Prancūzijos muzikinė raida


Muzikos referatas. Prancūzija XIII as amžius buvo palyginti stabilus ir vientisas , o XIV as šimtmetis pasižymėjo įvairovę ir kaita. Jie visiškai izoritminiai. XIV. kompozitoriai kūrė daug daugiau pasaulietinės muzikos nei religinės. Mašo nebuvo išimtis. Liturgijoje Bažnyčia neskatino naudoti išmoningų kompozicijų. Rondo žavėjo vėlyvųjų viduramžių poetus ir muzikus. Dainuojamas nuo pabaigos iki pradžios , o kontratenoro melodijos antroji pusė yra atvirkštinė pirmajai pusei. Iš tikrųjų tokiose kadencijose norint išvengti tritonio. Jums dovanoju naują dainą širdyje kuri pati jums atsiduoda meiliai. Be portatyvinių vargonų , dažnai būdavo grojama ir kameriniais vargonais vadintais pozityvu , Didieji vargonai statyti tik bažnyčiose. Registrų mechanizmas , leidęs atlikėjui pasirinkti įvairaus diapazono vamzdžius , ir antroji vargonų klaviatūra – tai jau XV. pradžios patobulimai. Pastarajam žanrui buvo būdinga labai aiški struktūra , refrenas ir paprastesnė , dainos ar kantilenos pobūdžio faktūra.


XIII-as amžius buvo palyginti stabilus ir vientisas, o XIV-as šimtmetis pasižymėjo įvairovę ir kaita.

Tuo metu muzika buvo laikinis menas ir tai išskirtinis jos bruožas. Norėdami suprasti laiką turime mokėti jį išmatuoti. XII – XIII a. polifonijos kūrėjai atrado būdą, kaip manipuliuoti laiku ir jį kontroliuoti. Motetas – prancūzų kompozitorių kūrinys – geriausiai iliustruoja šį laimėjimą.

Visi moteto balsai plėtojami pagal savo ritminę schemą, tačiau jie puikiai vienas su kitu dera. Pavyzdžiui, tribalsio moteto tenoras laiko atkarpas ,,matuoja“ stambios vertės natomis ir remiasi tenoru.

Viršutinio balso santykis su laiku visai kitoks: natos paprastai čia juda dar greičiau ir telkiamos į fazes, kurios sutampa (nors kartais ir iš dalies) su žemesniųjų balsų frazių pabaigomis. Taip susidaro trisluoksnė struktūra, kurios visi lygmenys yra gana savarankiški ir kartu puikiai dera tarpusavyje.

Pažvelgę į tipiškos gotinės katedros (prancūzų architekrai šį stilių sukūrė kaip tik tuo metu, kai klestėjo viduramžių motetas) vidaus erdvės struktūrą įsitikintume, kad ji nuostabiai panaši į ką tik aprašytąją muzikinę.

Išilgai abiejų centrinės navos pusių per visą katedros ilgį vienodu atstumu vienanuo kitos stūkso didžiulės kolonos, pabrėžiančios dangun besiveržiančio statinio aukštį.

Aukščiau išsidėstę triforijaus galerijos arkos erdvę ,,matuoja“ trumpesnių kolonų galeriją, remiančia dvigubų skliautų nišas. Po langais, į kuriuos perauga sienos, randame dar vieną aukštą: savarankiška mažesnių trigubų arkų grandinė – veikiau dekoratyvinei funkcionali – tobulai dera su likusiomis dalimis.Šie muzikos ir architektūros panašumai nėra atsitiktiniai. Gotikos architektai kodifikavo architektūrinius principus remdamiesi tais pačiais matematikos kodifikavo dėsniais, kuriais teorijas apie proporcijas ir matus grindė modalinio ritmo, taip pat motetų kūrėjai.

Jų pastangos nenuėjo perniek – dabar galime gėrėtis puikiais pastatais ir klausytis jų ,,tylos muzikos“ arba stebėti harmoningą polifoninių kompozicijų struktūros planą.

Po palyginti stabilaus, vientiso religinės orientacijos amžiaus (XIII) literatūra, švietimas ir menai susidomėjo žmogiškaisiais šio pasaulio reikalais. Naują kryptį sąmoningai pasirinko ir muzikai.

Terminas Ars nova labai pritiko, ir taip imta vadinti XIV a. pirmosios pusės prancūzų muzikos stilių. Tačiau pokyčiams pritarė ne visi. Flamandų teoretikas Jokūbas Liežietis karštai gynė XIII a. pabaigos Ars antiqua (,,senąjį meną“) ir savo enciklopediniame traktate ,, Muzikos veidrodis“ atmetė ,,modernistų“ siūlomas naujoves.

Prancūzijos Ars nova menininkai daugiausia dėmesio skyrė ritmui ir jo notacijai – šios sritys tapo XIV a. prancūzų kompozitorių ,,žaidimų aikštelė“.

Motetas – su juo daugiausia eksperimentuota – tebebuvo mėgstamiausias žanras, nors dabar jo funkcija buvo ne tiek religinė, kiek politinė, o struktūra tapo sudėtingesnė negu XIII amžiuje.

  • Muzika Referatai
  • 2015 m.
  • Lietuvių
  • 15 puslapių (2663 žodžiai)
  • Muzikos referatai
  • Microsoft Word 1342 KB
  • Prancūzijos muzikinė raida
    10 - 3 balsai (-ų)
Prancūzijos muzikinė raida. (2015 m. Gruodžio 02 d.). http://www.mokslobaze.lt/prancuzijos-muzikine-raida.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 10 d. 22:37