Paauglio tarpsnio apibrėžtis


Psichologijos aprašymas.

Psichologinio atsparumo konstruktas ir jo bruožai. Paauglių psichologinis atsparumas. Pažeidžiamumo ir pavojaus veiksniai. Psichologinio atsparumo apsauginiai faktoriai ir jų identifikavimas.


Skirtingi požiūriai į paauglystę (psichologinių mokyklų) : psichoanalitinis (Z.Freud), psichosocialinis (E. Erikson), kognityvinis (J.Piaget), kultūrinis-antroploginis (M.Mead, R.Benedict), humanistinis (C.Rogers).

Paauglio biologinė raida, fiziologinių pakitimų atspindys paauglio psichikoje bei elgsenoje, lyčių skirtumai.

Paauglio psichologinės savijauta ir jos aspektai. Paauglio nerimas ir nerimastingumas, stresas ir mokyklinis stresas.

Paauglio psichologinis atsparumo apibūdinimas, ryšys su vidiniais ir išoriniais apsauginiais veiksniais.

Negatyviąją fazę (padidintas jautrumas, dirglumas, nerimasingumas, greitai susijaudina, jaučia fizinį ir dvasiį diskomfortą; nepatenkinti savimi ir aplinka, jaučiasi vieniši, nesuprantami kitiems, agresyvuūs ar melancholiški; mergaitėms nuo 11-13, o berniukams nuo 14-16 m.Šios fazės pabaiga sutampa su kūno subrendimo pabaiga.

Pozityviąją fazę (pradeda jausti artumą su aplinka, atsiranda naujos vertybės, patiria naujus džiaugsmo šsltinius, atsiranda intymaus artumo poreikis.

Hormonų antplūdis mergaitėms ir berniukams sukelia įvairių fizinių pokyčių. Paauglių smegenys taip pat vystosi. Kaktos skilčių brendimas atsilieka nuo emocinės limbinės sistemos raidos. Lytinio brendimo hormoninis protrūkis ir limbinės sistemos raida leidžia paaiškinti, kodėl paaugliai būna impulsyvūs, rizikingai elgiasi, būna emociškai nestabilūs. (Myers, 2008).Berniukų ir megaičių biologinių pokyčių greitis skiriasi, mergaičių požymiai vyksta dviem metais anksčiau: 12 m., o bwrniukams –14 m.Berniukams rūpi labiuusiai jų fizinė jėga, o mergaitėm – svoris, ūgis bei išvaizda. Anksčiau subrendę paaugliai anksčiau tampa ie seksuliai aktyviais.

B. ir Ph. Newmanai (1987) nurodo tokius paauglio vystymosi laikotarpius: ankstyvoji paauglystė( ar jaunesnieji paaugliai) 12–19 m., vėlyvoji( vyresnieji paaugliai) – 19–24 m.

Dževečka (1998) paauglystę apibūdino kaip sunkią pradžią arba ,,penktokėlio apdovanojimą“.

Paauglystė – vienas dinamiškiausių asmenybės raidos tarpsnių. Nepusiausviras Aš vaizdo komponentų santykis, tapatumo jausmo formavimasis sudaro palankią dirvą įvairioms emocinėms ir elgesio problemas atsirasti (Nasvytienė, Balnionytė, 2006).

Išvada: paauglystė – tai pasikeitimų bei laikinos dezadaptacijos periodas. Tai būtina prielaida tolesnei žmogaus raidai. Šiuo sudėtingu laikotarpiu visos atsirandančios permainos atspindi psichinį ir socialinį prisitaikymą prie lytinio brendimo. Nėra vieningo susitarimo dėl paauglystės periodo ribų, jos yra gana sąlygiškos

Pagal Froidą paauglystė vadinama genitaline stadija. Paauglio santykinę rimtį, būdingą latentiniam periodui, sutrikdo lytinis brendimas; atsiranda seksualiniai interesai; paauglys ieško atitinkamo seksualinio objekto; iš dalies pasireiškia Edipo konfliktai, paaugliui sunku išsilaisvinti iš edipinių santykių ir surasti partnerį bendraamžių tarpe.

Paauglys sutvirtina tėvų griežtus draudimus, ribojančius seksualinius santykius, arba atsiskiria nuo šeimos aplinkos ir išvengia jos įtakos. Paauglys neigia savo šeimos nuomonę, skonį, įpročius, vertybes; elgiasi taip, tarsi norėtų išprovokuoti tėvus nutraukti su juo emocinius ryšius.

Pagal A. Froid’ą lytiškai subrendus ID pradeda stipriai konfrontuoti su palyginti silpnu EGO, dėl to atsiranda stipraus nerimo būsena ir kaltės jausmas, grįžtama prie senų primityvių gynybos mechanizmų, atsiranda grėsmė neurozių

Norint , kad individuacija vyktų sėkmingai, žmogus turi suvokti savo nematomus ryšius su pasąmone, t.y., su anima . Jei anima užvaldo jaunuolį, jam iškyla pavojus feminizuotis, o užvaldyta animus mergina rizikuoja prarasti savo moteriškumą.

Kol animus (anima) pasąmoningi, jie projektuojami į aplinkinius. Pirmieji šių vaizdų nešiotojai yra tėvas ir motina, o vėliau tampa jausmus sužadinęs priešingos lyties bendraamžis. Todėl paauglystėje iškyla universali problema- atsiskirti nuo tėvų. Būtent šiam atsiskyrimui organizuoti pirmykštėje visuomenėje buvo atliekamos apeigos. Pagal Jungą, paprasto atsiskyrimo nepakanka, reikalingas psichologinis atsiskyrimas ir įšventinimo į suaugusius ceremonija. Šiuolaikinė visuomenė prarado šią auklėjamąją priemonę.

  • Psichologija Aprašymai
  • 2016 m.
  • Lietuvių
  • Ugle
  • 13 puslapių (10731 žodis)
  • Universitetas
  • Psichologijos aprašymai
  • Microsoft Word 55 KB
  • Paauglio tarpsnio apibrėžtis
    10 - 3 balsai (-ų)
Paauglio tarpsnio apibrėžtis. (2016 m. Spalio 05 d.). http://www.mokslobaze.lt/paauglio-tarpsnio-apibreztis.html Peržiūrėta 2017 m. Lapkričio 21 d. 01:17