Reklamos apribojimai vaikams


Teisės projektas. Vartotojų teisių apsauga. Reklamos apribojimai vaikams. Vaiko santykis su reklama. Reklamos rinkos dalyvių atsakomybė. Vaikams rodomai reklamai keliami reikalavimai. Draudimas nepagrįstai rodyti vaikus, patekusius į situacijas, kurios kelia grėsmę jų sveikatai ir gyvybei. Kiti reklamos apribojimai, susiję su nepilnamečiais. Teismų praktika. Išvados. Literatūra.


Būtent vaikai, laikytini mažais šiuolaikinės visuomenės nariais, visuomenės atspindžiais, kurių ugdymo procese yra reikšmingas ne tik tėvų, bei specialistų pastangos, bet ir socialinė, kultūrinė informacinė aplinka. Reklamos daro didelę įtaką vaikų ugdymo (si) kokybei, asmenybės vystymusi ir formavimuisi.

Psichologų teigimu, šiais laikais vaikai tampa vartotojais žymiai jaunesniame amžiuje lyginant su praėjusiomis kartomis. Stiprūs pakeitimai mūsų visuomenėje, susiję su technologijų, informacijos apdorojimo, gabenimo greitumu, sudaro galimybes vaikams išbandyti pirkimą ir vartojimą kur kas greičiau, nei tai padarė jų tėvai. Verslo įmonės taip pat tampa daugiau informuotos apie vaikus, kaip svarbius vartotojus šiandien, tuo pačiu ir kaip prekių ženklų lojalius vartotojus ateityje. Vaikai įtakojami rinkodaros ir jiems peršama nuomonė visur, kur jie laikomi potencialiais vartotojais.

Žvelgiant į mažus vaikus, galime susidaryti įspūdį, kad visi vaikai tarpusavyje panašūs, jų vystymosi lygis yra vienodas, tačiau Profesorius James U.McNeal‘as yra priešingos nuomonės, jo teigimu kiekvieno vaiko kaip vartotojo vystymosi stadijos labai skiriasi. Profesorius išskiria tokias stadijas:

Nuo trijų metų – lydintis tėvus ir išsirenkantis su leidimu;

Vaikui bręstant keičiasi jo požiūris, mąstysena – apgalvoti, valingi veiksmai, kurie padeda kaupti ir išlaikyti informaciją. Vaikams būdingas susitelkimas į tai, kas įdomu, kas išsiskiria ryškumu nepaprastumu. Jau nuo mažens vaikai yra laikomi rinkų atstovais bei vartotojais, tačiau kitokiais nei suaugusieji. Didžioji dalis informacijos, perduodamos per reklamą, perduodama būtent vaikams.

Vaikams turi būti skiriamas didelis dėmesys, kadangi jie labiausiais veikiami idėjų, bei produktų, kurie išreiškiami dėka reklamos. Reklamos specialistai vertina vaikus kaip dėmesingus auditorijos dalyvius. Galime pastebėti, kad vaikai dažnai televiziją žiūri ilgas valandas, jie be vargo gali sutelkti dėmesį į 30 sekundžių ir daugiau trunkančią reklamą. Jie be perstojo gali vartyti laikraščius, žurnalus ir kitus leidinius, kuriuose gausų spalvotų akį traukiančių reklamų. Vaikai reaguoja į beveik visas reklamas, nepriklausomai nuo to, ar produktas yra skirtas jiems, ar ne. Reklamų kartojimas, kuris kelia nuobodulį suaugusiems, palieka gilią žymę jautriuose vaikų protuose.

Iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti, jog spalvota reklama yra paprastas, elementarus reiškinys, informacijos nešėjas, apibūdinantis tam tikrą prekę bei atkreipiantis į save dėmesį. Tačiau, iš tikrųjų reklama yra kur kas daugiau – įtikinimui, nuomonės formavimui ji naudoja stiprius psichologinius įrankius, kurių pagalba stipriai įtakoja vaiko požiūrį, kartais net sąmoningai ir tarsi prieš jo paties valią. Reklamos pasiūlos mastas plečiasi ir didėja, todėl vis sudėtingiau kontroliuoti, kas už reklamą, jos turinį, pateikimą yra atsakingas. Nors reklamos srautus ir jos pateikimą kontroliuoja 2000 m. liepos 18 d. priimtas Lietuvos Respublikos reklamos įstatymas Nr. VIII-1871 (toliau – LR RĮ) bei 2002 m. rugsėjo 10 d. priimtas Lietuvos Respublikos nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymas Nr. IX-1067 (toliau – LR NĮ), taip pat reklamai yra keliami papildomi griežti reikalavimai. Ji turi nepažeisti visuomenės moralės principų, nežeminti žmogaus garbės ir orumo, nepiktnaudžiauti žmonių pasitikėjimu, jų patirties ir žinių stoka.

Pastarasis reikalavimas, keliamas reklamai, yra tiesiogiai sietinas su reklamos užsakovų ir gamintojų moraline atsakomybe prieš vaikus. Greta šio įstatymo turi būti etiketas ir moralė. Egzistuoja keturi reklamos verslo dalyviai, kuriems tiesiogiai ir betarpiškai yra taikomi LR RĮ bei LR NĮ principai.

  • Teisė Projektai
  • 2015 m.
  • Lietuvių
  • 16 puslapių (3970 žodžių)
  • Universitetas
  • Teisės projektai
  • Microsoft Word 33 KB
  • Reklamos apribojimai vaikams
    10 - 4 balsai (-ų)
Reklamos apribojimai vaikams. (2015 m. Liepos 10 d.). http://www.mokslobaze.lt/reklamos-apribojimai-vaikams.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 10 d. 13:01