Monopolijos formavimosi ypatybės


Monopolijos veikimas lietuvoje. Monopolijos reguliavimo budai lietuvoje. Monopoliju formavimasis lietuvoje. Monopolijos pasekmės monopolijos reguliavimas. Monopolijos reguliavimas. Monopolijas veikimas. Monopolinez rinkos formavimosi ypatybes. Monopolija referatas. Isskirtines teises monopolijoje. Monopolijos formavimasis.

Ekonomikos referatas. Monopolijos formavimosi įpatybės. Kainų diskriminacija monopolijos sąlygomis. Monopolijos valstybiniai reguliavimo būdai. Licencijos ir jų išdavimo tvarka. Privalomi mokėjimai – mokesčiai. Kainų reguliavimas. Natūraliųjų monopolijų reguliavimas.


Vienas kraštutinis rinkos struktūros atvejis ir visiška priešingybė tobulai konkurencijai – monopolija. Tai toks rinkos sandaros tipas, kai yra vienintelis prekių, neturinčių artimų pakaitų, pardavėjas (gr. ’’monos’’ – ‘’vienintelis’’, ‘’poleo’’ – ‘’parduoti’’). Realiame gyvenime yra labai mažai produktų, kurie neturi pakaitalų. Gali būti vienintelė elektros energijos pardavėja regione, tačiau energija naudojama įvairiems tikslams, turi pakaitalų ir vienas iš jų – anglis. Taigi galima teigti, kad grynosios monopolijos yra labai retas reiškinys - abstrakcija.

Doc. Violeta pukelienė aptaria keturias pagrindines įėjimo į monopolinę rinką ir išsilaikymo joje kliūtis.

Išskirtinės teisės, gaunamos iš vyriausybės. Vyriausybė, suteikdama firmoms vienintelio pardavėjo statusą, suformuoja kliūtį kitoms firmoms (licencijos, subsidijos). Daugeliu atvejų vyriausybė pati atstovauja monopolijoms (pašto paslaugos, alkoholinių gėrimų pardavimas, valstybinių loterijų organizavimas).

Patentai ir autorinė teisės. Tai garantuoja naujų produktų kūrėjams ar literatūros ir meno kūrinių autoriams išskirtines teiss. Patentai gali būti išduodami ir gamybos technologojoms. Patentai garantuoja išradėjui monopolinę padėtį patento veikimo metu ir tik ribotą laikotarpį. Kao baigiasi patento vaikimo laikas, įėjimo į šaka kliūtis dingsta. Kada kokia nors firma įsibrauna į rinką, pažeissvarbiausių žaliavų šaltinių nuosavybė. Monopolija gali išsilaikyti, jeigu ji turi ar valdo viss žaliavas, reikalingas produkto gamybai (‘’aluminum company of america’’ alcoa iki ii pasaulinio karo kontroliavo visus boksitų šaltinius). Firmos, kurios turi technologinių paslapčių, taip pat yra monopolininkės, jeigu kitos firmos negali pagaminti tokio pat produkto (coca-cola).

Didelės monopolinės gamybos maži kaštai. Labai didelių firmų kaštų pranašumai gali leisti vienai firmai, aptarnaujančiai visą rinką, gaminti produkciją su mažesniais kaštais, nei tai būtų galima daryti, jeigu rinką aptarnautų du ar daugiau pardavėjų. Tai padeda firmoms įtvirtinti monopolinę galią, bei tapti klūtimi kitoms firmoms, norinčioms įeiti į šią rinką. Monopolija, norėdama apsaugoti savo rinką, gali nustatyti santykiškai mažas kainas, kurios bus ‘’nepasiekiamos’’ kitoms firmoms.

Remigijus šimašius llri ekstertas pastebi, kad monopolijomis nedera vadinti įmonių, kurios yra dominuojančios ir sėkmingai dirbančios savo srities įmonės užsitarnavusios lyderio poziciją tik savo geru darbu.

  • Ekonomika Referatai
  • 2011 m.
  • 20 puslapių (4214 žodžių)
  • Ekonomikos referatai
  • Microsoft Word 28 KB
  • Monopolijos formavimosi ypatybės
    10 - 2 balsai (-ų)
Monopolijos formavimosi ypatybės. (2011 m. Birželio 22 d.). http://www.mokslobaze.lt/monopolijos-formavimosi-ypatybes.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 08 d. 00:29