Monopolinė konkurencija - samprata, pagrindiniai bruožai ir veiklos ypatumai bei ekonominis efektyvumas


Ekonomikos referatas.

Įvadas. Monopolinė konkurencija samprata. Monopolinės konkurencijos rinka ir jos požymiai. Monopolinės konkurencinės rinkos veiklos ypatumai. Monopolinės konkurencinės rinkos bruožai. Monopolinės konkurencinės rinkos neigiamos savybės. Efektyvumas. Pavyzdžiai. Konkurentai. Kaštai. Ribiniai kaštai. Vidutiniai kaštai. Bendrieji kaštai. Pelnas. Trumpalaikis. Ekonominis pelnas. Ilgalaikis. Literatūra.


Monopolinė konkurencija tai tokia rinkos padėtis, kai daugelis įmonių gamina labai panašią produkciją. Visų šalių ekonomikoje vyrauja netobula konkurencija.

Monopolistinės konkurencijos tipas yra plačiai naudojamas, kadangi kaip buvo minėta iėjimo ir išėjimo barjerų nėra, rinką sudaro daug įvairių gamintojų ir vartotojų. Galima sakyti kad kiekvienas gamintojas yra monopolistas savo gaminamos prekės atžvilgiu, tačiau verta pabrėžti, kad kitų gamintojų prekės skiriasi daugiausiai tik kokybe.

Firmos dažniausiai gamina kai P>MC, tuomet ištekliai nėra tinkamai paskirtomi, kad nesudaro pakankamo efektyvumo.

Taip pat atsižvelgiant į lengvai įveikiamus įėjimo į rinkos barjerus, kai gaunamas aukštas pelnas įeina daugiau įmonių, kai tuo tarpu individualių įmonių pakausa mažėja t.y. mažėja ir pelnas. (kreivė tampa elastinga). Atitinkamai kai įmonės palieką rinką, individualių įmonių paklausą ir pelnas didėja (kreivė mažiau elastinga).

Dėl didelio įmonių skaičiaus rinkoje, produktai parduodami mažiausia įmanoma kaina, tačiau galiausiai tai gali atnešti neigiamą pelną.

Kai tipinėje rinkoje kaina nustatoma pagal kokybė, tai monpolistinės konkurencijos rinkoje kaina siekiama nustatyti aukštesnę negu ribinės pajamos (Marginal Revenue).

Auksčau esančiame grafike matome, įvairių gaiviųjų gėrimų užimamas vietas rinkoje. Kiekvienas iš jų yra unikalus ir išsiskiriantis, tiek kokybe, tiek pakuote, nors skonis visų pakankamai panašus. Tačiau orientuodamiesi į tą pačia rinkos dalį tapusavyje jie privalo varžytois dėl didesnės apyvartos. Matome, jog populiariausias gaivusis gėrimas yra Coca-Cola , antras, užimantis 20% rinkos yra energetinis gėrimas Redbull. Mountain Dew ir Pepsis dalinasi trečią vietą rinkoje.

Šis rinkos tipas yra būtent toks ,kur konkurentų gausa užima visą rinką. Konkuruodami dėl didesnės rinkos dalies, gamintojai naudoja reklamas, įdomesnes , suteikiančias unikalumo pakuotes, prekėms kurios iš esmės yra vienodos.

Pagal matoma paveikslėti (Pav 1 Ribiniai kaštai), galime pamatyti tendencija jog, kreivė produkcijos kiekiui didejant slenka žemin, tai rodo jog iki tam tikro taško vieno produkto pagaminamo kaštų suma mažėja, bet veliau kyla į viršų.

Kaip pavyzdys būtų duonos kepyklos kurios maksimaliai išnaudoja savo turimas žaliavas, kai gamina mažesnė partija žaliavos išnaudojamos maksnimaliau ir kaštai mažėja, bet pradedant masinę gamyba žaliavų sąnaudos gali padidėti dėl atsirandančio vis didesnio atliekų skaičiaus kurios nepanaudojamos efektyviai.

AC- vidutiniai kaštai Q – produkcijos kiekis TC – bendrieji kaštai

Didėjant gamybos kiekiui bendrieji kaštai didėja , į juos įtraukiamos visos sąnaudos kaip:

MR – ribinės pajamos MC – ribinės išlaidos AR – vidutinės pajamos AC – vidutinės išlaidos Q - kiekis

Trumpalaikė monopolinės konkurencijos įmonės pusiausvyra. Įmonė maksimaliai padidina savo pelną ir pagamina kiekį, kai įmonės ribinės pajamos (MR) yra lygios jos ribinėms išlaidoms (MC). Įmonė gali rinkti kainą pagal vidutinę pajamų (AR) kreivę. Skirtumas tarp įmonės vidutinių pajamų ir vidutinių išlaidų, padaugintos iš parduodamo kiekio (Q), suteikia bendrą pelną. [3]

  • Ekonomika Referatai
  • 2017 m.
  • Lietuvių
  • Mindaugas
  • 21 puslapis (2652 žodžiai)
  • Universitetas
  • Ekonomikos referatai
  • Microsoft Word 510 KB
  • Monopolinė konkurencija - samprata, pagrindiniai bruožai ir veiklos ypatumai bei ekonominis efektyvumas
    10 - 2 balsai (-ų)
Monopolinė konkurencija - samprata, pagrindiniai bruožai ir veiklos ypatumai bei ekonominis efektyvumas. (2017 m. Gruodžio 06 d.). http://www.mokslobaze.lt/monopoline-konkurencija-samprata-pagrindiniai-bruozai-ir-veiklos-ypatumai-bei-ekonominis-efektyvumas.html Peržiūrėta 2017 m. Gruodžio 15 d. 17:40