Oligopolinės įmonės elgsena (2)


Ekonomikos referatas.


Oligopolija (oligo - gr., oligo + poleo - parduodu)- rinka, kurioje visi produktai yra identiški arba artimi pakaitalai, produkciją tiekia nedaugelis firmų, tačiau bent kelios yra palyginti didelės. Oligopolinės firmos parduodamas produktas gali būti diferencijuotas arba standartizuotas. Tai tokia rinkos situacija, kai dominuoja keletas tarpusavyje konkuruojančių pardavėjų. Kiekviena oligopolinė firma daro žymų poveikį savo produktų kainai ir privalo numatyti kitų konkuruojančių oligopolinių firmų reakciją. Oligopolinėse rinkose dažniausiai dominuoja nuo dviejų iki dešimties firmų, gaminančių pusę ir daugiau visos šakos produkcijos. Oligopolija yra pagrindinė šiandieninės rinkos struktūros forma.

Norint įeiti į oligopolinę rinką dažnai būtinas didelis pradinis kapitalas, kurio dažnai trūksta firmoms, norinčioms patekti į rinką. Bankai nelabai nori finansuoti rizikingus projektus, turinčius nedideles pasisekimo galimybes, o jei finansuoja, tai nustato aukštą palūkanų normą.

Dirbtine įėjimo kliūtimi yra ir strateginiai motyvai. Strateginė, įėjimą atbaidanti politika yra nukreipta prieš konkurentų įsiskverbimą į šaką. Norėdami sulaikyti kitų firmų patekimą į šaką oligopolistai sąmoningai gali nustatyti žemesnę kainą, sudaryti ilgalaikius kontraktus su pagrindinių išteklių tiekėjais, kontroliuojančiais jų prieinamumą ir verčiančiais potencialius konkurentus ieškoti alternatyvių ir brangesnių išteklių šaltinių.

Oligopolinėje rinkoje atsiranda ypač glaudus ryšys tarp firmų, kadangi kainų ir gamybos apimties kitimas veikia kitų firmų kainas ir gamybos apimtį, taigi kiekviena firma savo elgsena veikia kitas firmas. Firmų elgsenai išaiškinti aptarsime keletą jų modelių.

Viena firma rinkoje dažniausiai veikia kaip kainų lyderis, nustato kainą, maksimizuojančią gaunamą pelną, o kitos seka ja. Konkuruojančios firmos nustato tą pačią kainą kaip ir lyderis ir gamina produkcijos kiekį, maksimizuojantį jų gaunamą pelną esant tai kainai. Šis kainų lyderio modelis vadinamas daline monopolija, nes lyderis nustato monopolinę kainą, remdamasis ribiniais kaštais ir ribinėmis pajamomis. Kitos firmos yra šios šakos kainos pripažintojos (priėmėjos arba sekėjos).

Smulkesnės firmos oligopolinėse šakose kartais elgiasi kaip kainų ,,pasekėjai”, nes tiki, jog didelės firmos yra geriau informuotos apie rinkos paklausą. Jos nėra garantuotos savo produkcijos būsima paklausa, žiūri į stambių firmų kainų pokyčius kaip būsimos paklausos pokyčių požymius.

Ar oligopolija yra efektyvi rinkos struktūra visuomenės požiūriu? Egzistuoja du skirtingi požiūriai į ekonomines oligopolijos pasekmes. Pradinis požiūris teigia, kad oligopolija yra artima monopolinei struktūrai, todėl galima tikėtis, kad ji veikia panašiu būdu. Oligopolistas gali apriboti gamybos apimtį, gaminti ne mažiausiais vidutiniai kaštais ir gauti ekonominį pelną. Šumpeterio - Galbraito požiūriu didelės oligopolinės firmos, turinčios rinkos galią, yra būtinos greitai technologinei pažangai. Pirma, teigiama, kad naujų produktų ir gamybos technologijų kūrimas yra labai brangus. Todėl tik didelės oligopolinės firmos gali finansuoti ekstensyvius tyrinėjimus ir vystymą, užsiimti rizikinga veikla. Antra, įėjimo į oligopolinę kliūtys užtikrina, kad pasisekus tyrinėjimams oligopolinės firmos gaus ekonominį pelną. Smulkios konkuruojančios firmos neturi nei lėšų, nei paskatų technologinei pažangai.

Kuris požiūris yra teisingas? Sunku pasakyti.

Oligopolija yra viena iš keturių pagrindinių rinkos struktūros tipų. Oligopolija tai rinkos organizavimo forma esanti tarp tobulos konkurencijos ir grynosios monopolijos. Išskiriami įėjimo į oligopolinę rinką barjerai: Natūralios kliūtys; firmų sukurtos kliūtys: produkto diferenciacija, reklama, kaina.

  • Ekonomika Referatai
  • 2016 m.
  • Lietuvių
  • 16 puslapių (3361 žodis)
  • Universitetas
  • Ekonomikos referatai
  • Microsoft Word 23 KB
  • Oligopolinės įmonės elgsena (2)
    10 - 6 balsai (-ų)
Oligopolinės įmonės elgsena (2). (2016 m. Gegužės 21 d.). http://www.mokslobaze.lt/oligopolines-imones-elgsena-2.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 05 d. 16:44