Muzikos istorijos konspektas


Muzikos konspektas.

Muzikos istorija epochos antika. Naujieji laikai. Viduramžiai būdinga. Renesansas būdinga. Florencijoje pastatoma oji opera. Perio “ Dafnė ”. Renesanso epochos charakteristika Motetai. Orlando di Laso Dž. Palestrina BAROKAS įmantrus , neįprastas , puošnus , keistas Būdinga. Baroko epochos žanrai Oratorija melstis. Kantata dainuoti. Siuita eilė , seka. Koncertas rungtyniauti. Tokata prisilietimas. Fuga bėgimas. Operos muzikiniai numeriai Uvertiūra. Įvairios sudeties ansambliai. Baroke susiformavusios kūrinių muzikos formos Variacijos. Trijų dalių. Baroko žymiausi kompozitoriai Johanas Sebastianas Bachas. Georgas Fridrychas Hendelis. Antonijus Vivaldis. Rokoko stilius Itin , puošni , grakšti , lengva , manieringa ,. Melodinga. Šiuo laikotarpiu garsėja. Bacho sūnų muzika , prancūzų klavesinistų muzika. Tame tarpe ir. Kupereno “ Javų pjovėjai ”. KLASICIZMAS geriausias , tobuliausias Klasicizmo bruožai muzikoje. Simfoninis orkestras. Jozefas Haidnas. Somfoninio orkestro tėvu. Simfoninį orkestrą sudaro 4 instrumentų šeimos Styginiai. Mediniai pučiamieji. Variniai pučiamieji. Kamerinis orkestras kambarinis. Klarnetas ir fortepijonas. Simfonijos , sonatos , styginio kvarteto , koncerto. Temų vystymas. Simfonijos , sonatos , kvartetai , koncertai. Dalis allegro. Dalis andante. Dalis menuetas. Dalis finalas. Sonatos formos struktūra Įžanga Ekspozicija. Temų perdirbimas. Klasikinė harmonija. Žymiausi kompozitoriai. Jozefas Haidnas austras – išgyvenęs komp. Dirbo kunigaikščio Esterhazio rūmuose. Instrumentinė muzika. Volfgangas Amadėjus Mocartas austras. Opera “ Figaro vedybos ”. “ Rekviem ”. Mišių dalys KYRIE ELEISON – viešpatie pasigailėk. GLORIA – garbė Dievui aukštybėse. CREDO – tikiu į Dievą Tėvą. SANCTUS – Šventas Viešpats Dievas. Agnus dei – dievo avinėli.


Greta polifoninio daugiabalsumo susiformuoja homofoninis stilius ir oratorijos, kantatos, siuitos, koncertai, preliudijos, tokatos ir fugos žanrai.

Furmuojasi dabartinė natų rašymo sistema.

Tobuliausia imitacinės polifonijos forma yra fuga. Taip pat jai priklauso kanonai ir aukštaičių trejinės sutartinės.

Baroko pagr. Instrumentas – klavesinas.

Tobuliausias imitacinės polifonijos forma yra fuga. Taip pat jai priklauso kanonai ir aukštaičių trejinės sutartinės.

Oratorija (melstis) - tai didelis, vokalinis – instrumentinis kūrinys orkestrui, chorui, solistam. Šis kūrinys yra artimas operai, tačiau pritaikytas koncertiniam atlikimui. Rašomas mitologine, religine, herojine, istorine tematika.

Oratorijų meistras – Georgas Fridrychas Hendelis. Oratorijoje “Mesijas” pasakojamas biblijinė Jėzaus Kristaus gyvenimo istorija.

Kantata (dainuoti) – kam nors pagerbti skirtas kelių dalių koncertinis kūrinys. Jį atlieka orkestras, choras, solistai (duetai, tercetai, kvartetai).

Kantatos kuriamos svarbiems įvikiams, jubiliejams paminėti.

J.S.Bachas (polifonijų karalius) jų sukūrė virš 30.

Siuita (eilė, seka) – tai muzikos kūrinys, sudarytas iš nedidelių, savarankiškų ir tarpusavy kontrastuojančių pjesių (dainėlių). Visas jas vienija bandra kūrinio tema. Senovinę siuitą sudaro įvairūs šokiai: alemanda, kuranta, sarabanda, žiga. Prie jų buvo klijuojami kiti šokiai, pvz.: menuetas, pasakalija.

