Pažaislio kapitulos freskų bei altorinio paveikslo ikonografija ir analizė


Dailės referatas. Pažaislio kapitulos freskų bei altorinio paveikslo ikonografija ir analizė. Įvadas. „ Jėzaus Kristaus Malda Alyvų Kalne“. „Jėzaus nuplakimas“. „Vainikavimas erškėčiais“. „Ecce homo“. „Jėzus Kristus neša kryžių“. Naudota literatūra.


Pagrindinėje ansamblio bažnyčios ir kitų patalpų ( zakristijos, kapitulos, choro) puošyboje puikiai suderintos įvairios medžiagos: marmuro, stiuko lipdybos bei darnus tapybos susiejimas. Šiame darbe pasirinkau atskleisti ir išanalizuoti kapitulos freskas bei altoriaus „Nukryžiuotojo“ paveikslą, kurie bendrai sudaro atskirą ikonografinį pasakojimą. Tokį mano pasirinkimą lėmė tai, jog, mano nuomonė, būtent kapitula yra viena iš gražiausių tiek savo freskomis, skulptūromis bei stiuko lipdiniais dekoruota bažnyčios patalpų.

Pirmiausia, reikia paminėti, jog XVII amžiuje sukurta Pažaislio bažnyčios sieninė tapyba priskiriama florentiečiui tapytojui – Michelangelo Palloniui (1637-1713). O visa stiuko lipdyba – italui Giovanniui Battistai Merliui (1646 -1695). Svarbu, kad bendru freskų plotu Pažaislio bažnyčia pralenkė kitus LDK XVII amžiaus paminklus. Bažnyčios patalpose galima suskaičiuoti 94 –rias skirtingų siužetų įvairaus dydžio kompozicijos. Į LDK tapybą Pallonio freskos įnešė daug naujovių, tokių kaip : akivaizdžiai perteikiama personažų emocinė būklė, sėkmingai naudojamas iliuziškumas, spalvinė įvairovė, šviesokaita bei nuolatinis vaizdavimo rakurso keitimas. Tarsi atrodytų, jog menininkas, pateikdamas įvairius freskų žiūrėjimo rakursus, gana efektingai sužaidžia su žiūrovais. Visoje bažnyčioje ir kitose jos patalpose dominuoja monumentali, dekoratyvinė tapyba, kuri atlikta al fresko technika. Tai technika, kuri paižymi tuo, jog tapoma ant šlapio, šviežio tinko šarmui atspariais gamtiniais pigmentais, sumaišytais vandeniu. Ypatingą, tai jog tinką sudaro keli sluoksniai : 2-3 apatiniai, dar vadinamas – arriciato, o viršutinis – intonaco. Taigi, tai technika reikalaujanti, jog menininkas būtų didis profesionalas, puikiai žinotų ikonografinius siužetus bei išmanytų visus tapybos niuansus. Taigi Michelangelo Palloni kūrybinis palikimas užima itin reikšmingą vietą, jo freskos priskiriamos prie pačių vertingiausių baroko epochos sieninės tapybos pavyzdžių, sukurtų Europoje.

Kaip ir minėjau šiek teik ankščiau kapitula yra viena iš gražiausiai tiek tapybiškai teik skulptūriškai dekoruotų Pažaislio ansamblio patalpų. O dar daugiau ypatingumo kapitulai suteikia, tai, jog čia vaizduojama viena iš svarbiausių ikonografijos temų – Jėzaus Kristaus kančios atskleidimas. O, mano nuomone, svarbiausias aspektas, kurį norėtą atskleisti tokia kapitulos tematika yra – pačios kančios prisiminimas ir įprasminimas. Lyg ir vėl norėtą, jog žmonės žiūrėdami į šias freskas atgytų pats ir tuo pačiu atgaivintų savo prisiminimus apie religiją ir žmogų, kuris nekaltai buvo verčiamas kentėti, nužudytas, o vėliau prisikėlęs tapo šventuoju, nes pasiaukojo dėl kitų. Kapitula skirta ne tik vienuoliams susirinkti ir aptarti bendrus reikalus, tačiau ir viešai išpažinti savo nuodėmes. Tai dar labiau argumentuoja, kodėl būtent kapitulai parinkta tokia tematika. Visgi viešai atskleisti savo nuodemės, kad ir koks žmogus būtų stiprus yra be galo sunku ir skausminga. O tas vidinis skausmas dažniausiai sukelia kančią, kuri paremta įprasminimu už jos atskleidimą.

  • Dailė Referatai
  • 2014 m.
  • 9 puslapiai (2693 žodžiai)
  • Universitetas
  • Dailės referatai
  • Microsoft Word 1129 KB
  • Pažaislio kapitulos freskų bei altorinio paveikslo ikonografija ir analizė
    10 - 4 balsai (-ų)
Pažaislio kapitulos freskų bei altorinio paveikslo ikonografija ir analizė. (2014 m. Kovo 11 d.). http://www.mokslobaze.lt/pazaislio-kapitulos-fresku-bei-altorinio-paveikslo-ikonografija-ir-analize.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 05 d. 02:28