė mokykla
  • Medicinos referatai
  • Microsoft Word 260 KB
  • Mityba vyresnio amžiaus žmonėms
    10 - 1 balsai (-ų)
Mityba vyresnio amžiaus žmonėms. (2016 m. Gruodžio 14 d.). http://www.mokslobaze.lt/mityba-vyresnio-amziaus-zmonems.html Peržiūrėta 2017 m. Gruodžio 15 d. 17:50