Koncertas (rungtyniauti) – tai 3 dalių, didelės apimties kūrinys solo instrumentui ir orkestrui ir simfoniniu orkestru. Pradininkas – A. Vivaldis.

Baroko laikotarpiu orkestras (toks orkestras vadindavosi concerto grosso – didysis) buvo dalinamas į dvi grupes ir jos tarpusavy tarsi lenktyniaudavo – grodavo pakaitomis. Grojimas kartu buvo vadinamas tutti.

Tokata (prisilietimas) – virtuozinė pjesė vargonam ar fortepijonui. Ši homofoninė pjesė buvo rašoma prieš fugą.

Preliudija – tai laisvos formos, improvizacinio, homofoninio pobūdžio kūrinys, rašomas prieš fugą. Būna ir savarankiška.

Fuga (bėgimas) – tai imitacinės polifonijos žanras, kuriame visi balsai imituoja pagrindinę melodiją.

Opera – sceninis, muzikinis, draminis veikalas, kuriame jungiama instrumentinė – vokalinė muzika, vaidyba, scenografija, šokis. Opera daloma į veikslus ir paveikslus.

Uvertiūra – orkestrinė įžanga, nuteikianti spektakliui. Joje praskamba pagrindinės operos muzikinės temos. Todėl dažniausiai šį numerį kompozitorius kuria paskutinį.

Arija – pagrindinių operos veikėjų monologas. James atsiskleidžia solisto charakteris, mintys jausmai.

Kavatina – arija, kurią atlieka solistas tą kartą pasirodęs scenoje.

Rečitatyvas – kalbinės intonacijos. Dažnai būna prieš ariją (susijaudinimui, pykčiui, nustebimui ar kitiems jausmams nusakyti).

Įvairios sudeties ansambliai – duetai, tercetai, kvartetai.

Choras – atlieka masių vaidmenį.

Kartais, prieš operą būna prologas – literatūrinė įžanga. Taip vadinasi įžanga balete. Epilogas – pabaiga/apibendrinimas. Taip vadinasi baleto ir oratorijos pabaiga.

Populiaria tampa instrumentinė muzika: styginių instrumentų ir kameriniai orkestrai (jų pagrindą sudaro styginiai instr. + keletas pučiamųjų(fleitos, klarnetai, obojai)).

Tuo metu Italijoje, Kremonoje gyveno itin garsūs styginių instrumentų meistrai. Tai A. Stradivarijus, Amačių ir Gvarnerių šeimos.

Vėlyvasis baroko laikotarpis (XVlll a. pradžia) dar vadinamas ROKOKO (kriauklė) – XVlll a. pradžia ir GALANTIŠKUOJU (XVlll a. vidurys)

Jai būdinga itin, puošni, grakšti, lengva, manieringa, l. melodinga Muzika. Koncertuojama nedidelėse, porcelianu, skulptūromis ir brangakmeniais puoštuose salėse. Itin puošiami klavesinai.

Šiuo laikotarpiu garsėja J.S. Bacho sūnų muzika, prancūzų klavesinistų muzika. Tame tarpe ir F. Kupereno “Javų pjovėjai”.

Baroko laikotarpiu Lietuvoje muzikinį gyvenimą rėmė iš Švedijos kilę didieji Lietuvos kunigaikščiai ir Lenkijos karaliai Zigmantas ir Vladislavas Vazos.

Lietuvoje veikė chorinės ir instrumentinės kapelos.

Atvykdavo klajojantys artistai, muzikantai, operų trupės.

1626 m. (praėjus 30 metų po J. Perio Dafnės pasirodymo florencijoje) Vilniuje pastatyta M.Skakio opera “Elenos pagrobimas”

  • Muzika Konspektai
  • 2016 m.
  • Lietuvių
  • 19 puslapių (3505 žodžiai)
  • Muzikos konspektai
  • Microsoft Word 127 KB
  • Muzikos istorijos konspektas
    10 - 8 balsai (-ų)
Muzikos istorijos konspektas. (2016 m. Vasario 11 d.). http://www.mokslobaze.lt/muzikos-istorijos-konspektas.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 08 d. 16:29