Norvegijos sveikatos priežiūros sistemos analizė


Viešojo administravimo kursinis darbas.

Įvadas. Sveikatos politika. Nelygybė sveikatos srityje. Centrinės sveikatos sistemos valdymas. Sveikatos priežiūros sistema. Sveikatos priežiūros sistemos organizacinė struktūra. Išlaidos sveikatos priežiūrai. Visuomenės sveikatos ir sveikos gyvensenos vaidmuo norvegijos sveikatos politikoje. Sveika gyvensena. Visuomenės sveikatos situacijos analizė. Norvegijos sveikatos priežiūros sistemai įtakos turinčių veiksnių Analizė. Norvegijos sveikatos priežiūros sistemos privalumai. Norvegijos sveikatos priežiūros sistemos trūkumai. Išvados. Literatūra.


Šio darbo tikslas apžvelgti sveikatos politiką ir valdymą Norvegijoje, išryškinti sveikatos priežiūros sistemos privalomus bei identifikuoti pagrindinius trūkumus.

Darbe taikyti tyrimo metodai. Siekiant darbo tikslo ir iškeltų uždavinių įgyvendinimo, buvo naudojamas literatūros ir dokumentų analizės metodas. Darbe analizuoti teisiniai dokumentai kuriais Norvegija vykdydama savo sveikatos priežiūros politika vadovaujasi taip pat uždaviniai ir strateginiai tikslai, kuriuos kelia Pasaulio sveikatos organizacijos.

Siekiant atskleisti faktines realijas pasitelkta statistinė informacija. Sudarinėjant statistinės medžiagos, apibūdinančias visuomenės sveikatos, sveikos gyvensenos, sveikatos situacijos analizę, pagrindinė medžiaga yra panaudota iš Europos Sąjungos statistikos duomenų bazės Eurostat. Taip pat nemažai buvo remtasi European Observatory on HEALTH System and Policy šaltinių duomenimis, bei leidiniais, kuriuose buvo gausu informacijos apie Norvegijos sveikatos politiką.

Sveikatą įtakojantys socialiniai (politiniai, ekonominiai, socialiniai, aplinkos ir kultūros) veiksniai sąlygoja sveikatos netolygumų atsiradimą (Commision on Social Determinants of Health, 2008 m.). Pasaulio sveikatos organizacija pabrėžia, kad įvairių sektorių politikos priemonės ir veiksmai nukreipti į socialinių veiksnių valdymą prisideda prie sveikatos santykių lygiateisiškumo užtikrinimo (WHO, 2011 m.). Žmonės gimsta, auga, gyvena ir dirba įvairiomis sąlygomis, jie turi nevienodas pasirinkimo galimybes, nuo kurių daugiau ar mažiau priklauso jų sveikata. Sveikatos netolygumų stebėsena leidžia įvertinti, kaip gyventojų sveikata priklauso nuo šių sąlygų. Galima paminėti tris netolygumams stebėti skirtas kategorijas:

Demografine (amžius, gyvenamoji vieta, lytis), Norvegijos gyventojai turi gerą sveikatos

Sveikatos politikos funkcionavimui ir plėtrai yra svarbūs išoriniai ir vidiniai veiksniai.

Norvegija turi puikiai veikiančią sveikatos netolygumų stebėsenos sistemą kurioje vis daugiau dėmesio skiriama tolygiam išteklių pasiskirstymui, prioritetų nustatymui, sveikatos paslaugų vertinimui, kokybiškų paslaugų ir saugumo užtikrinimui, pacientų vaidmens gydymo procese didinimui, gydymo metodų pasirinkimui bei galimybei vertinti gautas paslaugas.

Norvegijos visuomenės sveikatos instituto vyresnioji patarėja Heidi Lyshol informavo, kad kiekviena savivaldybė gauna išsamią ataskaitą apie savo gyventojų sveikatą kurioje nurodoma jos padėtis kitų savivaldybių kontekste. Tokiu būdu savivaldybėms leidžiama labiau susikoncentruoti į svarbiausias problemas, o nacionalinio lygmens institucijoms padeda identifikuoti sritis, kurioms reikia daugiau dėmesio. Galima būtų paminėti, kad ir Pasaulio sveikatos organizacija pabrėžia, jog būtent visavertė stebėsena yra pirmas žingsnis siekiant mažinti sveikatos netolygumus.

Reikėtų paminėti Norvegijos sveikatos direktorato Sveikatos socialinių veiksnių departamento patarėjos Tone Poulsson Torgersen pavardę kuriai pavyko pasiekti puikių rezultatų sveikatos netolygumų mažinimo srityje plačiai skleidžiant informaciją apie sveikatos netolygumus.

2012 m. sausio mėnesį buvo įvestas naujas Visuomenės sveikatos įstatymas, kuris yra vienas iš pagrindinių komponentų reformos koordinavime, kuria siekiama aiškiai prisidėti prie visuomenės raidos, kad būtų skatinama visuomenės sveikata ir mažinama socialinė nelygybė.

reformas ir pasiūlymus dėl teisės aktų, stebi jų įgyvendinimą bei padeda Vyriausybei priimant sprendimus. Kaip regioninės sveikatos institucijų savininkas, kuris yra atsakingas už ligoninių veiklą, ministerija neša tiesioginę atsakomybę sveikatos politikos nuostatų įgyvendinimą ir specialią priežiūrą.

Norvegijos sveikatos priežiūros sistema yra nuolat tobulinama ir reformuojama be to ji yra

grindžiama prieinamumu, decentralizacijos ir laisvo pasirinkimo principais. Šalyje yra keturių tipų gydymo įstaigos: ambulatorinės, ligoninės, psichiatrijos ligoninės ir universitetinės ligoninės.

Norvegijos sveikatos priežiūros sistema padalyta į tris skirtingas dalis, priklausomai nuo ligos arba traumos sunkumo. Bendrosios praktikos gydytojo sistema suteikia teisę visiems Norvegijos gyventojams turėti savo bendrosios praktikos gydytoją. Sistema yra savanoriška, tačiau nusprendusiems jai nepriklausyti, tenka patiems susirasti gydantį gydytoją ir mokėti didesnę privalomąją paciento įmoką. Renkantis nuolatinį gydytoją, galima pasirinkti, kad gydytų vyras arba moteris. Bendrosios praktikos gydytojas yra svarbus tarpininkas gydymo procese, todėl labai svarbu turėti nuolatinį gydytoją, jeigu prireiktų papildomos sveikatos priežiūros. Bendrosios praktikos gydytojas gali išrašyti vaistus ir nedarbingumo pažymą ir yra atsakingas už pacientų siuntimą į ligoninę, pas kitus specialistus ir gydytojus. Po gydymo ligoninėje ar pas kitą specialistą, bendrosios praktikos gydytojas gauna ataskaitą apie paciento gydymą (visa informacija apie pacientą yra konfidenciali). Piliečiams yra sudaryta galimybė susirasti ar pakeisti nuolatinį bendrosios praktikos gydytoją (gydytoją galima keisti du kartus per metus). Budintis gydytojas suteikia pagalbą, jei pilietis yra toli nuo bendrosios praktikos gydytojo, pavyzdžiui, atostogų metu ar kelionėje. Budintis gydytojas, kaip ir bendrosios praktikos gydytojas, gali išrašyti siuntimą, jeigu būtinas gydymas ligoninėje.

Norvegijos sveikatos priežiūros sistemos analizė. (2017 m. Balandžio 24 d.). http://www.mokslobaze.lt/norvegijos-sveikatos-prieziuros-sistemos-analize.html Peržiūrėta 2017 m. Lapkričio 23 d. 15:17