Monopolija Lietuvoje


Lesto monopolija. Naturalios monopolijos lietuvoje. Monopoliju susidarymo priezastys. Naturali monopolija. Naturali monopolija lietuvoje. Monopolijos lietuvoje. Lesto praktikos ataskaita. Ab lesto praktikos ataskaita. Monopolijų atsiradimo priežastys. Monopolija lietuvoje referatas.

Vadybos kursinis darbas. Įvadas. Monopolija. Monopolijos atsiradimo priežastys. Natūrali monopolija. Natūrali monopolija lietuvoje. Antimonopoliniai įstatymai. Antimonopoliniai įstatymai lietuvoje. Monopolijos elgesys. Monopolija darbo rinkoje. Tobula konkurencija darbo rinkoje. Netobula konkurencija darbo rinkoje. Praktinė dalis. Ab “lietuvos geležinkeliai“. Ab “teo lt“. Ab “lesto“. Išvados. Literatūra.


Monopolija – tai rinkos sandara, kai šakoje yra tik viena firma. Firma esanti viena rinkoje, labai retai kada paklūsta jos nustatytai kainai. Firma greitai suvokia savo įtaką rinkos kainai ir pasirinks tokį kainos ir kiekio derinį, kad gautų kuo didesnį pelną. Tokia rinkos sandara yra priešingybė tobulai konkurencijai, kai rinkoje yra daug įmonių ir nei viena jų negali pakeisti previenas iš kraštutinių rinkos struktūros modelių yra tobula konkurencija, pagrindinis šio modulio skiriamasis bruožas – daug smulkių firmų, iš kurių nei viena neturi įtakos kainai, kitas kraštutinumas – monopolija (graikų kalbos kilmės žodis susidedantis iš dviejų dalių monos reiškia vienintelis , o poleo – parduoti ) su vieninteliu pardavėju. Tokiu atveju, kai rinkoje yra tik viena firma, ji turi įtakos rinkos kainai bei gali reguliuoti gaminamos produkcijos kiekį, kuris maksimizuoja jos pelną. Tačiau negalima sakyti, kad ji visiškai laisvai nusistato produkcijos kainą ir pasirenka gamybos apimtis, yra ribojantis veiksnys, tai paklausa. Kaip pavyzdį galima pateikti tokį atvejį, jeigu monopolija nustatys aukštą kainą, tai vartotojai galės nupirkti tik ribotą produkto ar paslaugos kiekį. Kitu atveju gali būti taip, kad monopolistas pasirenka kiekį, o vartotojai nusprendžiaekonomikoje nurodomos keturios pagrindinės priežastys, kurių dėka rinkoje susikuria monopolija. Nors skirtingi autoriai pateikia skirtingus apibrėžimus, bet jų esmė išlieka tokia pati.

Monopolija atsiranda kontroliuojant tam tikrus išteklius Viena firma gali būti kokio nors gamybinio išteklio svarbiausiu savininku. Pavyzdžiui galima paminėti kompaniją alcoa , kuri kontroliavo boksitų pasiūlą ir tai jei sudarė sąlygas susikurti monopoliją aliuminio rinkoje prieš antrąjį pasaulinį karą. Kitu atveju gali būti patento turėjimas. Tai garantuoja patento turėtojui išimtinę teisę kontroliuoti naują produktą ar procesą tam tikrą laiką, patentai dažniausiai suteikiami tam, kad būtų skatinami moksliniai tyrimai ir kad išradėjams būtų pakankamai atlyginta už jų darbo rezultatus. Kitos firmos norėdamos patekti į rinką susiduria su dideliais sunkumais ne vien tik kaštų prasme, bet gali susilaukti ir teisminių nuosprendžių. Pavyzdžiui 1985 metais kodak firmai buvo pateiktas kaltinimas dėl polariod firmai išduotų patentų pažeidimo, pradėjus veikti teismo nuosprendžiui kodak turėjo nutraukti tam tikros rūšies fotoaparatų ir jiems skirtų juostelių gamybą ir platinimą, o ši produkcija tuo metu užemė 25 procentus rinkos.

įteisinta monopolija.

Monopolija Lietuvoje. (2011 m. Birželio 20 d.). http://www.mokslobaze.lt/monopolija-lietuvoje.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 03 d. 13:48