Paauglių požiūris į lytinį švietimą mokykloje ir šeimoje


Sociologijos kursinis darbas. Įvadas. Lytinio švietimo samprata. Lytinio švietimo sąvoka. Lytinio švietimo svarba ugdyme. Paauglių požiūrio į lytinį švietimą mokykloje ir šeimoje tyrimo analizė. Tyrimo metodika ir organizavimas. Tyrimo dalyviai. Tyrimo rezultatų analizė. Išvados. Literatūra. Priedai.


Tyrimo metodai: mokslinės, pedagoginės, psichologinės literatūros analizė, kiekybinis tyrimas – anketinė apklausa, rezultatų analizė ir apibendrinimas.

Tyrimo dalyviai: įvairaus amžiaus paaugliai.

Tyrimo imtis: 20 atsitiktinai parinktų paauglių.

Mūsų laikais vargu ar ką nustebins pasirodantys filmai, knygos ar straipsniai lytiškumo temomis. Tačiau kad ir kiek būtų apie tai kalbama, vistiek lytiškumas šiais laikais vis dar yra tabu. Netgi dauguma suaugusių žmonių gėdyjasi kalbėti tokiomis temomis. Daugeliui sunku natūraliai galvoti apie tai, kas natūralu ir gamtiška. Bijodami, kad tiesos žinojimas gali pakenkti vaikui, suaugusieji užmiršta, kad nepadorios mintys ateina vaikui ne iš tiesos žinojimo, bet iš vyresniųjų įpratimo ta tiesa žaisti, ją slėpti. Netinkamas auklėjimas su savo paslaptimis, uždraudimais neleidžia vaikams iškelti rūpimų klausimų, gauti tinkamų paaiškinimų, o tai pakerta vaiko pastangas stebėti, tyrinėti, mokytis. Vaikams atsiranda proga išgyventi daugybę paslapčių, o tai dar labiau sudomina vaiką tais klausimais, kurie jau seniai jį jaudino. Dažniausiai vaikas turi tenkintis savo bendraamžių iškreiptais paaiškinimais. Kaip rodo Vokietijoje atlikti tyrinėjimai, vulgarioji tokių vaikų informacija tampa pornografiškais atpasakojimais. Jų autoriais dažniausiai būna vaikai iš nepalankios namų aplinkos (Vingras, Vingrienė, 1998). Tėvai „stato“ vaikams supratimo pamatą ir pagal tai, kaip jie bendrauja su savo vaikais, kokiomis temomis kalba, auga visos kartos. Vaisas (2003) pataria, jog iki paauglystės tėvai patys neturėtų kalbėti su vaikais lytiškumo temomis, nebent pats vaikas kažko paklaustų – tada būtina jam atsakyti. Pasak suomių gydytojo O. Blomo, „geriau vieneriais metais per anksti, negu viena valanda per vėlai“ (Vingras, Vingrienė, 1998, p. 10). Jeigu vaikui bus suteikta teisinga informacija, atsižvelgiant į jo amžiaus įpatumus, tai nepaskatins liguisto smalsumo, o atvirkščiai – vaikas bus patenkintas ir kurį laiką neklausinės. Jeigu tėvai sugebės atsakyti į vaiko pateikiamus klausimus, vaikui nereikės informacijos ieškoti kitur ir bus mažesnė tikimybė, kad vaikas gaus netinkamą informaciją iš netinkamų žmonių. Pasak lenkų seksologo prof. K. Imelinskio (Imielinsky, 1980) „...siekiant tinkamai aiškinti vaikams lytinius klausimus, reikia išmokti lengvai ir laisvai kalbėti lytinio gyvenimo temomis, vartoti vaikui suprantamus žodžius bei posakius ir neskatinti didelių emocijų“ (Vingras, Vingrienė, 1998).

Dauguma tėvelių jaudinasi dėl to, ar sugebės tinkamai atsakyti į vaiko klausimus, ir ar nepasakys per daug, ar per mažai. Amerikiečiai Francas ir Beitas siūlo orientuotis į tokias vaiko domėjimosi lytiškumo dalykais stadijas:

ketverių metų toliau gilinasi į savo ir kitų atsiradimą, klausinėja, kaip “išėjęs” iš mamos;

Vaikui augant kyla vis daugiau klausimų. Pagal Mickevičienę, prasidėjus ankstyvajai paauglystei, kuri trunka nuo 10 iki 14 metų (Petružytė), paaugliams pradeda kilti klausimai, susiję su lytiniu gyvenimu. Jie pradeda domėtis seksu, pradeda vis labiau pažinti savo kūną, atsiranda lytinė trauka. „Ši trauka nėra poreikis kaip, pavyzdžiui, alkis. Tai – tik apetitas (lot. appetitio – siekis artėti), neturintis egzistencinės reikšmės (Jovaiša, 2003, p. 186). Tinkamai nesupažindinus vaiko su lytiškumu gali kilti labai daug problemų, viena, bene didžiausia iš jų – nesaugus seksas, kurio pasekmė labai dažnai būna nėštumas, o vėliau išvalymas arba abortai. Lietuvos statistikos departamento duomenimis 2012 m. Lietuvoje buvo atlikti 10, 312 tūkst. abortų. Mergaitėms iki 15 metų buvo atlikti 6 abortai, o 15-19 metų mergaitėms – 649. Tai yra didžiuliai skaičiai. Tačiau mano nuomone, tinkamai šviečiant vaikus lytiškumo tema, šiuos skaičius būtų galima sumažinti.

  • Sociologija Kursiniai darbai
  • 2015 m.
  • Lietuvių
  • 20 puslapių (3323 žodžiai)
  • Universitetas
  • Sociologijos kursiniai darbai
  • Microsoft Word 68 KB
  • Paauglių požiūris į lytinį švietimą mokykloje ir šeimoje
    10 - 3 balsai (-ų)
Paauglių požiūris į lytinį švietimą mokykloje ir šeimoje. (2015 m. Birželio 08 d.). http://www.mokslobaze.lt/paaugliu-poziuris-i-lytini-svietima-mokykloje-ir-seimoje.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 03 d. 17:47