Monopolinės konkurencijos rinkos požymiai


Monopolijos pozymiai. Monopolijos konkurencijos. Monopolinės rinkos pusiausvyra.. Tobulosios konkurencijos rinkos pozymiai. Monopoline konkurencija firmos ilguoju laikotarpiu. Tobulosios konkurencijos rinkos vertinimas. Konkurencines monopolijos elgsenos. Monopolinės konkurencijos rinkos galia. Monopolija lietuvoje referatas. Monopolines konkurencijos rinka ir pozymiai.

Ekonomikos referatas. Įvadas. Gryna monopolija. Rinkos monopolizavimo veiksniai. Monopolijos kaina ir gamybos apimtis trumpuoju laikotarpiu. Monopolijos paklausos kreivė. Monopolijos pajamos. Ryšys tarp bendrųjų pajamų, ribinių pajamų ir paklausos elastingumo. Monopolinės rinkos pusiausvyra. Monopolinės galios matavimas. Išvados. Literatūros sąrašas ir kiti informacijos šaltiniai.


Monopolija ir tobula konkurencija yra visiškai priešingos rinkos struktūros. Žodis monopolija yra kilęs iš graikišku žodžių mono ir polio , kuris reiškia pardavėjas . Taigi monopolija yra tokia rinkos struktūra, kai kurioje nors praminės arba paslaugų šakoje yra vienintelis prekių ar paslaugų pardavėjas. Monopolija yra nebūtinai tokio didelės įmonės, kaip mažeikių naftos perdirbimo kombinatas, Lietuvos telekomas , bet ir vienintelis viešbutis mažajame miestelyje, vienintelė firma, tiekianti šaltą ir karštą vandenį. Iš to matyti, kad daug kur susiduriame su vieninteliu tam tikrų prekių arba paslaugų tiekėju, kuris turi rinkos galią, leidžiančią jam kontroliuoti pasiūlos apimtį ir kainas. Monopolijos gali siekti maksimalaus pelno be jokio nerimo, kad kita firma įeis į šią šaką ir atsiras naujų pardavėjų. Esant vienam pardavėjui, pirkėjai priversti mokėti didesnes kainas, palyginti su tuo atvejų, kai rinkoje yra keli ar daug tarpusavyje konkuruojančių pardavėjų. Firmos, kurios kontroliuoja įėjimą į rinką, gali kontroliuoti prekių kainas ir pasiūlos apimtį, neleisdamos prekių kainoms sumažėti iki vidutinių bendrųjų kaštų žemiausio lygio ilguoju laikotarpiu, kaip kad yra grynos konkurencijos rinkoje. Dėl to monopolija gaugryna monopolija yra pramonės arba kitos ūkinės veiklos sferos šaka, kurioje gamybos apimtį kontroliuoja vienas gamintojas, taigi ir vienas pardavėjas, ir kurioje nėra artimų substitutų bei praktiškai negalimas naujų firmų įėjimas į šaką dėl labai aukštų įėjimo barjerų.

Kaip tobulos konkurencijos rinkos struktūra, taip ir grynos monopolijos rinkos struktūra yra kraštutiniai rinkos struktūrų poliai. Ji atsirado seniai, kai europos monarchai turėjo išimtinę teisę gaminti tam tikrą produkciją arba užsiimti kita ūkine veikla.

Monopolija gali susidaryti ir keletas susijungusių pardavėjų, veikiančių kaip vienas pardavėjas. Tai dažnai vakarų šalyse pasitaikantis reiškinys. Tokios pardavėjų asociacijos vadinamos karteliais. Kartelis nėra gryna monopolija, tačiau pastarosios analizė tinka ir karteliui, nors kartelis turi ir tam tikrų ypatybių. Lygiai taip pat monopolija nebūtinai turi vieną gamyklą; gali būti jų ir keletas. Taigi daugiagamyklinė arba daugiaįmoninė monopolija, kurios analizė taip pat turi tam tikrų ypatybių.

Grynos monopolijos egzistavimo prielaida yra ta, kad jos produktams nėra artimų substitutų. Tai apsaugo monopoliją nuo konkurentų. Pavyzdžiui, jei gyventojams tiekia elektros energiją vienas pardavėjas, tai ji, naudojama apšvietimui, neturi tinkamų substitutų.

  • Ekonomika Referatai
  • 2011 m.
  • 14 puslapių (2952 žodžiai)
  • Universitetas
  • Ekonomikos referatai
  • Microsoft Word 38 KB
  • Monopolinės konkurencijos rinkos požymiai
    10 - 1 balsai (-ų)
Monopolinės konkurencijos rinkos požymiai. (2011 m. Birželio 22 d.). http://www.mokslobaze.lt/monopolines-konkurencijos-rinkos-pozymiai.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 09 d. 00:15