Rezonansinis dainavimas Pedagogo uždaviniai formuojant dainininko balsą


Pedagogikos magistro darbas. Krūtinės ląsta. Trachėja ir bronchų medis. Gerklos. Ryklė. Burnos ertmė. Nosies ertmė. Sinusai. I-asis – pradinis – balso instrumento ir vokalinės technikos pamatinių įgūdžių formavimo etapas. Literatūros sąrašas.


Vokalinė pedagogika nuolat ieško būdų dainuojant kuo efektyviau panaudoti žmogaus kūno rezonatorius. Tobulėjant biofizikos, akustikos mokslams bandoma atrasti naujas, dar neišnaudotas balso ugdymo galimybes, optimalias kūno rezonatorių panaudojimo priemones. Rezonansinio dainavimo ugdymas yra viena pagrindinių dainavimo pedagogo uždavinių. Šios aplinkybės lėmė temos parinkimą.

Darbo objektas – rezonansinio dainavimo lavinimo problematika.

Darbo aktualumas ir naujumas. Bandymas pasiaiškinti kaip galima palengvinti dainavimo procesą sumažinant balso stygų apkrovą bei panaudojant rezonavimo efektą yra svarbios ir aktualios. Lietuvoje išspausdinti tik pavieniai darbai, kuriuose pristatomos rezonansinio dainavimo problemos, o esamos žinomų dainavimo pedagogų balso lavinimo metodikos mažai dėmesio skiria rezonansinio dainavimo principams. Šia prasme pateikiamas darbas yra pirmoji mokslo studija, kurioje ši tema nagrinėjama plačiau. Tuo darbas yra aktualus ir naujas. Jis supažindins su rezonansinio dainavimo lavinimo principais, tradicijomis ir dabarties pedagogų patyrimu.

Tyrimo tikslas: įvertinti rezonansinio dainavimo privalumus, apžvelgti rezonansinio dainavimo tradicijų formavimosi istorinį kontekstą ir susipažinti su dabarties pedagogų patyrimu.

išnagrinėti A. Stasiūnaitės – Čepulkauskienės ir Janice L. Chapman – ryškių rezonansinio dainavimo lavinimo pasekėjų pedagogines metodikas.

Tyrimo šaltiniai ir literatūra. Rengiant darbą buvo naudotasi J. L. Chapman, W. S. Smith, I. Nazarenko, L. Dmitrijevo ir kitų autorių mokslo ir metodiniais darbais, mokslinių konferencijų pranešimais. Nagrinėjant pedagogikos ir psichologijos klausimus peržvelgti N. L. Cage, D. C. Berliner, E. Jensen, R. Lassalin, A. Maceinos, S. Šalkauskio ir kitų autorių darbai. Naudota kita papildoma literatūra.

Rašant darbą naudoti dainavimo pamokų stebėjimo ir pokalbių su pedagogais bei jų mokiniais įrašų duomenys.

Mokslo darbo struktūra. Darbą sudaro įvadas, du skyriai, išvados, literatūros sąrašas, priedai.

Pirmasis darbo skyrius susideda iš keturių poskyrių. Čia pateikiama rezonansinio dainavimo samprata, rezonansinio dainavimo privalumai, rezonanso efekto fizikos aspektai, nagrinėjama žmogaus kūno rezonatorių anatomija ir fiziologija. Svarstomos galimybės optimizuoti dainavimo dėstymą taikant rezonansinio dainavimo principus.

Antrame darbo skyriuje analizuojama praktinė rezonansinio dainavimo dėstymo patirtis. Pirmame antrojo skyriaus poskyryje nagrinėjamas Londono karališkosios muzikos akademijos profesorės Janice L. Chapman požiūris į rezonatorių reikšmę, priemones, kurios gali būti naudingos tobulinant vokalo techniką. Antras poskyris skirtas analizuoti Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Dainavimo katedros pedagogės docentės, mano dainavimo dėstytojos Aušros Stasiūnaitės – Čepulkauskienės rezonansinio dainavimo lavinimo metodikai.

