Psichologija Konfliktas


Psichologijos namų darbas. Konflikto samprata. Konflikto raidos etapai. Žmonių santykiais grįstas požiūris. Konkurencija ir konfliktas. Konfliktai ir jų sprendimas. Konflikto sprendimo būdai. Žmoniu elgesio Būdai. Nereikėtų sakyti Reikėtų sakyti. Neteisingas teiginys Teisingas teiginys. Konfliktų valdymo strategijos. Vengti konfliktų ar spręsti juos. Konfliktų psichologinės ypatybės.


Konflikto pavyzdžiu galėtų būti dviejų organizacijos vadovų kova, kurioje kiekvienas siekia, kad kitas būtų atleistas iš darbo. Jų ir interesai, ir elgsena yra nesuderinami. Konkurencijos pavyzdys galėtų būti du darbuotojai, besistengiantys būti paaukštinti, kai į pensija išeina jų padalinio vadovas. Šiuo atveju nė vienas jų nepraras užimamų pareigų ir atlyginimo, „pralaimėjusysis“ gali ateityje gauti kitų galimybių būti paaukštintam. Tokia konkurencija gali būti sąlygiškai draugiška. Tačiau jei šioje situacijoje būtų daugiau priešiškumo ir jei būtų galima pavadinti konfliktu.

Konfliktas darbe pasižymi unikalia savybe – tuo, kad mes privalome darbe išbūti 8 valandas per dieną, 5 dienas per savaitę. Nors galime išskirti pakeisdami darbą, darbovietės konfliktai veikia mūsų pajamas, savimonę ir tokias asmenines savybes kaip statusas, jėga. Visa tai daro tiesioginę įtaką santykiams su sutuoktiniais, šeima bei partneriais. Kitaip tariant, darbo konfliktų poveikis mūsų sąmonei, emociniam ir fiziniam komfortui yra toks, kokio daugelis kitų konfliktų nepalieka. Mes prisirišame prie savo darbo, nes jis suteikia mums pripažinimą ir finansines galimybes gyventi.

Sprendžiant asmeniniu būdu konfliktų sumažės, jei darbuotojai sąmoningai jų vengs ir stengsis dėl menkniekių nesukelti konfliktinių situacijų. Kai kada asmuo gali sušvelninti konfliktą, t.y. nesureikšminti problemos. Tačiau negalima pamiršti, kad, jos neišsprendus, kaupiasi įtampa, vėliau galinti peraugti į dar gilesnį konfliktą. Neretai konfliktas sprendžiamas darant spaudimą kitiems.

Konfliktai gali būti sprendžiami šiais būdais:

Derybos. Konfliktų komitetai bando sulaikyti konfliktuojančias puses. Idealios derybos bus, kai jų rezultatas „laimėjimas-laimėjimas“. Reikia įteigti abiem pusėm, kad jos laimi. Gali būti variantai: „pralaimėjimas-pralaimėjimas“, „laimėjimas-pralaimėjimas“ ir t.t.

Kreipimasis į arbitražą, į valstybines institucijas.

Taigi, prieš paleisdamas skaudžią temą, atsikvėpkite ir pamąstykite, o ne skubėkite pulti. Juk nesusivaldyti ir rėžti, kas galvon šauna, yra lengviausia. Tai neretai atneša psichologinį palengvėjimą, kuris, deja, trunka neilgai. Užpultas priešininkas sureaguoja piktai, skuba gintis, ir Jūs susikuriate dar daugiau problemų. Todėl, prieš praverdami burną, pagalvokite apie tris dalykus:

Kokio tikslo siekiu? Kas turėtų įvykti po mano žodžių? Ar norėjau pakeisti kito žmogaus nuomonę, ar tiesiog rūpi „nuleisti garą“?

Ar tinkamą laiką pasirinkau? Laikas turi didelę reikšmę. Jei paliesite delikačią problemą, kai žmogus pavargęs, irzlus ar užsiėmęs kitais reikalais, šansai pasiekti pergalę sumažėja.

Ką turiu pasakyti? Apgalvokite, ką norite pasakyti kaip tai reikėtų padaryti. Jei pasiruošite iš anksto, išdėstykite mintį aiškiai ir greitai. Tačiau nesimokykite teksto atmintinai – jis skambės nenuoširdžiai ir neįtikinamai. Užtenka apgalvoti gaires.

Psichologija Konfliktas. (2015 m. Gruodžio 12 d.). http://www.mokslobaze.lt/psichologija-konfliktas.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 08 d. 09:59