Mokestinių ginčų nagrinėjimas


Teisės savarankiškas darbas. Įvadas. Mokestinių ginčų sąvoka. Mokestinių ginčų nagrinėjimo procesai. Ikiteisminė mokestinių ginčų nagrinėjimo procedūra. Teisminis mokestinių ginčų nagrinėjimo procesas. Mokestinių ginčų komisija prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės. Mokestinio ginčo šalys. Pratybų užduotis. Išvados. Literatūra.


Praktikoje mokestinių ginčų procesas yra sudėtinga struktūra, susidedanti iš kelių administracinio proceso vidinių dalių, šio proceso metu veikia mokestinius ginčus nagrinėjantis pareigūnas ir mokesčių mokėtojas. Tarp pastarųjų Lietuvoje kasmet kyla daugybė nesutarimų.

Išnagrinėti finansinių ginčų ikiteisminį ir teisminį procesą bei jo ypatybes, naudojantis Mokesčių administravimo įstatymu ir Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymu.

Taigi mokestinį ginčą galima apibūdinti kaip nesutarimą tarp mokesčio mokėtojo ir mokesčio administratoriaus dėl mokesčio įstatymo taikymo. Mokestinis ginčas, kaip ypatingas teisinis santykis, formuojasi, kai toks nesutarimas perduodamas nagrinėti įgaliotai institucijai nustatyta procesine tvarka. Mokestiniai ginčai yra savarankiškas ginčų porūšis, todėl įstatymai nustato specifinę jų nagrinėjimo tvarką. Mokestinių ginčų nagrinėjimas skirstomas į dvi dalis:

Ikiteisminis mokestinių ginčų nagrinėjimo procesas – tai mokestinių ginčų nagrinėjimas ne teismo tvarka, specialiose mokestinių ginčų nagrinėjimo institucijose. Teorijoje ir praktikoje vyrauja įvairių nuomonių dėl ikiteisminės mokestinių ginčų nagrinėjimo tvarkos reikalingumo. „Pagrindinis ikiteisminio mokestinių ginčų nagrinėjimo principas – kvalifikuotas, operatyvus, nuodugniomis, specialios srities žiniomis ir patirtimi paremtas ginčų, kylančių iš mokestinių – teisinių santykių, aplinkybių nustatymas ir įvertinimas.

Visų pirma reikėtų pabrėžti, kad mokestiniai ginčai yra vieni iš ginčų rūšių, kurioms įstatymais nustatyta privaloma ikiteisminė nagrinėjimo procedūra, reiškianti, kad mokestiniai ginčai negali būti nagrinėjami teisme, kol privalomai neišnagrinėjami ikiteismine tvarka.

Visi mokestiniai ginčai yra nagrinėjami Vilniaus apygardos administraciniame teisme, nes tai yra išimtinė šio teismo kompetencija. Šioje teisminėje institucijoje mokestinis ginčas nagrinėjamas pagal bendruosius administracinių bylų teisminio nagrinėjimo principus.

•Bylos nagrinėjimas teisme vyksta pagal Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo XII skirsnį.

•Bylos sprendimo vykdymas yra reglamentuojamas pagal Lietuvos Respublikos Administracinių Bylų teisenos įstatymo XIII skirsnį, 97 straipsnį:

Taigi Vilniaus apygardos administracinis teismas, išnagrinėjęs mokestinį ginčą bei visą su juo susijusią ikiteisminio nagrinėjimo medžiagą, priima atitinkamą sprendimą. Jeigu nei viena iš šalių neskundžia teismo priimto sprendimo, tai mokestinis ginčas baigiasi įsiteisėjus priimtam sprendimui. Tačiau jeigu mokesčių mokėtojas ar mokesčių administratorius apskundė nepalankų sprendimą, nes jų netenkina priimtasis sprendimas, tai paskutinė instancija, nagrinėjanti mokestinius ginčus, yra Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas, kurio priimtas sprendimas yra galutinis ir neskundžiamas. Apygardų administracinių teismų sprendimai, priimti nagrinėjant bylas pirmąja instancija, apeliacine tvarka per keturiolika dienų nuo sprendimo paskelbimo gali būti skundžiami Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui. Šiuo atveju, Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui priėmus sprendimą, mokestinio ginčo procesas baigiasi nepriklausomai nuo priimto sprendimo. Apeliacinio skundo priėmimo klausimą sprendžia teismo pirmininkas ar teisėjas ne vėliau kaip per tris dienas nuo jo pateikimo pirmosios instancijos teismui, o kai skundas paduodamas apeliacinės instancijos teismui, – per tris dienas, kai išreikalaujama administracinė byla. Pagal Administracinių bylų teisenos įstatymo 140 straipsnį, Apeliacinės instancijos teismas, išnagrinėjęs bylą, turi teisę:

Skirtingai nei ikiteisminėse mokestinių ginčų nagrinėjimo institucijose, mokestiniai ginčai teisme nagrinėjami tik sumokėjus žyminį mokestį. Tai dar viena priežastis, kuri turėtų paskatinti mokesčių mokėtoją apsiriboti mokestinio ginčo nagrinėjimu ikiteisminėse mokestinių ginčų nagrinėjimo institucijose.

Visas mokestinio ginčo nagrinėjimas teisme susideda iš trijų stadijų: 1) pasiruošimas bylos nagrinėjimui 2) bylos nagrinėjimas teisme 3) sprendimo priėmimas.

Mokestinių ginčų nagrinėjimas. (2015 m. Balandžio 23 d.). http://www.mokslobaze.lt/mokestiniu-gincu-nagrinejimas.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 06 d. 12:16