Pasaulio geležinkeliai


Geografijos referatas. Įvadas. Transporto reikšmė pasauliniame ūkyje. Geležinkelių transporto raidos bruožai. Geležinkelių privalumai ir trūkumai. Pasaulinės geležinkelių transporto sistemos. Europos geležinkelių transporto sistema. Baltijos regiono geležinkelių tinklas. Azijos geležinkelių transporto tinklas. Šiaurės Amerikos geležinkelių transporto sistema. Pietų Amerikos geležinkelių transporto sistema. Afrikos geležinkelių transporto sistema. Australijos geležinkelių transporto sistema. Išvados. Naudota literatūra.


Sausumos transportą sudaro geležinkelių transportas ir kelių transportas. Geležinkeliai – viena iš sausumos transporto rūšių, išsiskirianti ganėtinai sudėtinga infrastruktūra, valdymu, taip pat griežtais reikalavimais saugiam ir nenutrūkstamam darbui užtikrinti (Lingaitis ir kt., 2009). Ši transporto rūšis tapo svarbi pramonės perversmo metu, kai kūrėsi pramonės įmonės, žaliavų gavybos vietos. Bet ilgainiui miestai išaugo, geležinkelių stotys atsidūrė senosiose miestų dalyse, atsirado naujos, greitesnės ir manevringesnės transporto rūšys, todėl tai lėmė geležinkelių svarbos sumažėjimą 20 a. antrojoje pusėje. Tačiau paskutiniais metais Šiaurės Amerikoje ir Vakarų Europoje krovinių ir keleivių pervežimas geležinkeliais šiek tiek padidėjo. Tai iš dalies lėmė vis dažnesnės spūstys automobilių keliuose, kiti eismo sunkumai, be to, geležinkelio transporto modernizavimas. Visai tai parodo, jog geležinkelių transporto reikšmė pasaulyje dar nėra išnykusi. Žinoma, dėl įvairių faktorių, tokių kaip reljefas, klimato sąlygos, valstybės vykdoma politika ir pan., vienuose pasaulio žemynuose lemia didesnę, o kituose mažesnę geležinkelių vertę. Tad šiame darbe pagrindinis tyrimo objektas yra pasaulio geležinkeliai , o darbo tikslas yra išanalizuoti skirtinguose pasaulio žemynuose esančius geležinkelių transporto tinklus, keliant tokius uždavinius:

•Ištirti geležinkelių transporto pasiskirstymą pasaulyje

•Supažindinti su reikšmingiausiais pasaulio geležinkelių maršrutais

•Įvertinti veiksnius lemiančius didesnę arba mažesnę šios transporto rūšies paklausą

Šis darbas susideda iš 4 skyrių. Pirmajame pristatoma bendra transporto reikšmė pasauliniame ūkyje bei žmonių gyvenime. Antrasis skyrius yra apie geležinkelių raidos bruožus, kuriame pateikiami svarbiausi faktai: laikas, vieta, priežastys kodėl pradėjo tiesti geležinkelius ir pan. Trečiajame skyriuje pateikiami būdingi geležinkelių trūkumai ir privalumai. Ketvirtasis skyrius pasižymi labai didele apimti, kadangi aprašoma kiekvieno žemyno (Šiaurės Amerikos, Pietų Amerikos, Afrikos, Australijos, Europos ir Azijos) geležinkelių sistemos ypatybės. Didelė dalis darbo literatūros yra atrinkta iš įvairių internetinių svetainių, taip pat remtasi vadovėliu „Geležinkeliai. Bendrasis kursas“, „National geographic“ žurnalu, bei rasta informacija iš mokyklinių vadovėlių „Gaublys“.

Kaip ir visos transporto rūšys taip ir geležinkelių transportas turi savo pliusų ir minusų. Pirmiausia pagrindiniai geležinkelių privalumai:

Greita transporto rūšis esant vidutiniams atstumams;

Keliauti gali žymiai daugiau keleivių nei automobiliu;

Palyginti pigu transportuoti keliaujant vidutiniais atstumais;

Geležinkelio transportas pakankamai patogus, nors keleiviams tenka vykti į stotį ir iš jos;

Pastovumas. Geležinkelių suteikiamų paslaugų neįtakoja orų, gamtos pasikeitimai (pvz. ugnikalnio išsiveržimas ar audra dėl kurių jau yra stabdomas lėktuvų eismas);

Esant dideliems šalčiams, užšąla iešmai, iškritus daug sniego geležinkeliai tampa nepravažiuojami. Liūtys gali sukelti nuošliaužas, o šios – užversti kelius;

Traukiniai nepajėgia pakilti į stačius šlaitus, todėl geležinkelius vengiama tiesti kalnuotose vietovėse; kitos kliūtys – dideli vandens telkiniai, potvynių užtvindomi slėniai;

Geležinkelių linijų tiesimas, stočių statyba, signalizacijos įrenginiai, riedmenys ir jų priežiūra labai brangūs;

Geležinkelių tinklas retėja, jie dažnai jungia didžiuosius pramonės miestus ir jėgaines. Mažas manevringumas. Daugėja greitųjų geležinkelių miestuose;

Kelia triukšmą, darko kraštovaizdį. Aplinkos teršimas ypač dyzeliniais traukiniais.

4.1 Europos geležinkelių transporto sistema

Geležinkelių transportas Europoje pasižymi tiek technine, tiek infrastruktūros įvairove. Geležinkelių tinklas Vakarų ir Vidurio Europoje yra gerai prižiūrimas ir išvystytas, lyginant su Rytų ir Pietų Europoje esančiu tinklu, kuris turi mažiau aprėpties ir susiduria su infrastruktūros problemomis. Bet dėl saugumo ir pagarbos aplinkai, Europos geležinkelių tinklas turi ir daug privalumų. Kalbant apie Europą, būtina paminėti ir Europos Sąjungą, kuri taip pat labai prisideda prie geležinkelių sistemos. Europos sąjunga siekia palengvinti sienų kirtimą, kelti geležinkelio tinklų konkurenciją, gerinti tinklų tarpusavio sąveiką skatinant investicijomis į infrastruktūrą, bei įgyvendinti politiką susijusią su keleivių teisių ir darbo sąlygų derinimu. Paprastai nacionalinės geležinkelio kompanijos suskirstytos į atskirus padalinius arba nepriklausomas keleivių ir krovinių

vežimo įmones. Keleivių valdymas gali būti toliau suskirstytas į tarpmiestines ir vietines tarnybas, nes regioninės paslaugos dažnai veikia pagal viešųjų paslaugų įsipareigojimus, o tarpmiestinės paslaugos paprastai veikia be subsidijų (Rail transport in Europe, 2014). Galingas geležinkelio pramonės potencialas leidžia suderinti technines įvairių šalių geležinkelių galimybes. Tai leidžia sukurti didelę bendrą geležinkelių vežimų rinką. Pagal UIC Strateginio planavimo komisijos parengtą projektą „Geležinkelis – būtinas europinės transporto sistemos elementas“ Europos ekonominės bendrijos geležinkeliai netolimoje ateityje galės pasiūlyti įvairioms keleivių grupėms tokias vežimų rūšis:

  • Geografija Referatai
  • 2015 m.
  • 26 puslapiai (5405 žodžiai)
  • Universitetas
  • Geografijos referatai
  • Microsoft Word 3167 KB
  • Pasaulio geležinkeliai
    10 - 9 balsai (-ų)
Pasaulio geležinkeliai. (2015 m. Gegužės 02 d.). http://www.mokslobaze.lt/pasaulio-gelezinkeliai.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 07 d. 12:42