Renesanso estetika


Menų konspektas. Renesansas (xiv-xv-xvi a. Renesansas kaip pasaulinės kultūros reiškinys. Italų renesansinė estetika (xiv-xv-xvi a. Žymiausi atstovai. FILIPAS BRUNELLESCHI (1377-1446Leonas battistas alberti (1402-1472Humanistai. Žymiausi MENOTYRINĖS ESTETIKOS šalininkai tampa GENIALŪS DAILININKAI- Leonardo da Vinči, M. Buonarotti, A. Diureris. Svarbiausi teiginiai. Svarbiausi kūriniai. Kiti žymūs renesanso meno atstovai. Janas van eikas. Donatello. Raffaello santi. Sandro botičelis. Venecijos mokykla. Jakobas sansovinas. Džovano belinis. DŽORDŽONĖ, Giorgionė. TICIANAS, Tiziano.


Prancūzišką renaissance (atgimimo) sąvoką moksle įtvirtino žymus prancūzų istorikas J.Michelet (1798-1874) ir šveicarų kultūrologas J.Burkhardtas (1818-1897).

Vėlesni tyrimai ir faktai parodė, kad RENESANSAS yra daug sudėtingesnis, įvairiapusiškesnis nei manė pirmieji jo tyrėjai. Šiuolaikinis mokslas jau atsisakė tradicinės Renesanso prieštaros Viduramžiams.

Laikytina „pereinamuoju“ laikmečiu nuo Viduramžiais vyravusių religinių prie pasaulietinių kultūros formų;

Daugybė faktų teigia, kad renesansiniai sąjūdžiai nebuvo jokie epochiniai perversmai, o tik organiška Viduramžių civilizacijos dalis, jos raidos rezultatas;

Bet mes dabar jau žinome, kad ir RYTUOSE vyko panašūs procesai.

RENESANSĄ laikome PASAULINĖS kultūros reiškiniu (didžiąsias Rytų civilizacijas objektyvūs kultūros raidos dėsningumai atveda anksčiau nei Italijoje: Kinijoje-VIII-XIIIa., Indijoje IX-XIV a., musulmonų-arabų IX-XIVa.).,

Siekiant geriau paaiškinti renesansinio judėjimo sklaidą ir specifiką yra skiriamos 2 formos (N.Konradas):

motininis, autonomiškas arba savarankiškas Renesansas, kuris gimsta kaip savos kultūros raidos pasekmė,

ITALIJOS (italų kalba rinascenza-senovės atgaivinimas; kinų kalba fugu, fu-grįžimas, gu-senovė);

Tai jau ne mokslinė hipotezė, o teorija. Įvairiuose kraštuose renesansiniai sąjūdžiai prasidėdavo skirtingu laiku, brendo lėtai, pasižymėjo nevienodu intensyvumu, įgaudavo specifinių bruožų.

1) Visose Rytų ir Vakarų šalyse Renesanso epochos ESTETIKA ir menas buvo

aukštinimas (Genijai, titanai-asmenybės poezijoje, tapyboje, skulptūroje, architektūroje, įvairiuose moksluose, o kartu ir estetikoje bei meno istorijoje)

Menininko asmenybės iškilimas, kuris savo kūrybinėmis galiomis prilyginamas DIEVUI kūrėjui (menininkas turi kurti kaip Dievas);

V Renesanso tapytojų paveiksluose peizažas įgauna menką pagalbinį vaidmenį (dominuoja žmogaus figūros; plg. su T Rytų Renesanso laikotarpiu)

T Rytuose buvo rašomi portreto žanrui skirti traktatai, bet pats žanras nebuvo išplėtotas; Kinų ir indų portretai buvo tapomi iš įvairių regėjimo taškų; VAKARUOSE iki XV a. išimtinai iš PROFILIO ir dažniausiai vaizduoja žmogų iki liemens; tik XV-XVI a. sandūroje šios nuostatos yra pažeidžiamos, kai Leonardo ir Rafaelis pradeda vaizduoti žmonių figūras enface arba pasisukusias ketvirčiu;

Per 150 metų (1454-1589) ?? Ispanijoje, Italijoje ir Vokietijoje buvo sudeginta inkvizicijos laužuose apie 30 000 žmonių, apkaltintų raganavimu

XIII a.pab. iki XIV a. pradžios ITALIJOS ESTETIKA ir MENAS įsivyrauja Vakarų kultūroje. Vėliau šiek tiek įtaka mažėja. nes

Po Kolumbo kelionių (1492-98m.) bei kitų geografinių atradimų nuošalyje atsidūrusi Italija draskoma vidinių prieštaravimų nepajėgia konkuruoti su Ispanija ir Prancūzija;

BIZANTIJOS įtaka itin sustiprėja po 1205 m., kuomet kryžiuočiams užkariavus Konstantinopolį, Italijos miestuose pasklinda daugelis BIZANTIJOS mokslininkų ir menininkų,

Pagrindiniu V Renesanso estetikos, meno, humanitarinių įdėjų sklaidos židiniu tampa Italijos centre esanti FLORENCIJA, kur jau XIII a. pabaigoje koncentruojasi šalies intelektualinis potencialas:

  • Menai Konspektai
  • 2014 m.
  • 11 puslapių (2449 žodžiai)
  • Menų konspektai
  • Microsoft Word 28 KB
  • Renesanso estetika
    10 - 3 balsai (-ų)
Renesanso estetika. (2014 m. Birželio 01 d.). http://www.mokslobaze.lt/renesanso-estetika.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 04 d. 10:12