Darbo pabaigoje pateiktos išvados ir apibendrinimai.

Mokslo darbo priedus sudaro Aušros Stasiūnaitės – Čepulkauskienės naudojami balso lavinimo pratimai, apklausų medžiaga.

Rezonansinio dainavimo menas... Rezonansinio dainavimo technika... Kas tai? Rezonansinis dainavimas – tai ypatingas garso išgavimo būdas, kuris suteikia balsui, nepriklausomai nuo jo tipo ar stiprumo, skvarbumą, nepakartojamą skambesio spindesį ir lakumą. Tai unikalus reiškinys, kuris sužavi klausytoją, priverčia suklusti ir jaudintis. Jis atskleidžia balso skambesio subtilybes, jo grožį, padeda perteikti jausmų niuansus ir kūrinių dramaturgiją. Žymiausi operos solistai rezonansinio dainavimo meną yra įvaldę tobuliausiai ir tai jiems suteikia galimybes prikaustyti tūkstančių klausytojų dėmesį. Rezonansinį dainavimą mažiau ar daugiau, yra įvaldęs kiekvienas profesionalus dainininkas. Nepavykus įvaldyti šios dainavimo technikos dainininkas dideliais krūviais gali traumuoti balso stygas ir prarasti balsą.

Muzikinio garso išgavimui reikalingi trys elementai – garso generatorius, vibratorius ir garso rezonatorius. Skambinant fortepionu garsą generuoja pirštai užgaudami klavišą. Klavišas plaktuku užgaudamas stygą priverčia ją vibruoti. Rezonuodamas šį garsą sustiprina fortepiono korpusas. Panašiai garsas formuojamas ir griežiant smuiku – pirštais ir stryku užgaunama styga, kuriai rezonuoja instrumento korpusas.

Dainavimo procese irgi dalyvauja šie trys elementai. Balso aparato garso generatorius – oro srovė einanti iš bronchų per trachėją iki gerklų, vibratorius – gerklose esančios balso klostės ir rezonatoriai – taip vadinami pirminiai rezonatoriai – ryklė, burnos ir nosies ertmė ir antriniai rezonatoriai – sinusų ertmės.

Kvėpavimui per visą dainavimo pedagogikos istoriją buvo teikiamas labai svarbus, dažnai net pagrindinis vaidmuo. Nuo senosios italų dainavimo mokyklos žinomas posakis ‚,dainavimo menas – kvėpavimo menas“. Tačiau jos žymieji pedagogai – P. F. Tosi, G. B.Mancini, M. Garsia, F. Lamperti – apie rezonansinį dainavimą vystančias priemones savo veikaluose užsimena tik fragmentiškai.

Vokalo pedagogikoje buvo bandymų sureikšminti gerklų vaidmenį įvardijant jas kaip dainavimo technikos pagrindinę ašį, o kvėpavimui suteikti pagalbinį vaidmenį ir leisti pradedančiajam dainininkui kvėpuoti taip kaip jam yra patogu. Vokalo pedagogikos istorija parodė, kad tai buvo dainavimo metodikos klaidos, kurios ne vieną dainininką privertė ankščiau laiko palikti sceną dėl negrįžtamai pakenktų balso stygų.

  • Pedagogika Magistro darbai
  • 2015 m.
  • Lietuvių
  • 52 puslapiai (13368 žodžiai)
  • Pedagogikos magistro darbai
  • Microsoft Word 1517 KB
  • Rezonansinis dainavimas Pedagogo uždaviniai formuojant dainininko balsą
    10 - 2 balsai (-ų)
Rezonansinis dainavimas Pedagogo uždaviniai formuojant dainininko balsą. (2015 m. Birželio 01 d.). http://www.mokslobaze.lt/rezonansinis-dainavimas-pedagogo-uzdaviniai-formuojant-dainininko-balsa.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 05 d. 12:34