Monopolija projektas


Ekonomikos skaidrės.

Monopolija. Kas yra monopolija. Monopolijos palyginimas rinkų kontekste. Monopolija Lietuvoje. Monopolijos rinkos požymiai. Monopolijos atsiradimo priežastys. Gryna monopolija. Įėjimo į monopoliją kliūtys. Monopolisto ekonominiai sprendimai. Monopolinės kainodaros ypatybės diskriminavimas kainomis. Diskriminavimo laipsniai. Diskriminavimo būtinumas. Monopolijos neefektyvumas. Monopolijos reguliavimo metodai. Išvados. Literatūra.


Kas yra monopolija Monopolijos palyginimas rinkų kontekste Monopolija Lietuvoje Monopolijos rinkos požymiai Monopolijos atsiradimo priežastys Gryna monopolija Įėjimo į rinką kliūtys Monopolisto ekonominiai sprendimai Monopolijos produkcijos paklausa ir monopolijos pajamos Monopolinės kainodaros ypatybės: diskriminavimas kainomis Monopolijos neefektyvumas Monopolijos reguliavimo metodai Išvados Literatūra.

Monopolija yra antras kraštutinis rinkos struktūros atvejis po tobulos konkurencijos; Ji yra vienintelė pardavėja, kuri kontroliuoja visą rinką; Produktas yra unikalus, jis neturi gerų pakaitalų. Monopolija gali kontroliuoti prekės, kurią ji parduoda rinkoje, kainą; Įėjimas į šaką yra beveik neįmanomas.

Įteisinta (legalizuota monopolija). Kartais yra draudžiama daugiau nei vienai firmai pardavinėti tam tikrą produktą. Pavyzdžiui, viešajame transporte aptarnauti keleivius.

Grynos monopolijos egzistavimo prielaida yra ta, kad produktams nėra artimų substitutų. Nesant substitutų monopolija įgyja didesnę rinkos galią, leidžiančią didinti kainas ir gauti ekonominį pelną.

Todėl monopolistas maksimizuoja pelną, pasirinkdamas tokią gamybos apimtį, kuriai esant MC = MR Ribinės pajamos = Ribinės išlaidos MR>MC pelnas didėja, MR=MC pelnas yra maksimalus MR

Diskriminavimas kainomis yra prekės pardavimas daugiau nei viena kaina, kai kainų skirtumai nepagrįsti kaštų skirtumu. Taigi diskriminuojama kainomis ir siekiama gauti didesnį monopolinį pelną.

Antrojo laipsnio disponavimas. Kai tas pats vartotojas moka skirtingą kainą už skirtingą prekių skaičių. Tai būna naudojant kainų nuolaidas perkant didesnį prekių kiekį.

Trečiojo laipsnio diskriminavimas. Kai prekės parduodamos skirtingomis kainomis skirtingoms vartotojų grupėms.

Monopolininkui diskriminavimas ypač reikalingas, jeigu paklausos kreivė yra žemiau jo vidutinių bendrųjų kaštų kreivės, nes tuomet monopolininkas diskriminuodamas kainomis gali padidinti pajamas ir išvengti nuostolių.

Mokesčių politika. Mokesčiai leidžia rinką reguliuoti keliais būdais: apmokestinti kiekvieną prekės vienetą, įvesti vienkartinį mokestį arba apmokestinti pelną. Kainų kontrolė. Valdžios institucijos gali nustatyti tokį maksimalų kainų lygį, kad būtų užtikrintos ir mažesnės kainos, ir didesnė gamybos apimtis nei tai būtų įmanoma taikant mokesčių politiką.

Monopolinė rinka yra priešinga tobulosios konkurencijos rinkai; Grynoji monopolija egzistuoja kai rinkoje yra vienintelis kurios nors pakaitalų neturinčios prekės pardavėjas ir yra sukurtos kliūtys įeiti į monopolinę rinką; Maksimalų pelną įmonė gauna, kai gamina tiek, kad gamybos apimtis tenkina ribinių pajamų ir ribinių kaštų lygybės sąlygą; Monopolija gauna naudos iš kainų diskriminacijos tada, jei vartotojus galima suskirstyti į grupes.

Jolanta Pauksnienė, Aušra Liučvaitė. (2009). Mikroekonomika. Mokomoji knyga. VGTU leidykla TECHNIKA. Igoris Panovas. (2013). Mikroekonomika. Vadovėlis. Vilnius. Aušra Rastėnienė. (2005). Mikroekonomika. Paskaitų ciklas. Antras papildymas ir pataisytas leidimas. VVA Vilnius. S. Zaicevas. (1992). Monopolitinė rinka.

  • Ekonomika Skaidrės
  • 2017 m.
  • Lietuvių
  • Toma
  • 25 puslapiai (921 žodis)
  • Universitetas
  • Ekonomikos skaidrės
  • MS PowerPoint 240 KB
  • Monopolija projektas
    10 - 1 balsai (-ų)
Monopolija projektas . (2017 m. Spalio 26 d.). http://www.mokslobaze.lt/monopolija-projektas.html Peržiūrėta 2018 m. Sausio 21 d. 20:38